Gazdaság
Ikarusszal a magyarországi klímavédelemi célokért

A 70-es és 80-as években Európa legnagyobb buszgyártójaként ismert Ikarus felébredt téli álmából és a fenntarthatósági törekvésekre fókuszálva kifejlesztette és folyamatosan teszteli új, 100 százalékban elektromos energiával működő buszát, az Ikarus 120e-t - derül ki a lapunkhoz eljuttatott sajtóközleményből.
Az európai sztenderdeknek megfelelő járműépítési minőség a garancia arra, hogy aktívan számoljanak a székesfehérvári Ikarus-szal a Zöld Busz Programban, amelynek célja a közösségi közlekedésben résztvevő autóbusz-állomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével.

Mint ismert, Magyarországon 2022-től kizárólag elektromos buszok helyezhetők üzembe a 25 ezer főnél nagyobb lakossággal rendelkező városokban. A tiszta üzemű járművekre való átállást a kormány 10 év alatt összesen 36 milliárd forinttal támogatja, ami a tervek szerint közel 1300 busz megvásárlását jelentheti.
A Zöld Busz Program keretében forgalomba álló IKARUS 120e igazi különlegesség, ugyanis ez az első Magyarországon tervezett és gyártott, európai típusengedéllyel rendelkező, tisztán elektromos városi autóbusz. Az IKARUS 120e felszereltségét tekintve is megállja a helyét az európai mezőnyben: a 314 KWh-os akkumulátor pakkal felszerelt jármű, 350 km-es garantált hatótávolsággal, nulla emisszióval üzemel.
A magyar mérnökóráknak, a székesfehérvári gyártásnak és az egyre jelentősebb hazai beszállítói teljesítménynek köszönhetően a busz előállítása során a magyar hozzáadott érték meghaladja az 50 százalékot, ami az IKARUS szándékai szerint a sorozatgyártás bővülésével fokozatosan tovább emelkedik.
Palkovics: Az új technológiák a magyar gazdaságot szolgálják
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a konferencia második napján tartott előadásában úgy fogalmazott: az a célunk, hogy a világ ipari termelését meghatározó technológiai trendek Magyarországon ne csak megjelenjenek, a fejlesztés és a gyártás is itt valósuljon meg, hogy mindez a magyar gazdaságot szolgálja.
A miniszter hangsúlyozta, hogy a magyar gazdaság következő évtizedét meghatározó területein kiemelt jelentősége van a zöldtechnológiáknak.

Példaként említette, hogy az elsősorban az autógyárak térségében sokasodó beruházásoknak köszönhetően az akkumulátor-technológiák területén két év múlva Európa második legnagyobb gyártókapacitásával rendelkezik majd Magyarország.
Ismertette, hogy egy sor olyan támogatási projekt indult vagy indul, amelyek a gazdaság zöldítését szolgálják, köztük az energiatárolás megoldására vagy a közösségi közlekedés karbonkibocsátásának mérséklésére.
A miniszter megismételte: a közlekedés zöldítésének egyik leghatékonyabb módja a vasút fejlesztése, a magyar kormány vasúti stratégiájának egyik eleme a vasúti ipar újjáépítése. A következő 8 évben mintegy 2 ezermilliárd forintot fordít Magyarország vasúti járművekre, amelyek többségének már emissziómentesnek kell lennie.
A jelentős környezetterheléssel járó acélgyártás zöldítése is komoly feladat, a technológiában az elektromos áramnak, illetve a hidrogénnek is nagyobb szerepet kell kapnia, különben a magyar acélipar nem lesz versenyképes - vélekedett Palkovics László.
Kifejtette továbbá, hogy Magyarország hidrogénstratégiájának egyik eleme a tárolás és a szállítás megoldása. A hálózatban pillanatnyilag felesleges áram átalakításával termelődő hidrogént akár a meglévő gáztárolókban is el lehetne helyezni.
Említést tett a körforgásos gazdaság megteremtéséhez szükséges innovációs területekről, köztük a teljes hulladékgazdálkodás koncesszióba adásáról. Mint mondta, ennek az volt a célja, hogy a termelődő hulladékot egy kézben, kontrolláltan és hatékonyan lehessen újrahasznosítani.