Gazdaság

Elektromosan szárnyal az Ikarus

„Székesfehérvári vállalatként külön öröm, hogy a városban ezentúl 12 db Ikarus 120e járul hozzá a közösségi közlekedés színvonalának emeléséhez. Az Ikarus mérnökeinek munkájával kapcsolatban a legfontosabbak azok a szakmai visszajelzések, amelyek alapján a busz megbízhatóságát és a hatótávot tekintve is kiemelkedik az elektromos buszok közül” – mondta Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója a Volánbusz Zrt. sajtónyilvános eseményén

Elektromosan szárnyal az Ikarus
Megérkezett az utolsó, azaz a tizenkettedik Ikarus 120e elektromos városi busz Székesfehérvárra, ezzel teljes lett a Volánbusz által, a Zöld Busz Program-támogatásból vásárolt 60 darabos elektromosbusz-flotta Ikarusra eső, 12 járműből álló része
Fotó: Purger Tamás

Megérkezett az utolsó, azaz a tizenkettedik Ikarus 120e elektromos városi busz Székesfehérvárra, ezzel teljes lett a Volánbusz által, a Zöld Busz Program-támogatásból vásárolt 60 darabos elektromosbusz-flotta Ikarusra eső, 12 járműből álló része.

A Volánbusz 2022 áprilisában írta alá azt a 60 darab elektromos autóbusz vásárlásáról szóló szerződést, amelynek részét képezi az Ikarus által gyártott 12 db Ikarus 120e elektromos busz. A Zöld Busz Program keretében megvalósuló beruházás célja a Volánbusz autóbusz-állományának fiatalítása és annak zöldítése, a fenntartható közösségi közlekedés kialakítása.

Az ünnepélyes buszátadón részt vett Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium energetikáért felelős államtitkára, dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár Megyei Jogú Város polgármestere, Törő Gábor, Fejér megye 2.választókerület országgyűlési képviselője, Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója, Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója és Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója.

Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója az átadón a Magyar Hírlapnak elmondta, hogy a szerződéses határidőt jóval megelőzően adta át az Ikarus a járműveket a Volánbusznak annak érdekében, hogy a város minél hamarabb használatba vehesse azokat.  Az eddig átadott járművek már több mint százezer kilométert futottak, aminek köszönhetően eddig is több tonna szén-dioxiddal csökkent a városi közlekedés károsanyag-kibocsátása.  

Tankó Zoltán az átadás kapcsán kiemelte, székesfehérvári vállalatként külön öröm, hogy a városban ezentúl 12 db Ikarus 120e járul hozzá a közösségi közlekedés színvonalának emeléséhez. Az Ikarus mérnökeinek munkájával kapcsolatban pedig elmondása szerint a legfontosabbak azok a szakmai visszajelzések, amelyek alapján a busz megbízhatóságát és a hatótávot tekintve is kiemelkedik az elektromos buszok közül. „Az Ikarus továbbra is nagy népszerűségnek örvend a felhasználók körében, szerencsére nagyon sokan szeretnek minket, de nagyon fontos, hogy a szakma is elismerje a mérnökeink munkáját. Büszke vagyok, hogy ebben sem nemzetközi, sem hazai szinten nincs hiány” – tette hozzá a vezérigazgató, aki azt is kiemelte, buszaik a vártnál is kedvezőbb fogyasztást produkálnak városi forgalomban: a járművek 0,9 kilowattórát fogyasztanak kilométerenként, ami nemzetközi szinten is rendkívül kedvező értéknek számít.

Az Ikarus 120e típusú elektromos meghajtású, szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes járművek 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár 300 kilométert is képesek megtenni. A légkondicionált buszok elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel is rendelkeznek.

A kormány elkötelezett az elektromosautóbusz-program mellett, a középtávú terv az, hogy több mint ezer autóbuszt lecseréljenek a helyi tömegközlekedésben, és helyettük elektromos buszokat állítsanak forgalomba – hangsúlyozta Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) energetikáért felelős államtitkára a Volánbusz Zrt. sajtónyilvános eseményén. Az államtitkár rámutatott, az elektromos buszok üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a hagyományos, dízelüzemű buszoké, „körülbelül 60–70 forintos árelőnyt lehet realizálni az üzemeltetésen az eddigi tapasztalatok alapján", ezért is szán a kormány a közösségi közlekedésben nagy szerepet az elektromos közlekedésnek. Ráadásul ellátásbiztonsági szempontból is jobbak, mivel helyben megtermelt villamosenergiával hajthatók, és nem messziről importált fosszilis üzemanyagokkal – tette hozzá. Steiner Attila felhívta a figyelmet: az elektromos buszok használata sokat tud csökkenteni a helyi emisszión, ami kiemelt cél Magyarországon, hiszen a közlekedési szektor a teljes magyar károsanyag-kibocsátás 20 százalékáért felel és 1997 óta nem csökkent, miközben ebben az időszakban az ország összkibocsátása 34 százalékkal mérséklődött.

Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester arról beszélt, hogy a tizenkét elektromos Ikarus busz mintegy 1,8 milliárd forintba került, amelynek döntő részét kormánytámogatásból finanszírozták. Megemlítette, hogy készek ezen a területen a további együttműködésre, akár új autóbuszok beszerzésével, akár újabb és újabb technológiai újdonságok bevezetésével, mint a villamosenergia tárolása vagy a villamosáram napelemparkokban történő megtermelése.

Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója közölte, hogy a 12 Ikarus busz összesen 110 ezer kilométert tett meg a helyi közlekedésben, és már most látszik, hogy az üzemeltetésük jóval olcsóbb, hiszen dízelüzemű buszokkal ez a táv 18 millió forintnyi üzemanyag felhasználást jelentene. Rámutatott, hogy az elektromos buszozás a környezetvédelemről is szól, és a tucatnyi autóbusszal 140 ezer kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg.  

Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet, hogy 2050-re szeretné elérni az ország a nettó klímasemlegességet, amihez már most komoly erőfeszítéseket kell tenni. Úgy vélte, az út egyik fontos mérföldköve a székesfehérvári buszflotta zöldülése, amely példával szolgálhat minden helyi lakos számára és reményei szerint ez előbb-utóbb meglátszik majd a közlekedés más szegmenseiben is.

Weingartner Balázs a Magyar Hírlapnak úgy nyilatkozott, a Zöld Busz Program elsődleges célja, hogy a városi közlekedésben a lokális szennyezést kibocsátó dízelüzemű autóbuszokat váltsák ki, amelyek az elmúlt évtizedekben megszokottá váltak az utazóközönségnek, de a hanghatást vagy a környezetszennyező szén-dioxid-kibocsátó hatást felváltsa egy környezetkímélőbb, szén-dioxid-mentes, komfortosabb utazási élménnyel ezeknek az autóbuszoknak a megjelenése. „Ezek az autóbuszok hangtalanul suhannak, hiszen az elektromotor hangját nem halljuk, teljesen más indulási és érkezési energiát képviselnek mint a hagyományos buszok" – mondta Weingartner Balázs. 

„Hazánk nagyon jól áll az elektromos közlekedésben uniós összevetésben, azt látjuk, hogy a Jedlik Ányos tervben meghatározott célok felett állunk. Ez uniós viszonylatban is azt jelenti, hogy nagyon jól állunk" – mondta el a Magyar Hírlapnak a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Kapcsolódó írásaink