Gazdaság

Továbbra is épülnek a gyorsforgalmi utak

A koronavírus-járvány ellenére is hasonló ütemben zajlottak az útépítések idén, mint tavaly, egyre jobbak az arányok

Az idei gyorsforgalmiút-építések révén a települések kétharmadáról harminc percen belül elérhető lesz egy autópálya vagy autóút.

Továbbra is épülnek a gyorsforgalmi utak
Egyre több város kapcsolódhat be a hálózatba
Fotó: MH

Elkészül év végére, illetve forgalomba helyezhető lesz a Csorna és Sopron között épülő, M85-ös autóút, így a nyugat-magyarországi város is csatlakozhat a gyorsforgalmi úthálózatba – értesült lapunk. Idén a járvány ellenére is hasonló ütemben zajlottak az útépítések, mint tavaly, ami annyit jelent, hogy 2020-ban 160 kilométer hosszú gyorsforgalmi út készült el, illetve épül meg, összességében mintegy 390 milliárd forintért. Az M85-ös mellett ebben az évben már megindulhatott a forgalom az M4-es autóút két szakaszán az M0-stól Abonyig, illetve Berettyóújfalu és az országhatár között, megvalósult Eger színvonalas bekötése az M25-ös déli, M3-asig tartó szakaszának átadásával, Zalaegerszeg és az M7-es közelében is elkészült az M76-os egy-egy szakasza, megépült a komáromi Duna-híd, és célba ért az M0-s déli szakasza korszerűsítésének első üteme is, ami annyit jelent, hogy kétszer három sávot vehetnek igénybe az arra közlekedők. Ezáltal az ország közelebb került az Innovációs és Technológiai Minisztérium stratégiai céljához, hogy bármely településéről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos útszakasz. Az idei beruházásokkal ezek az arányok tovább javultak, a települések kétharmada, a lakosságnak pedig 86 százaléka harminc percen belül rácsatlakozhat valamelyik gyorsforgalmi útra az ország bármely részéből.

Az Útprogram 2016-os elindításának idején ez az elvárás még csak a hazai települések kevesebb mint fele, a magyar emberek kevesebb mint háromnegyede esetében teljesült. Tavaly egyébként összesen több mint 150 kilométernyi négysávos útszakasz készült el nettó 270 milliárd forintból. A 2019-es esztendő amúgy is rekordévnek számított a közúti beruházások esetében, ugyanis összességében 566 milliárd forint értékben valósultak meg vagy haladtak előre a Nemzeti
Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházásai. Ezek közül kiemelhető volt az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti szakasza, a 21-es főút négysávúsításának befejezésével magas szintű közúti kapcsolat jött létre az M3-as autópályától Salgótarjánig, illetve 33 kilométeren szintén kétszer kétsávos lett az út Kaposvár és az M7-es autópálya között. Ezeken kívül a Szlovénia és Szlovákia felé kapcsolatot biztosító M70-es és M15-ös végig autópályává bővült, az M2-es Budapest és Vác közötti szakaszának megépülésével pedig 20-25 perccel lett rövidebb a menetidő. Mindenképpen említésre méltó az is, hogy 2018 és 2020 között harmincmilliárd forint jutott az M1-es és M7-es autópályák összesen 110 kilométer hosszú szakaszainak
a felújítására.

Mint arról a napokban beszámoltunk, a kormány döntése szerint a kiemelt társadalmi igényeken alapuló hálózatbővítésekre és korszerűsítésekre összesen 587 milliárd forint áll rendelkezésre 2024-ig. Így megvalósul Zalaegerszeg gyorsforgalmi bekötése, megépül az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda (országhatár) közötti szakasza, és meg-újul több mint nyolcvan fő- és mellékútszakasz.

Kapcsolódó írásaink