Gazdaság

Lassulhat az internet a koronavírussal kapcsolatos intézkedések miatt

Lassulhat az internet a koronavírussal kapcsolatos intézkedések miatt - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) kedden a Facebook-oldalán.

Lassulhat az internet a koronavírussal kapcsolatos intézkedések miatt
Kibervédelmi intézet: lassulhat az internet
Fotó: MH

 Kifejtették: az új koronavírus terjedésének megakadályozása és a munkatársak védelme érdekében egyre több munkáltató dönt az otthoni munkavégzés (home office) elrendelése mellett, amely a becslések szerint jelentős internetes forgalomnövekedést eredményezhet. A munkavállalók egyre nagyobb része használ virtuális magánhálózatokat (VPN), amelyek lehetővé teszik a vállalati infrastruktúra elérését, emellett a napi munkavégzés során a kollégákkal, partnerekkel való kapcsolattartásra sokan a különféle videokonferencia-megoldások (például Skype) mellett döntenek.

Emellett az oktatási intézmények egy része internetes közvetítés segítségével tart előadásokat és az otthon maradt diákok, felnőttek jelentős hányada használ ezekben a napokban online videojátékokat és streaming szolgáltatásokat.

Az NKI azt írta: az ilyen nagy adatforgalmat igénylő szolgáltatások használata következtében az otthoni hálózatok akkora terhelést kaphatnak - különösen, ha egy háztartásban egyszerre többen is igénybe vesznek ilyeneket -, hogy feltételezhetően lassulások, esetleg kapcsolati problémák lesznek tapasztalhatóak.

Kiemelték: az otthoni munkavégzés folyamatossága érdekében érdemes megfontolni az egyes szolgáltatások használatát, a használat során a beállítások (például képfelbontás) módosítását, illetve érdemes alternatív internethozzáférési lehetőségekkel (például mobilnet) számolni.

Kitértek arra is, hogy az európai internetes hálózatok már jelentős forgalomnövekedést tapasztaltak, például a Telecom Italia vezérigazgatója, Luigi Gubitosi arról számolt be, hogy a vezetékes hálózat forgalma több mint 70 százalékkal növekedett, ami megszakított internetkapcsolatokat eredményezett.

A Magyar Telekom az MTI érdeklődésére közölte: adataik alapján jelentősebb, 20-30 százalék körüli megnövekedett adatforgalmat tapasztalnak. A hang forgalomban is emelkedést figyeltek meg: hétfőn 30-35 százalékos csúcsidőszaki növekmények is előfordultak a múlt héthez képest, miközben az elmúlt két hét alatt az emelkedés mértéke elérte az 50 százalékot.

A helyzet percről percre változik, folyamatosan figyelemmel kísérik az eseményeket, monitorozzák a hálózatot és mindent megtesznek a kapacitások megfelelő kezelése, lehetséges bővítése érdekében. Amennyiben úgy látják, a hálózat biztonságát veszélyeztetné a fokozott forgalom, elő vannak készítve olyan védelmi intézkedési tervek, amelyekkel be tudnak avatkozni, és amelyekkel a szolgáltatások hálózati szintű biztonságos működtetése továbbra is fenntartható.

A Magyar Telekom hálózati infrastruktúrája megfelel a jelenlegi igényeknek, azonban természetszerűleg nem rendelkezik végtelen erőforrásokkal, így a jelenleg még előre nem ismert, de a várhatóan megjelenő igen nagy tényleges forgalom-növekmény volumenei fogják meghatározni az esetleges korlátokat. A megnövekedett távmunka, illetve az internetes, valamint a TV-s platformokon beinduló távoktatás nagyban alakítja át a megszokott hálózati terhelést. Azokon a pontokon, ahol a fokozott forgalom hatására extra kapacitás-igény jelentkezik, szállítóikkal közösen felmérik, hogy milyen licensz- vagy hardver bővítési lépéseket tudnak alkalmazni az egyes hálózati elemekben, az igények - lehetőségekhez mérten - minél teljesebb körű kielégítése érdekében.

Azt is közölték, hogy a T-Systems üzleti ügyfeleitől a kialakult helyzet miatt érkeznek kivételes hálózatbővítési- és távmunka-kiépítési igények, amelyeket kiemelten kezelnek.  

A koronavírus miatt kialakult helyzetben a Telekom minden mobil ügyfelének 10 GB-os mobil adatforgalmi egyenleget biztosít díjmentesen. Az ügyfeleknek nincs külön teendője, az extra adategyenleget március 16. éjfélig aktiválta a Telekom mindenkinél. Az egyszeri extra egyenleg belföldön és az EU-n belül használható fel április 30-ig. 

A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében a Magyar Telekom március 16-ától általános távmunkát hirdetett munkavállalói számára. Kérik az ügyfeleket, hogy csak halaszthatatlan ügyben és egészségesen látogassák az üzleteiket. A kényelmesebb ügyintézés érdekében válasszák a digitális ügyfélszolgálati csatornákat.

A Telenornál a hétvégén kisebb mértékű forgalomnövekedést tapasztaltak. A hét elejétől kezdve, a múlt hét hasonló időszakához képest kis mértékben nőtt az összes adatforgalom, ez elsősorban munkaidőben jelenik meg, a feltöltési irányt jobban érintve, ez például a videóhíváshoz lehet szükséges. A hangforgalomban jelentős növekedést látnak a hét eleje óta, azaz az ügyfelek az átlagosnál sokkal több hívást indítanak - írták. Az, hogy a továbbiakban hogyan alakul a forgalom, attól is függ, hogy oktatásra, munkára pontosan milyen megoldásokat, platformokat használnak majd mobilinterneten az előfizetőik; az online streaming például jóval több adatforgalmat generál, mint az irodai szoftverek online használata.

A Telenor a hálózatát felkészítette a lehetséges forgalom-növekedésre, képes az átlagosnál nagyobb igények kiszolgálására, és folyamatosan vizsgálják, hogy van-e szükség a kapacitás bővítésére. Amennyiben ezt indokoltnak látják, megteszik a szükséges lépéseket.

A kialakult helyzetre való tekintettel - akár otthoni munkára, szórakozásra vagy a távoktatási célok támogatására - minden üzleti és lakossági számlás és kártyás ügyfelüknek 100 GB ajándék adatforgalmat biztosítanak - közölte a Telenor.

A Vodafone Magyarország is felkészült a már tapasztalható, jelentősen megnövekedő hálózati forgalomra, mind az ügyfelek mind a dolgozói részére biztosítja a szükséges feltételeket ahhoz, hogy otthonról dolgozhassanak, tanulhassanak a következő időszakban.

A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében a vállalat vezetése valamennyi fővárosi irodájában a teljes munkatársi állománya számára már március 13-án elrendelte az otthoni munkavégzést, elsődlegesen március 30-ig. Ügyfélkapcsolatokkal foglalkozó munkatársak estében - akiknél az otthoni munkavégzés nem lehetséges - a vállalat szintén meghatározott egy protokollt, amivel csökkenthetik az egészségügyi kockázatot - közölte a Vodafone. 

A szolgáltató plusz 15 GB adatkeretet biztosít minden lakossági és kisvállalati ügyfelének a következő három hónapra 5 GB-os ciklusokban. Az extra adatkeretet a My Vodafone applikáción keresztül tudják aktiválni a havidíjas és feltöltőkártyás ügyfelek egyaránt. Az országosan elérhető oktatási anyagokat tartalmazó weboldalak, applikációk, (például mozaweb.hu, oktatas.hu, nkp.hu, videotanar.hu, ekreta.hu) használata a tanév végéig nem terheli az adatkeretet a lakossági ügyfelek számára. Emellett szintén adatkeret használata nélkül lesz elérhető a Vodafone Magyarország Alapítvány Vodafone Apptár androidos applikációja, ahol több száz ingyenesen letölthető, tanulást segítő program található.

Az extra mobilnet mellett a Vodafone Magyarország elérhetővé teszi a UPC minden otthoni digitális előfizetéssel rendelkező ügyfelénél a Premium TV és a Filmbox Pro csomagban található tartalmait április 30-ig. A Premium TV csatornák UPC TV előfizetéssel érhetőek el, míg a FilmBox Pro csomag UPC és Vodafone TV előfizetéssel is.

Érdemes átgondolni az internethasználati szokásokat, különösen csúcsidőben

Ahhoz, hogy az internethálózatot továbbra is jó minőségben érjék el a felhasználók, érdemes átgondolni a nethasználati szokásokat, különösen csúcsidőben - tanácsolja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a koronavírus-járvány idején.

A hatóság keddi közleménye szerint az elmúlt napok történései hatására sokkal intenzívebben kezdik használni a hazai kommunikációs hálózatokat az emberek, hiszen ezek lehetővé teszik, hogy otthonról tudjanak dolgozni, illetve tanulni.

A nagy hazai mobilszolgáltatók jelentős kedvezményeket is adnak, ami tovább növeli a hálózati terhelést - tették hozzá.

Magyarország nemzetközi szinten is kiváló mobil- és vezetékes hálózattal rendelkezik, és a szolgáltatók mindent megtesznek azért, hogy ki tudják elégíteni a jelentősen növekvő igényeket, amelyhez az NMHH minden támogatást megad, így például folyamatosan ellenőrzi a hírközlési infrastruktúrák állapotát, szükség esetén soron kívül elvégzi a frekvenciák zavarvizsgálatát és intézkedik a felmerülő zavarok megszüntetéséről.  

Ahhoz viszont, hogy a mobil- és vezetékes hálózatok a következő hetekben se legyenek túlterheltek, és hogy az internetes szolgáltatásokat továbbra is megfelelő minőségben érhessék el a felhasználók, az ügyfelek egyénileg is hozzá tudnak járulni felelős magatartásukkal.

Ennek érdekében azt tanácsolják, hogy ne csatolmányként küldjenek nagyméretű fájlokat, például videókat, prezentációkat, nagyfelbontású képeket, hanem azok felhőszolgáltatásokban lévő elérhetőségét adják meg.

Csak szükséges esetben töltsenek le vagy küldjenek nagyméretű csatolmányokat, adatfájlokat az internetről. Ha erre mindenképpen szükség van, ezt éjszaka vagy reggel tegyék, és használjanak tömörítést.

Csúcsidőben - napközben - minimalizálják a munkához vagy a tanuláshoz nem feltétlenül szükséges streamingalkalmazásokat, mint például a videomegosztók, online játékok használatát. Ha mégis elkerülhetetlen, hogy videót nézzenek, akkor használják a kisebb felbontású - SD-formátumot -, ez kis képernyőn még megfelelő minőséget ad.

Videokonferenciák alatt, illetve a család, barátok közötti kapcsolattartásra használt alkalmazások, mint a Viber vagy a Skype igénybevételekor - ha ez lehetséges -, törekedjenek arra, hogy csak a hangfunkciót használják, és ha nem szükséges, a képet kapcsolják ki.

„Ezekkel az egyszerű megoldásokkal az előfizetők sokat tehetnek annak érdekében, hogy a mobil- és vezetékes szolgáltatások minősége ne romoljon Magyarországon, és mindenki a megszokott minőségben használhassa az internethálózatot ebben a kihívásokkal teli időszakban is” - hangsúlyozták.

Kifejtették, az NMHH üdvözli, hogy a magyar mobilszolgáltatók növelik előfizetőik felhasználható adatkeretét. A hírközlési hatóság úgy véli, hogy a koronavírus terjedése idején ez a lépés is nagyban segíti a megváltozott mindennapok szervezését. Ugyanakkor fontosnak tartják, hogy a feltöltőkártyás felhasználók a hanghívásokra is hasonló kedvezményt kapjanak, hiszen sokuk a koronavírus által különösen veszélyeztetett, jellemzően az idősebb korcsoportok tagja. Az NMHH együttműködik az elektronikus hírközlési szolgáltatókkal, hogy a feltöltőkártyás felhasználóknak is hatékony támogatást biztosítsanak - áll a közleményben.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom