Gazdaság
Elkötelezett a Suzuki a zöldebb jövő mellett
Biztonságos és ideális célpontnak tartja Magyarországot a külföldi befektetések számára a cég

– Felvázolná a Suzuki cég filozófiáját, amelynek alappilléreit a cég vezetőinek ismerni, és Japánból kiindulva a világ minden részén a gyakorlatban is érvényesíteniük kell?
– A Suzuki-csoport mottója, amely a vállalati hitvallás első bekezdésében is áll az, hogy „az ügyfelek igényeire koncentrálva hozzunk létre értékes termékeket!”. Ennek elérésében munkatársaink segítenek bennünket, ez az elv vezérel minket. A yaruki, a japán motiváció szó, az üzem/iroda több pontján a falakra kitéve is olvasható. Az elmúlt több mint száz évben ez volt a vállalat mozgatórugója, és ez volt az én mottóm is: mindig optimistán tekints előre. Továbbá, véleményem szerint a Suzuki legfontosabb értéke, hogy szabad mozgást, mobilitást biztosít vásárlóinak. Arra törekszünk, hogy termékeinkkel hasznára legyünk a társadalomnak, és biztonságos vezetési élményt biztosítsunk az embereknek.
– Hogyan értékeli a magyar üzleti körülményeket, milyen tapasztalatai vannak mint japán üzleti vezetőnek a Magyarországon történő gazdasági tevékenység körülményeiről?
– A Suzuki Motor Corporation éveket töltött Magyarország megismerésével. Korábbi elnök-vezérigazgatónk, Osamu Suzuki többször járt az országban, és a Budapesthez közeli Esztergom környékét választotta ki az üzem megépítéséhez. Ez a jelentős (16,3 milliárd forintos) zöldmezős beruházás erős üzenetet küldött a többi külföldi befektetőnek: az ország biztonságos és ideális célpont a befektetések számára.
Ezzel ötvenéves kihagyás után éledt újjá a magyar autógyártás. A Suzuki Motor Corporation harminc éve kitartóan hisz ebben az országban, és 2020-ig összesen 538 milliárd forintot fektetett be Magyarországon, ami a befektetés időpontjában érvényes árfolyamon számolva közel kétmilliárd eurós értéket jelent. A magyarországi gyár 2019 áprilisa óta az anyavállalat európai székhelyű pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-ellátó központja, valamint Közép-Európa vezető autóipari központja is egyben. A gyár megnyitásakor helyi beszállítók nyertek megbízást bizonyos alkatrészek, többnyire préselt fém vagy fröccsöntött műanyag alkatrészek gyártására, amelyek nem igényeltek egyedi fejlesztést. Napjainkban bonyolultabb funkcionális alkatrészek is érkeznek tőlük, és aktívan részt vesznek a prototípusok fejlesztésében is.
– Mennyire készült fel a Magyar Suzuki az elektromos meghajtásra történő átmenetre? A Suzuki stratégái is ebben látják a hosszú távú jövőt.
– A Suzuki csoport és a Magyar Suzuki elkötelezett a zöldebb jövő mellett. 2019. decemberében az EU károsanyag-kibocsátásokra vonatkozó előírásaival összhangban az esztergomi gyárban megkezdtük a Vitara és az SX4 S-CROSS hibrid modellek sorozatgyártását az EU piacai számára. 2020-ban a gyártás hatvanöt százaléka már hibrid technológiával készült. Cégcsoportunk 2050-re karbonsemleges üzemekkel és termékportfólióval szeretne működni mindenhol a világon, igaz ez a Magyar Suzukira is. Célunk, hogy aktívan bekapcsolódjunk anyavállalatunk minél több nemzetközi projektjének megvalósításába, illetve itthon a saját mérnöki állomány igénybevételével tervezzük modernizálni a gyártástechnológiákat és a karbonsemlegesség irányába tett lépéseket.
Terveink között szerepel, szintén az úgynevezett zöldítés jegyében próbagyártások önálló megvalósítása, a próbagyártott gépjárművek műszaki kiértékelése és ez alapján a fejlesztési irányok meghatározása, véghezvitele és nyomon követése. Anyavállalatunk jelenleg a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez szükséges elektromos technológia kifejlesztésén dolgozik. Közép- és hosszú távú céljai a világ összes működő egységére vonatkoznak, így a Magyar Suzukira is. A Magyar Suzukinál is elindítottuk a „zöldebb üzem, zöldebb autók” belső programot, amelyben a munkatársainkkal közösen azon dolgozunk, hogy beépítsük a szén-dioxid-kibocsátást csökkentő technológiákat az autóinkba és gyártási folyamatainkba. A Suzuki-csoport a 2025-ös pénzügyi évig nyolcmilliárd eurót fordít kutatás-fejlesztésre, beleértve a hibrid, illetve az elektromos járművek fejlesztését is.
– Hogyan készültek fel a chiphiányra, és milyen konkrét lépéseket lehet tenni azért, hogy a jövőben hasonló globális alkatrészhiány miatt ne lassuljon a termelés?
– Cégünknél a készleteket a „just in time” rendszerünknek köszönhetően nagyon minimális szinten tartjuk, ezért is kiemelten fontos számunkra, hogy az alkatrészek időben megérkezzenek gyárunkba. Az egyre növekvő globális félvezetőhiány negatívan hatott az autóipari beszállítókra és a gyártóvállalatokra, köztük a Magyar Suzukira is.
Elektronikaialkatrész-beszállítóinkkal közösen jelenleg azon dolgozunk, hogy gyártásunk ellátása folyamatos legyen. Természetesen figyeljük a piacot, és még mindig érezzük a félvezetőhiány hatásait. A megnövekedett vevői kereslet ellentétben áll a korlátozott gyártási kapacitásokkal, ami készleteink csökkenéséhez vezetett. Ha elegendő mennyiség áll rendelkezésre, szinte pillanatok alatt folytathatjuk a gyártást.
– Milyen irányban halad a Magyar Suzuki, mire alapozzák a jövőben a gazdasági növekedést?
– A Magyar Suzukinál egy ötéves projekt részeként újításokat vezettünk be az alkatrészellátásban és egyéb technológiai megoldásokban. A Magyar Suzuki több mint harminc éve van jelen Magyarországon. Ez idő alatt a munkatársaink a Kaizen (japán üzleti filozófia, amely a működés és a folyamatok állandó fejlesztését célozza meg minden munkavállaló bevonásával) gyakorlatának részeként fejlesztési és optimalizálási javaslatokat nyújtottak be.
Az elmúlt tizenkét évben így munkatársaink összesen hárommilliárd forintot takarítottak meg a Magyar Suzukinak. A Magyar Suzuki az elektromos meghajtás fejlesztésében is szerepet kíván vállalni. November végén mutattuk be az esztergomi gyárban előállított új S-CROSS hibrid modellünket, és hibrid kínálatunkat tovább bővítjük.