Gazdaság

Zalaegerszegen is sikertörténet a tisztán elektromos Ikarus 120E

A tesztek során azonos körülmények között dízelüzemű járművet is közlekedtetnek, a különbségek minden téren megmutatkoznak a környezetkímélő típus javára

Újabb város, ezúttal Zalaegerszeg helyi járatain is tesztelik a magyar fejlesztésű és gyártású Ikarus 120E autóbuszt, amely szerdán a ZalaZone járműipari tesztpályán is bemutatkozott. A vezetési tapasztalatok kedvezőek, a jármű sajátossága az anti-trash rendszer és a hozzá külön megvásárolható töltőállomás, valamint az akár 350 kilométeres hatótávolság.

Zalaegerszegen is sikertörténet a tisztán elektromos  Ikarus 120E
Zalaegerszeg helyi járatain is tesztelik a magyar fejlesztésű és gyártású Ikarus 120E autóbuszt, amely szerdán a ZalaZone járműipari tesztpályán is bemutatkozott
Fotó: MH/Purger Tamás

Zalaegerszeg a zöldbuszmintaprojekt egy állomása, tekintettel arra, hogy a klímavédelem a kormány fontos prioritása – mondta szerdán Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, valamint energia és klímapolitikáért felelős államtitkára. Kifejtette, hazánkban a 25 ezer főnél nagyobb városokban 2800 helyi autóbusz közlekedik, jelentős részük elöregedett, a kormány a zöldbuszprogramon keresztül támogatja a járművek korszerűsítését azzal, hogy ezekből 1100 darabot elektromos hajtásúra cserélnek.

A zalai megyeszékhelyen a hónapban egy magyar tervezésű buszt, az Ikarus 120E-t ismerhetik meg az utasok. A zalai tesztüzem sajátossága, hogy egyidejűleg egy dízel- és egy elektromos busz működési költségeit vetik össze egy erre kifejlesztett szoftver segítségével.

A buszról az államtitkár elmondta, utaskapacitása 30 ülőhely és 54 állóhely, össztömege 18 500 kilogramm, hatótávolsága pedig 350 kilométer.

Vigh László, Zalaegerszeg országgyűlési képviselője rámutatott, a hatvanezres lakosú város huszonhatezer háztartásában mára már harminchatezer autó található, az agglomerációból naponta tizennégyezren hajtanak be. Az autók száma minden évben öt százalékkal növekszik, a legnagyobb kihívásokat a reggeli órák okozzák. A helyzet javítása érdekében kerékpárutakat építenek, és a tömegközlekedés irányába igyekeznek terelni a lakosságot, a város buszparkját pedig szeretnék teljesen elektromossá tenni – zárta gondolatait.

Ikarus 120.EL ideális külső hőmérséklet esetén háromszázötven kilométert képes megtenni egy töltéssel (A képre kattintással vagy pöccintéssel lapozhatók a galéria fotói)
Ikarus 120E ideális külső hőmérséklet esetén háromszázötven kilométert képes megtenni egy töltéssel (A képre kattintással vagy pöccintéssel lapozhatók a galéria fotói)
Fotó: MH/Purger Tamás

A magyar fejlesztésű, tisztán elektromos, elsőre is feltűnően csendes autóbusz a zalaegerszegi tesztpályán is bemutatkozott. E tulajdonsága mellett jól lehet vele városban közlekedni, alacsony padlós, rámpával felszerelt, szeretik az utasok – összegezte a hónapban még zajló zalaegerszegi városi próbautakat Tibák István járművezető. Hozzátette, a fék is könnyen kezelhető, összességében olyan, mintha személyautót vezetne. A jármű az időjárási viszonyokra, hőmérsékletre is tekintettel is háromszáz kilométeres hatótávot teljesít, az elejébe pedig az elektromos járművekre vonatkozó kötelező előírás szerint hanggenerátort szereltek, ami a gyalogosokat hivatott figyelmeztetni a jármű közelségére – ugyanakkor az elektronika a körültekintő, óvatos közlekedést nem helyettesíti.

A jármű tájékoztatórendszerét az anti-trash teszi még korszerűbbé. Sipos Zoltán, az Electrobus Europe Zrt. ügyvezetője elmondta, a buszban kamerarendszer működik, amely képes a hátrahagyott értékeket, a szemetelést, valamint az esetleges rongálást is detektálni. A felvételek kezelési módja összhangban van a GDPR-előírásaival.

Az egyik finn egyetemmel közösen kifejlesztett projekt másik fontos pillére a levegőminőségellenőrző-rendszer, amely a jármű belső levegőjét monitorozza.

Sipos Zoltán kérdésünkre elmondta még, nem csupán ez adja a jármű korszerűségét, ugyanis külön töltőállomást is fejleszt (és árul) hozzá az Ikarus, valamint ahogyan az elektromos járművek térnyerése egyre inkább megköveteli, energiatároló rendszert is lehet majd a buszokkal egyidejűleg vásárolni.

Helytállás minden körülmények között

A tisztán elektromos hajtású Ikarus 120E ideális külső hőmérséklet esetén háromszázötven kilométert képes megtenni egy töltéssel. Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója elmondta, a zalaegerszegi tesztek során egyidejűleg, azonos körülmények között dízelüzemű járművet is tesztelnek, a különbségek pedig energiahatékonyság esetében is mutatkoznak az elektromos busz javára. A fővárosban egy hétig tesztelték az új típust, most Pakson zajlanak még próbautak, Kaposvár közlekedési cége pedig vásárol is a 120E típusból, a helyi flottát korszerűsítik vele – a megrendelt példányok ezekben a napokban is folyamatosan készülnek. Ami a városi közlekedést illeti, Pécs jellegzetes úthálózatán is jól vizsgázott az új Ikarus, a terepviszonyok nem jelentettek problémát, és a fogyasztás is kiváló volt – értékelt. A busz elképesztően jól gyorsul, és a járműbe az országban működő bármelyik utastájékoztató és jegykezelő rendszer beszereltethető. (MOA)

Kapcsolódó írásaink

A mozgó körzeti rendelőé a jövő

ĀBemutatták az úgynevezett mobil klinikát, amely nem csak oltópontként, hanem orvosi, illetve háziorvosi rendelőként üzemel majd vidéken, a kisebb falvakban

Növekedési pályán az Ikarus

ĀSzéles Gábor: Csak akkor lesz újra olyan világhírű az Ikarus, mint korábban, ha a gyártott buszok nagy része exportpiacra kerül, természetesen nemcsak a keleti, hanem a nyugati piacokra is