Gazdaság

Modernizálja a flottát a Zöld Busz Program

Nemcsak a járművek felszereltsége kiváló, de zajterhelésük is jelentősen alacsonyabb hagyományos társaikénál

A Volánbusz negyven elektromos autóbuszt mutatott be a Hungexpón. A járműveket az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus és az Egy a Természettel Vadászati és Természeti Világkiállítás ideje alatt tesztelték, és jövőre állítják forgalomba.

Modernizálja a flottát a Zöld Busz Program
A sikeres próbaüzem után jövőre már a forgalom állandó résztvevői lesznek
Fotó: Volánbusz Zrt. Facebook-oldala

A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen száz elektromos autóbusz beszerzésére pályázott sikeresen a Zöld Busz Programban. A járművek hat megyeszékhelyen és a budapesti agglomerációban állnak forgalomba 2022 első negyedévétől. Idén július 27-én kötött megállapodást az első negyven, a főváros vonzáskörzetében közlekedő Mercedes-Benz eCitaro típusú autóbusz beszerzésére a Volánbusz Kft. – írta a cég a lapunknak összeállított sajtóközleményében.

Az első negyven e-buszt az egyes kiemelt rendezvényekkel kapcsolatos személyszállítási feladatok során tesztelték, az így szerzett üzemeltetési tapasztalatok hasznosításával állnak majd forgalomba 2022 első negyedévében, és szállítanak majd utasokat.

A járművek az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson debütáltak, összesen csaknem húszezer kilométert tettek meg, és százezer látogató utaztatásában vettek részt a rendezvény ideje alatt. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megrendelése alapján pedig az Egy a természettel Vadászati és Természeti Világkiállítás ideje alatt a Hungexpo Kongresszusi és Kiállítási Központhoz közlekedő, menetrend szerinti járatok flottája is ezekből a buszokból állt.

A rendezvényre naponta negyven tisztán elektromos meghajtású, városi, szóló kivitelű autóbusz közlekedett. Az esemény kiszolgálása napi szinten mintegy 2200 kilométer teljesítményt jelentett, az útvonalak közül az A viszonylat (Stadion–Expó tér) és a B viszonylat  (Deák Ferenc tér–Expó tér) járatai voltak a legtelítettebbek. A tapasztalatok alapján a 11–16 óra közötti időszakban történt a „csúcsra járatás”.

Az autóbuszok kiválóan vizsgáztak, hiszen nemcsak felszereltségük elégít ki minden kényelmi igényt, de zajterhelésük is alacsonyabb hagyományos társaikénál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró.

Egy jármű egy időben 28 ülő és ötven álló utast tud szállítani. A légkondicionált buszok kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és a vezetést segítő kamerarendszerrel, valamint 13 USB-töltővel biztosítottak színvonalas és biztonságos szolgáltatást az utasok számára – magyarázták.

Az üzemeltetési tapasztalatok továbbra is pozitívak – mondták el lapunknak. Az elméleti hatótáv ideális esetben, forgalomtól és egyéb tényezőktől függően 200–240 kilométer, ez a gyakorlatban is kivitelezhető. Kifejtették: a járművek töltési ideje megközelítőleg hat óra, ami elegendő a reggeli kezdéshez. A járművezetőknek nagy könnyebbség, hogy a jármű automatikus időzítéssel a reggeli szolgálatkezdésre időjárástól függően felfűtött vagy lehűtött állapotba hozható. Az utasok körében is nagyon népszerű, többször említik a dinamikus, halk utazást, a kényelmes, tágas belteret – írták.

Kapcsolódó írásaink