Gazdaság

Jobb választás az Ikarus, mint a Mercedes

Nagyon szenved a Volánbusz az új, a Mercedes által gyártott elektromos buszaival – írja a hvg.hu. A portál arra is felhívja a figyelmet, hogy a 7,35 milliárdért vásárolt Mercedesek ritkán vannak forgalomban, inkább állnak, mint mennek. Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke korábban a Magyar Hírlapnak adott interjúban kifejtette: kétfajta akkumulátortípus létezik, az egyik a lítiumion- (lég- és vízhűtéses), a másik a szilárdtest-akkumulátor. A Mercedesz az utóbbit alkalmazza, amelyet az Ikarus vezetősége és szakmai gárdája túlságosan veszélyesnek, gyúlékonynak tart.

Jobb választás az Ikarus, mint a Mercedes
Az Ikarus októberben zárja le az idén tavasszal megrendelt 12 darabos elektromos buszflotta szállítását a Volánbusz számára
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

A Mercedes első elektromosautóbusz-típusát 2018 nyarán mutatták be – írja a hvg.hu. Arra is kitérnek, hogy majdnem pontosan három évvel a bemutató után, 2021. június 6-án a hannoveri Üstra (a helyi BKV) garázsában tűz keletkezett, amelyben öt Mercedes eCitaro, további négy más autóbusz és a tárolócsarnok nagy része teljesen leégett.

A későbbi vizsgálat szerint a tűz az egyik eCitaro töltése közben, a busz tetején (itt tárolják az akkupakkokat) keletkezett. A vizsgálat után átalakították a töltőberendezéseket. Nem sokkal később, szeptember 30-án a stuttgarti SBB buszgarázsa is kigyulladt, ahol két Mercedes eCitaro és további 23 autóbusz semmisült meg teljesen. A vizsgálatok szerint ebben az esetben is az eCitarók töltése közben keletkezett a tűz. A szilárdtest-akkumulátorok egyik csatlakozója okozta a hibát. Az ilyen akkumulátorokkal szerelt buszokat az üzemeltetők nagy része leállította. Ilyen akkumulátorokkal vannak felszerelve a Volánbusz eCitarói is.

Széles Gábor a Magyar Hírlapnak korábban úgy nyilatkozott: „Amikor valaki elektromos buszt vásárol, minden területen oda kell figyelni. Nagyon fontosnak tartom a szakavatott tudásátadást. Az ügyfélszolgálatnak, a buszt vezető sofőrnek és a menedzsmentnek is megfelelő tudással kell rendelkeznie, és fontos, hogy a gyártótól meg tudja vásárolni a töltőoszlopot, illetve az energiaszigetet is. Ezért gondolom azt, hogy előnyben vagyunk.”

Az idei év nyarán a wiesbadeni közlekedési vállalat (ESWE) döntött úgy, hogy a jövőben már nem kéri a Mercedes elektromos buszait. Az alacsony hatótávolság, a tűzesetek és más okok miatt sok volt a garanciális meghibásodás, sokat állt az eCitaro-flotta. Széles Gábor az interjúban azt is elmondta, Hessen tartomány fővárosának célkitűzése az volt, hogy teljesen emissziómentessé tegye a tömegközlekedését. Mivel óriási a kereslet az elektromos buszok iránt, a várakozási idő megnőtt az új buszok vásárlásakor. Wiesbadenben a tervek szerint százhúsz Mercedes-Benz eCitaro autóbusznak kellett volna forgalomba állnia, ám ezeknek csak a töredéke érkezett meg. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a városnak a korábban tervezettnél több buszra van szüksége az összes vonal kiszolgálásához, ráadásul a buszok három esetben is tüzet okoztak már.

„A Mercedes buszokról üzembe helyezés közben kiderült, nem bírják azt a hatótávolságot, amit megadtak, csak maximum száz-százötven kilométert. Itt megjegyezném, hogy az Ikarus Németországban, Meiningenben tesztelt busza tizennyolc-húsz százalékos emelkedők mellett is egy töltéssel nap mint nap kétszázötven kilométert teljesít” – nyilatkozta az Ikarus vállalatcsoport elnöke.

Az Ikarus elektromos buszai egy feltöltéssel háromszáz kilométert képesek megtenni. Ezek a buszok nem terhelik a környezetet, ami hatalmas lépés a karbonsemlegességi célok elérése felé. A légkondicionált Ikarus 120e elektromos autóbuszok kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint USB-töltőkkel biztosítják az utasok kényelmét és biztonságos közlekedését. Nyolcvanöt utas egyidejű szállítására alkalmasak.

„A buszokhoz az Ikarus saját fejlesztésű töltőrendszerét tudjuk kiajánlani, ahol az általunk más gyártóknál tapasztalt hibákat már eleve kiküszöböltük. Nagy figyelmet fordítunk arra is, hogy az ügyfélszolgálat/szerviz professzionálisan és komoly szakértelemmel oldja meg az esetleges fennakadásokat. Már Németországban is adtunk el buszokat, és a visszajelzések alapján rajonganak értük, nagyon jól működnek, megrendelték a következőket is” – nyilatkozta korábban Széles Gábor.

Európa ikonikus buszgyártója, az Ikarus a múlt hónapban az egyik legnagyobb presztízsű járműipari eseményen, az IAA Transportation kiállításon, Hannoverben állította ki elektromos buszait. Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója az esemény után elmondta: „Németországban több Ikarus elektromos busz üzemel már, és folyamatosan bővül a flotta. Németországban, Lengyelországban és Romániában is van olyan disztribútorunk, partnerünk, aki jól ismeri a helyi viszonyokat, anyanyelvi szinten beszéli a nyelvet, és a szervizhátteret is tudja biztosítani. A kiállításon azonban jöttek hozzánk érdeklődők Svédországból, Lengyelországból, sőt még Afrikából is”

Kapcsolódó írásaink

Az Ikarus újra a világhírnév útján

ĀSzéles Gábor: Az elektromos busznak lelke van, érteni kell hozzá, a szolgáltatásunkhoz hozzátartozik az oktatás, ragaszkodunk hozzá, hogy mi vizsgáztassuk a sofőröket, akik vezetni fogják a buszt