Gazdaság

Székesfehérvár címere is ékesíti az új elektromos Ikarus buszokat

Székesfehérváron állt forgalomba menetrendszerinti közlekedésben két elektromos Ikarus busz június 29-én, melyek már a tavalyi év februárjában komoly tesztelési folyamaton mentek át. Most, augusztus elsején pedig még három csatlakozott a flottához, így már összesen öt elektromos busz teljesít szolgálatot a városban.

Székesfehérvár címere is ékesíti az új elektromos Ikarus buszokat
Az új Ikarus buszon megjelenik a város színvilága és a elektromos hajtás szimbóluma is
Fotó: MH

„Az Ikarus megállapodott ütemben adja át a buszokat a Volánbusz Zrt. számára. Eddig öt buszt adtunk át, ezek közül kettő már négy hete szállítja Székesfehérváron az utasokat. A múlt héten átadott újabb három busz augusztus elsején kezdte meg a szolgálatát” - nyilatkozta lapunknak Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt vezérigazgatója, aki a flottabővítéssel kapcsolatban elmondta, összesen tizenkét elektromos buszt szállítanak a Volánbusznak, melyek mind Székesfehérvár városi közlekedésében fognak működni. Az ütemezés szerint szeptember végéig adják át az összes járművet.

Objektum doboz

„A székesfehérvári elektromos autóbuszokat a városvezetés kezdeményezésére, a HUMDA Zrt. Zöld Busz Programjának keretében vásárolta meg a Volánbusz Zrt., kifejezetten a város elavult, környezetszennyező buszainak lecserélése és a közösségi közlekedés színvonalának jelentős javítása érdekében.” - mondta az Ikarus vezérigazgatója.

Tankó Zoltán úgy fogalmazott: „Székesfehérvár vezetői már 2018-ban tárgyaltak az elektromos busz közlekedés bevezetéséről a városban, majd a Zöld Busz Program 2019-es indulását követően vált lehetővé a buszok megvásárlása. Az Ikarus 2018-ban kezdte meg az elektromos városi busz fejlesztését, 2021 februárban a város utazóközönsége is kipróbálhatta a buszt, amikor a mintaprojekt keretében egy hónapon át üzemelt egy Ikarus 120e a város útjain.

Tankó Zoltán a visszajelzésekkel kapcsolatban pozitívan nyilatkozott, az utasok szeretik az új elektromos buszokat, kényelmesnek tartják azokat. „Sokan örömmel emlegették, hogy végre újra új Ikarus busz fut Székesfehérváron, ráadásul olyan, amelyikbe a legmodernebb technológiákat építették be, és csendes, környezetbarát jármű.

A gépkocsivezetőknek is pozitív véleménye alakult ki az Ikarus 120e-ről. Kényelmes, kiváló menettulajdonságai vannak, jól gyorsul, könnyen illeszkedik be a forgalomba. A Volánbusz üzemeltetési szakemberei külön kiemelték, hogy a busz a vártnál lényegesen kevesebb energiát fogyaszt a napi üzem során, ezzel lehetővé vált, hogy hosszú járatokon is üzembe állíthassák” – emelte ki az Ikarus vezérigazgatója.

A Székesfehérvárra gyártott buszokról Tankó Zoltán úgy nyilatkozott: „A Volánbusz pontosan előírta, hogy kívül és belül milyen színeket kell használnunk a járművek építésekor. Kívül, a fehér alapszínen a város színei, a kék és a piros dominálnak, és helyet kapott Székesfehérvár címere is a busz oldalán. Természetesen megjelenik a buszon az elektromos hajtás színe és szimbóluma is. A busz belsejében a Volánbusz színei jelennek meg a kapaszkodókon és az üléshuzatban is. Lehet, hogy elfogult vagyok, de szerintem nagyon szépre sikerült a busz mind formáját, mind színösszeállítását tekintve.”

A Volánbusz közbeszerzési eljárást alkalmaz minden buszának beszerzésekor, a székesfehérvári buszok esetében is ez történt. Az Ikarus vezérigazgatója elmondta: „Erős versenyben sikerült elnyernünk a megbízást. Mindent megtettünk azért, hogy az Ikarusnak otthont adó város első elektromos buszai Ikarus 120e típusú járművek legyenek.”

„Székesfehérváron a Zöld Busz Program keretében augusztus elsejéig öt darab Ikarus 120e típusú, elektromos meghajtású autóbusz állt forgalomba. a tervek szerint a fennmaradó hét autóbusz várhatóan szeptember végéig érkezik meg. A beszerzéssel a saját tulajdonú helyi flotta 23 százaléka lesz elektromos, melynek köszönhetően az átlagéletkor 2,84 évvel (6,83 évre) csökken.” - nyilatkozta lapunknak Erdős Sándor a Volánbusz forgalmi üzemvezetője.

Erdős Sándor úgy fogalmazott, a tizenkét méter hosszú, nyolcvanhat fő szállítására alkalmas, tisztán elektromos hajtású, alacsony padlós buszok 300-350 kilométer megtételére alkalmasak egy feltöltéssel. Egyelőre még rövidebb fordákban közlekedtek, napi 150 kilométert tettek meg gond nélkül a legnagyobb nyári kánikulában is, miközben ez extrém terhelés mellett is csak 44-55 százalékra merültek az akkumulátorok úgy, hogy az utasteret kellemes hőmérsékletűre hűtötte a klíma.

A járművek töltése könnyű, csupán egy egyszerű mozdulattal kell csatlakoztatni a töltőegységhez. Egy átlagos töltés során 20 százalékról körülbelül három óra alatt emelkedik 100 százalékra a mutató. Az autóbusz-vezető kollégák elmondása szerint jól manőverezhető a jármű, az utasok visszajelzése szerint pedig kényelmes és halk – számolt be a tapasztalatokról a Volánbusz forgalmi üzemvezetője.

„A járművek töltését társaságunk Székesfehérvár, Börgöndi úti műszaki telepén, a busztároló terület végében kialakított tizenkét darab töltőállás biztosítja, amelynek a kivitelezését leányvállalatunk, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. végezte el” – mondta Erdős Sándor, aki arról is beszélt lapunknak, hogyan járulnak hozzá az új elektromos buszok, a klímasemlegességi célok eléréséhez.

„A klímacélok elérésének kulcsa a közösségi közlekedés népszerűségének növelése, illetve a lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású járművek elterjesztése. A közösségi közlekedési eszközök használata önmagában lényegesen kevésbé terheli környezetünket, mint az egyéni autózás.

Az egy személyre vetített, legtöbb kibocsátott károsanyag egyértelműen a személygépkocsiknak róható fel, így, ha a fenntarthatóságra törekszünk, előnyben kell részesítsük a közösségi közlekedést” – fogalmazott, majd kiemelte, a Volánbusz elkötelezett a fenntartható közösségi közlekedés megvalósítása mellett, amelynek kulcsa a megfelelő alternatíva megteremtésében, vagyis a korszerű és kényelmes autóbuszok forgalomba állításában rejlik. „A 2018-as évben indult és azóta töretlen jármű-fiatalítási programunknak köszönhetően 2022 végéig a vállalat teljes autóbusz-állományának 45 százaléka megújulhat és a flotta átlagéletkora 8 évre csökkenhet” – nyilatkozta Erdős Sándor.

A Volánbusz zöld törekvéseivel kapcsolatban az üzemvezető kiemelte, azokat a Zöld Busz Program támogatásával valósítják meg, melyet a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és a Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinál.

A tavalyi év tavaszán 100 darab elektromos autóbusz beszerzésére nyújtottunk be sikeres pályázatokat. Az első 40 darab Mercedes-Benz eCitaro típusú jármű idén tavasszal megérkezett a fővárosi agglomerációba. Idén április elsején aláírtuk a további 60 elektromos autóbusz beszerzéséről szóló megállapodásokat is, így Győrben 13, Zalaegerszegen 11, Szolnokon 10, Szegeden 8, Egerben 6 darab BYD K9UD típusú, míg Székesfehérváron 12 darab Ikarus 120e típusú zöldbusz korszerűsíti még ez évben a helyi járműállományt. A 12 darab Ikarus 120e típusú, Székesfehérváron gyártott és itt forgalomba álló járművet az Electrobus Europe Zrt. szállítja ősz elejéig.

Az elektromos meghajtású Ikarus buszok előnyei közé sorolta Tankó Zoltán a környezetbarát üzemeltetést, hiszen a hajtáslánc tisztán elektromos, nincs káros-anyag kibocsátása, és csendes, zajjal is alig terheli a környezetet üzemelés közben. „Az energiaválság közepette az elektromos buszok energiatakarékos működéséből származó előny hatványozott erővel jelentkezik. Jelenleg egy elektromos busz száz kilométert harmadannyi költséggel tesz meg, mint egy dízel busz, és ötödannyival, mint egy gázzal üzemeltetett busz. Ezeket a tényezőket is figyelembe véve gazdaságilag is megéri a régi, sokat fogyasztó és környezetszennyező buszokat elektromosra cserélni.

Az Ikarus Global Zrt vezérigazgatója lapunknak összefoglalta, a vállalat 2017-ben kezdte meg a gyártási technológia teljes cseréjét, felújítását. Az új technológia, a tapasztalt Ikarus szakemberek szaktudása és a fiatal szakemberek lendülete együttesen tette lehetővé, hogy először egy dízel buszt, majd egy elektromos buszt is kifejlesszenek, és sorozatban gyártsanak.

Úgy a dízel, mint az elektromos busz versenyképes, jó minőségű piaci termékké érett az elmúlt évek során. „Versenyképességünk bizonyítéka, hogy már Németországban is vásároltak tőlünk elektromos buszokat, amelyeket megelégedéssel használnak is már a mindennapi forgalomban. Így visszanézve mondhatom, hogy az út, amelyen idáig jutottunk nem volt könnyű, rengeteg buktatót kellett elkerülnünk, de a szakértelem, kitartás és az Ikarus márka iránt érzett elhivatottság eredményt hozott” – mondta a vezérigazgató.

Tankó Zoltán az Ikarus stratégiai céljaként nevezte meg, hogy a gyártott járművek minősége lehetővé tegye az export piacokon történő értékesítést is. „Minőségi mércénk a legnagyobb európai buszgyártók minőségi szintje, és célpiacain közé tartoznak a legigényesebb európai országok is.

Jelenleg több elektromos buszunk fut Európa különböző országaiban. Németországban már üzemszerűen is szállítanak utasokat Ikarus 120e buszok, míg Lengyelországban és Romániában teszt üzemeket futtatunk több városban, hogy az üzemeltetők saját tapasztalatokat szerezhessenek a járműveinkről. Terveink közt szerepel több más országban is megjelenni a következő hónapokban, években” – foglalta össze a jövő célkitűzéseit Tankó Zoltán.

Kapcsolódó írásaink

Az Ikarus újra a világhírnév útján

ĀSzéles Gábor: Az elektromos busznak lelke van, érteni kell hozzá, a szolgáltatásunkhoz hozzátartozik az oktatás, ragaszkodunk hozzá, hogy mi vizsgáztassuk a sofőröket, akik vezetni fogják a buszt