Gazdaság

Közelebb került Békéscsaba

Az, hogy a megyeszékhely be lesz kötve Magyarország gyorsforgalmi úthálózatába, konkrét vállalkozói, befektetői érdeklődést hozott, intenzívebbet, mint eddig

Újabb gyorsforgalmi útszakasz készült el Békés megyében, ezáltal a térség közelebb került a fővároshoz. A beruházás kizárólag költségvetési pénzből valósult meg.

Közelebb került Békéscsaba
Az új autóút fele Békés megyében épül meg
Fotó: NIF

Az eredeti határidőhöz képest másfél hónappal korábban készült el az M44-es autóút, így a Beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. tegnap már át is adta a forgalomnak. A 17,6 kilométer hosszú, kétszer két sávos autóút 41,4 milliárd forintba került, és a beruházás kizárólag hazai forrásból valósult meg. Ezzel a beruházással Békéscsaba lényegesen közelebb került a fővároshoz. A menetidő a tavaly átadott, Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer hosszú szakasszal együtt akár 25 perccel is csökkenhet.

A kormány közlekedésfejlesztési céljai között szerepel, hogy a megyeszékhelyeket be kell kötni az országos gyorsforgalmi úthálózatba. E koncepció jegyében kezdődött el 2016-ban az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt–Kondoros közötti szakaszának építése is. Mivel az autóút a Tiszakürtig már megépült folytatással együtt sem kapcsolódik közvetlenül a meglévő sztrádahálózathoz, használata az e-matrica (használatarányos) díjszedési rendszerben egyelőre díjmentes lesz.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: a kormány azt szeretné, hogy hazánk 2030-ra Európa öt legélhetőbb és leginkább versenyképes országa közé tartozzon. A cél az, hogy minden megyei jogú város elérhető legyen négysávos úton, és minden településről fél órán belül csatlakozni lehessen ilyen típusú útra. Egyre közelebb vagyunk ezeknek a céloknak az eléréséhez, 2025-re Magyarország mind a 23 megyei jogú városa kivétel nélkül elérhető lesz négysávos úton, és a hazai települések háromnegyede, azaz az ország lakosságának kilencven százaléka harmincperces közelségben lesz egy négysávos úthoz.

Az M44-es elkészülte a térség minden lakójának és vállalkozójának jó hír. Herczeg Tamás ország­gyűlési képviselő hangsúlyozta: egy régi vágya teljesült a Békéscsabán és a környéken élőknek az M44-es megépülésével. Az, hogy Békéscsaba be lesz kötve Magyarország gyorsforgalmiút-hálózatába, konkrét vállalkozói, befektetői érdeklődéseket hozott, intenzívebben, mint eddig. A megye gazdasági fejlődése szempontjából ez meghatározó. Takács Árpád Békés megyei kormánymegbízott is azt emelte ki, hogy a fejlődő ipar és mezőgazdaság vonzza a szakképzett munkaerőt, a magasan képzett humán erőforrást, ami Békés megye népességmegtartó erejének záloga.

Az M44-es gyorsforgalmi út 110 kilométer hosszú lesz, 54,6 kilométernyi fejlesztés Békés megyében valósul meg. Elindult az előkészítő munka Szentkirály és Lakitelek között is, a Kecskemét és Szentkirály közötti szakaszon pedig megkezdődött a területszerzés. Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese ezzel kapcsolatban elmondta: a kivitelező dolgozik az M44-es Lakitelek–Tiszakürt közötti szakaszán is. Az útépítés folyamatos, a főpályán – a műtárgyak kivételével – már végig aszfaltréteg található. A Tisza felett épülő, 556 méter hosszú híd alépítményi munkálatai elkészültek.

Hatályba lép vasárnap a jövő évi menetrend
 

Homolya Róbert
Homolya Róbert
Fotó: MH

Ötször több vonat közlekedik Kecskemét és Hetényegyháza között a december 13-án, vasárnap hatályba lépő új vasúti és buszmenetrend szerint – jelentette be tegnap Homolya Róbert, a MÁV. Zrt. elnök-vezérigazgatója. A jövőben Hetényegyháza és Kecskemét között 11 pár vonat közlekedik majd munkanapokon. Elmondta: bíznak a kedvező fogadtatásban, hogy egyre többen választják majd a közösségi közlekedést az egyéni autózás helyett, hiszen jó menetidőt kínálnak az utazóknak azzal, hogy 17-18 perc alatt el lehet jutni Kecskemétről Hetényegyházára. A távirati iroda beszámolója szerint hangsúlyozta: összhangban a vasúti menetrend változásával Hetényegyházán új helyi, számozott autóbuszvonalakat vezetnek be. Jövőre a vasúti menetrend szerint naponta 130 vonattal több közlekedik, mint jelenleg, lesznek új InterCity- és Inter Regio-járatok is. Dunakeszin a helyi önkormányzat és a MÁV együttműködésében új, harminc férőhelyes P+R parkoló és egy új kerékpáros tároló épül, amelyben húsz kerékpárt lehet elhelyezni.
(PGI)

Sebességet vált a vasút Magyarországon
 

Mosóczi László
Mosóczi László
Fotó: MH

Üzembe helyezték Magyarország elsőként elkészült ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerét a Ferencváros és Székesfehérvár közötti vonalszakaszon. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. megbízásából 63 kilométer hosszan építette ki a vonatközlekedés felügyeletét ellátó rendszert a Siemens. A beruházás hozzájárul a magyar és az európai vasúti hálózat egységesítéséhez, a kölcsönös átjárhatóság feltételeinek megteremtéséhez, a szolgáltatások színvonalának emelkedéséhez. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: a beruházás lehetővé teszi, hogy a szerelvények egyes szakaszokon óránként 160 kilométeres sebességgel haladjanak. Az utasok a jövőben a jelenleginél gyorsabban juthatnak el vonattal a fővárosból például a Balatonra is. A Budapest–Székesfehérvár-vasútvonal korszerűsítésének költsége 2010 óta meghaladta a 128 milliárd forintot. A fejlesztéseknek köszönhetően az elmúlt hat évben megkétszereződött az utasforgalom a vonalon.
(PGI)

Kapcsolódó írásaink