Életmód

Mennyei gyulladáscsökkentő gyümölcsök, amik tele vannak antioxidánsokkal és rostokkal

Sokféle gyümölcs tartalmaz olyan vegyületeket, amelyek segítenek csökkenteni a krónikus gyulladást

A szervezetünkben két különféle típusú gyulladás lehet. Az első típus, az úgynevezett akut gyulladás a rózsaszín vagy vörös vagy duzzanatokat jelenti a sebek körül, amelyek a sebek gyógyulása közben következnek be. Ez a fajta gyulladás hasznos a szervezetünk számára, a testünk természetes reakciója egy nem kívánt látogatóra – például egy sérülésre, írta a bien.hu.

Mennyei gyulladáscsökkentő gyümölcsök, amik tele vannak antioxidánsokkal és rostokkal
Képünk illusztráció
Fotó: MH archívum

Van egy másik típus, amelyet fontos megemlíteni, az a krónikus gyulladás, ami kezeletlenül akár az egészségünket is károsíthatja. Azért szokás krónikusnak nevezni, mert nem múlik el rövid időn belül. Külső és belső traumák is kiválthatják. A pontos okok nagyon változatosak lehetnek, így például a szennyezett levegő, a helytelen táplálkozás, de a stressz is okozhatja.

Olykor magunktól nem is vesszük észre, éppen ezért is érdemes például minden évben elmennünk egy általános vérvételre, ha pedig valóban gyulladás van a szervezetünkben, feltétlenül beszélnünk a háziorvosunkkal vagy a minket kivizsgáló orvossal arról, hogy mi rá a megoldás.

Hogyan segíthetnek a gyümölcsök?

Akár az ajánlott gyulladáscsökkentő kezelés kiegészítéseként, akár az egészségünk általános támogatása érdekében jó választás, ha rendszeresen fogyasztunk gyümölcsöket. Egyes fajták pedig gyulladáscsökkentés szempontjából különösen hasznosak lehetnek. Sokféle gyümölcs tartalmaz ugyanis olyan tápanyagokat és vegyületeket, amelyek segítenek csökkenteni a krónikus gyulladást. Az antioxidánsoknak és a rostoknak különösen nagy szerepe van ebben a folyamatban, így azokat a gyümölcsöket, amelyek bőségesen tartalmazzák mindkettőt, nagyszerű döntés rendszeresen fogyasztanunk.

Na de, hogy melyek is ezek a gyümölcsök?

  • Alma: az almát egész évben könnyen beszerezhetjük, és talán éppen ezért sokan nem is gondolunk arra, hogy mennyire csodálatos támogatója lehet az egészségünknek. Pedig tényleg mondhatni minden van benne, nevezetesen olyan antioxidánsok, mint a C-vitamin, a kvercetin és a flavonoidok, a héjában pedig sok rost is található.
  • Bogyós gyümölcsök: a kutatások szerint ha rendszeresen fogyasztunk bogyós gyümölcsöket, akkor sok betegség jóval kisebb eséllyel alakulhat ki nálunk. Rengeteg értékes összetevőt tartalmaznak, például C-vitamint, kvercetint és karotinoidokat is. Így amikor csak lehet, próbáljunk meg olyan nagyszerű gyümölcsökből falatozni, mint a szeder, a málna, az eper vagy az áfonya.
  • Citrusfélék: minden citrusféle, beleértve a citromot, a narancsot, a grapefruitot és a lime-ot is, antioxidánsokban gazdag, és jelentős mennyiségű rostot is tartalmaz. Egyedül a grapefruit az, amivel alapvetően érdemes óvatosabbnak lennünk, mert egyes gyógyszerek reakcióba léphetnek vele. Így ha szedünk bármilyen gyógyszert, grapefruitot csak akkor együnk, ha a készítményt felíró orvossal vagy egy gyógyszerésszel konzultáltunk.
  • Vörös és fekete szőlő: a vörös és a fekete szőlő héja tartalmaz egy úgynevezett resveratrol nevű antioxidánst, és C-vitamin, B2-vitamin, flavonoidok, antocianin és kvercetin is jelentős mennyiségben található bennük. Ezért nagyszerű ötlet, ha rendszeresen szemezgetünk belőlük, de lehetőleg szigorúan a héjukkal együtt!
  • Sárkánygyümölcs: a sárkánygyümölcs, túl azon, hogy egy szemet gyönyörködtető gyümölcs, antioxidánsokban és rostokban is gazdag. Tartalmaz B2- E- és C-vitamint is, illetve a karotinoidoknak is kitűnő forrása. Ha eddig még soha nem kóstoltuk, akkor már csak az egészségünk támogatása érdekében is itt az ideje, hogy kipróbáljuk.
  • Ananász: az ananász gyakorlatilag az egyetlen természetes forrása a bromelain nevű enzimnek, amely többek közt gyulladáscsökkentő hatással is rendelkezik. Az ananász továbbá jó rost- és antioxidánsforrás, például A-és C-vitamint is nagyobb mennyiségben tartalmaz, így szintén megéri rendszeresen fogyasztani.
  • Gránátalma: a gránátalma finom önmagában, de különféle sós és édes ételekhez is remekül passzol. Az már pedig csak a ráadás, hogy antioxidánsokban és rostokban is gazdag, például C-vitamint, antocianint és tanninokat is tartalmaz, ezek a vegyületek pedig igazán kedvezően hathatnak az egészségünkre. Kell ennél több ok, hogy akár gránátalmát, akár más gyulladáscsökkentő gyümölcsöt rendszeresen fogyasszunk?

Kapcsolódó írásaink