Gazdaság
Piros-fehér-zöldben vonult fel az Ikarus Hannoverben

– Milyen múlttal rendelkezik ez a kiállítás, amelyen most újra részt vett az Ikarus?
– Ez az egyik legrangosabb európai járműkiállítás. Az IAA Transportationt idén már hatvannyolcadik alkalommal rendezték meg, és az a célja, hogy a világ vezető haszongépjárműi, buszok, teherautók, kamionok, egyéb szállító járművek és a kapcsolódó alkatrészek, termékek valamint szolgáltatások egy helyen megtekinthetők legyenek. A nagy múltú esemény az évek során a döntéshozók és a felhasználók találkozási csomópontjává vált. Az Ikarus legutóbb a hannoveri kiállításon csaknem húsz éve vett részt. Azzal, hogy most újra megjelentünk, visszatettük magunkat az európai autóbusztérképre. A kiállításon egyébként hatalmas volt az érdeklődés az Ikarus buszai iránt, annak ellenére, hogy eléggé hideg, esős időnk volt, naponta tizenöt-húsz olyan partnerrel tárgyaltunk, akinek komoly vételi szándéka van. Az érdeklődők nagy része természetesen Németországból jött, ellenben a kiállításon részt vevő külföldiek száma is óriási volt.
– Németországban vásárolják a legtöbben a magyar buszokat?
– Németországban több Ikarus elektromos busz üzemel már, és folyamatosan bővül a flotta. Németországban, Lengyelországban és Romániában is van olyan disztribútorunk, partnerünk, aki jól ismeri a helyi viszonyokat, anyanyelvi szinten beszéli a nyelvet, és adott esetben a szervizhátteret is tudja biztosítani. A kiállításon azonban jöttek hozzánk érdeklődők Svédországból, Lengyelországból, sőt még Afrikából is.
– Ők ismerik az Ikarus buszokat?
– Elég sok olyan területről érkeztek hozzánk tárgyalni, ahol korábban értékesítettünk, és nagyon pozitívak az eddigi a tapasztalataik.
– Mit mutattak be a kiállításon?
– Két busszal mentünk ki, az egyik az Ikarus 120e, mely igazi különlegesség, ugyanis ez az első Magyarországon tervezett és gyártott, európai típusengedéllyel rendelkező, tisztán elektromos városi autóbusz. Az új járműtípus felszereltségét tekintve is megállja a helyét az európai mezőnyben, a 314 kWh-s akkumulátorpakkal felszerelt elektromos busz 350 km-es garantált hatótávolsággal, nulla emisszióval üzemel. A kiállításon bemutatott busz rövidesen már Székesfehérváron fog üzemelni, a Volánbusz elektromos busz flottájának részeként. A kiállításon másként matricázva, új színekben jelentünk meg vele.
– Zöldet választottak az elektromos hajtás miatt?
– A busz oldalán fák jelentek meg, utalva a környezettudatos közlekedésre, a karbonsemlegességi célok elérésére. A minőség és a dizájn, amit bemutattunk, elnyerte az igényes nyugat-európai buszüzemeltetők tetszését is. Ezt a közönség is megerősítette, mérhetetlen sok pozitív visszajelzést kaptunk, többeket lenyűgöztek a buszaink, hosszú órákat töltöttek nálunk.
– Melyik volt a másik busz, amivel megjelentek?
– Az egészségügyi ellátó buszunk, melyet 2020-ban még a pandémia idején gyártottunk le. A kicsi orvosi rendelőként működő jármű szintén nagyon népszerű volt a kiállításon. A német tartományi vezetők például kértek is rá ajánlatot, de bízom benne, hogy itthon is sikeres lesz. A busz egyébként már megmérette magát Magyarországon: tesztelő és oltóbuszként is működött a pandémia idején, illetve több sajtórendezvényen, egészségvédelmi és sportrendezvényen is megjelentünk vele. A buszaink mellett bemutattuk újonnan fejlesztett töltőrendszerünket is, amely energiatárolóval is rendelkezik, ezért a hálózati teljesítménytől függetlenül képes nagy teljesítménnyel tölteni a buszt, valamint arra is alkalmas, hogy napelemről működtessük. Ez a koncepció szintén elnyerte a látogatóink tetszését, hamarosan termékként meg is jelenünk vele.
– Önök is tudtak ötleteket nyerni?
– Láttuk, hogy a versenytársaink milyen irányokat követnek, ezekből természetesen nem csak lehet, de kell is tanulni, és a következő fejlesztéseinkben egypár ötletet akár fel is tudunk majd használni. Korábban felmerült, hogy az inflációs és az energiaválság miatt lesz-e egyáltalán szükség elektromos buszokra. Nagyon jó volt látni, hogy nem is jelent meg más városi busz, kizárólag elektromos hajtáslánccal futó buszokat állítottak ki. De ez nem is kérdés, hanem elvárás, hiszen a városok levegőtisztasága érdekében a dízelbuszok kitiltásán dolgozik Európa.

– Üzemeltetés szempontjából mennyire éri meg elektromos buszt használni a dízel helyett?
– Végeztünk egy kis kutatást és összehasonlítást a témában. Az eredményből egyértelműen látszik, hogy a bekerülési ára ellenére hosszú távon gazdaságosabb az elektromos busz. Kevesebbet fogyaszt, mert nagyon jó hatásfokkal rendelkezik, a karbantartása pedig lényegesen kevesebbe kerül. Ezeken a buszokon már több a szoftver, mint a kopó alkatrész.
– Nagyjából hányan mentek el erre a kiállításra?
– Több százezres volt az érdeklődés a világ minden tájáról. Azért a szívemhez nagyon közel álló emlékkép, amikor ebben a hatalmas nemzetközi közegben több magyar látogató bázisként tekintett az Ikarusra. Nagyon hideg volt, a buszban természetesen jól működött az elektromos fűtés egész nap, és nagy örömünkre a Volánbusz és a BKV szakemberei nálunk egymásra találtak. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy ott, egymással tudtak értekezni, és mi hoztuk őket össze az új buszunkkal.

– Mikor és kinek adják át a következő Ikarus buszokat?
– Szeptember 29-én adunk át újabb 2 Ikarus 120e-t a Volánbusz részére, és már másnap a buszokkal a II. Győri Klíma EXPO kiállításra szállítják a helyi iskolás gyerekeket. Októberben fogjuk lezárni az idén tavasszal megrendelt 12 darabos elektromos busz flotta szállítását a Volánbusz számára.