Gazdaság
Biztató eredmények a magyar légtér forgalmában

Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója az airportal.hu-nak adott interjújában arról beszélt, hogy a veszélyhelyzetben felértékelődött a cargo-járatok jelentősége – ebben az időszakban szinte csak áruszállító gépek közlekedtek Európában –, és az irányítók az ő biztonságos repülésükért is felelnek.
„Irányítóinknak is köszönhető, hogy az egészségügyi védőfelszerelések, a koronavírus-tesztek, illetve a gyógyszerszállítmányok időben és a legnagyobb biztonságban érkezhettek meg Magyarországra” - mondta Szepessy Kornél.
A vezérigazgató elmagyarázta, hogy a koronavírus terjedésének megfékezése, illetve lassítása érdekében szinte mindenhol korlátozásokat vezettek be, így a légi forgalom rövid idő alatt, Európa-szerte több mint 90 százalékkal csökkent a korábbi év azonos időszakához képest. Ezek a lesújtó számok pedig május végétől indultak javulásnak.
Jelenleg a magyarországi átrepülő forgalom mérlege az előző évhez képest körülbelül 66, a koszovói magas légtéré 59, míg a budapesti nemzetközi repülőtéré 67 százalékos elmaradást mutat - közölte Szepessy.
A járvány hatásaival kapcsolatban elmondta, hogy az utóbbi hónapokban jelentősen csökkentek a többnyire állami kézben lévő légi navigációs szolgáltatók bevételei, ugyanis azok az útvonal- és terminálnavigációs díjakból származnak. Vagyis, ha ezeket a légtérhasználók – a légitársaságok – nem térítik meg, akkor a légi forgalom kezeléséért felelős vállalatoknak nincs miből gazdálkodniuk.
Szepessy Kornél hozzátette, hogy a helyzetet tovább nehezíti, hogy az európai légi navigációs szolgáltatók érdekeit képviselő Eurocontrol előnytelen javaslatokkal és intézkedésekkel állt elő.
A HungaroControl vezetője szerint az lenne a megoldás, „ha az Európai Bizottságban érzékenyebbek lennének a légi navigációs szolgáltatók problémáira, ezzel együtt garantálnák számunkra azt a stabil jogszabályi környezetet, amelynek köszönhetően a kieső költségeink teljes mértékben megtérülhetnek”.