Gazdaság
Elkészül idén a Via Carpatia hazai része
A hazánkon áthaladó, a Baltikumtól a Fekete-tengerig tartó folyosó a térségbe települt feldolgozóipari cégek elérhetőségének javításával élénkíti a gazdaságot

Idén vehetik birtokba az autósok az M30-as autópálya Miskolc–Tornyosnémeti közötti szakaszát, a nettó 180 milliárd forintos beruházás elkészülte után Budapestről Kassára végig autópályán lehet közlekedni. Mint azt az Innovációs és Technológiai Minisztérium tegnap hírül adta, a gyorsforgalmi út befejezésével Magyarország elsőként végez
a Via Carpatia útvonalhoz kapcsolódó feladataival.
A Baltikumtól a Fekete-tengerig tartó folyosó az érintett országok keleti régióit összekötve bővíti majd Kelet-Közép-Európa belső gyorsforgalmi kapcsolatait. A gyorsabb és tervezhetőbb közúti szállítás a térségbe települt feldolgozóipari cégek elérhetőségének javításával élénkíti a gazdasági fejlődést. Színvonalas közúti elérést biztosít a tengeri kikötőkig, így akár eurázsiai dimenzióban is dinamikusabb és kiszámíthatóbb áruáramlást tesz lehetővé.
A folyosó magyarországi szakasza öt évvel a teljes összeköttetés megvalósítására kitűzött 2026-os határidő előtt hiánytalanul kiépül.
Újabb résszel bővül idén az M44-es autóút, amelynek Kondorostól Békéscsabáig épült szakasza tavaly év végén nyílt meg a közlekedők előtt. A délkeleti országrész gyorsabb megközelítését célzó fejlesztéssorozatban idén a Lakitelek–Tiszakürt-szakasz készülhet el egy új Tisza-híddal. Az autóút ezzel három év alatt kilencven kilométeren teremt új összeköttetést három kelet-magyarországi megye között, teljes egészében hazai forrásból. A Kecskeméttől Szentkirályig tartó, még hiányzó szakasz előkészítése jelenleg is zajlik.
A nyugati határszélen az M80-as Körmend és Szentgotthárd–Rábafüzes (országhatár) szakaszának kivitelezése fejeződhet be, összesen harminc kilométeren. Az év végére várható az M85-ös Sopron-kelet és Fertőrákos közötti folytatásának átadása is. Még idén lezárulhat a 48-as főút fejlesztése Debrecentől Nyírábrányig és a Veszprém déli elkerülő első ütemének kivitelezése.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: az évtized első felében termőre fordulnak a közúthálózat stratégiai alapokon nyugvó, tervszerű fejlesztése érdekében megtett kormányzati erőfeszítések. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. idén célba érő beruházásaiban mintegy 140 kilométeren létesülnek vagy újulnak meg útszakaszok, összesen nettó 350 milliárd forintból.
A 2021-ben megkezdődő fejlesztések közé tartozik a Kalocsa–Paks Duna-híd és a kapcsolódó közutak megépítése, az M6-os elvezetése az országhatárig, valamint az M76-os Zalaegerszegig tartó, a sármelléki repülőteret is bekötő szakaszának építése.