Életmód

Hoppá! Teltkarcsú nők a fehérneműcég kampányában

Többen buktak már a kövérek sértegetése miatt

Döngő léptekkel közeledik Valentin nap, amelynek alkalmából a világszerte ismert, amerikai női fehérnemű gyártó cég egy olyan kampányt készített, amelybe teltkarcsú nőket is beválogattak.

Hoppá! Teltkarcsú nők a fehérneműcég kampányában
Különböző testalkatú nők pózolnak az új kollekcióban
Fotó: Facebook/Victoria's Secret

Néhány nappal ezelőtt kezdte el kiszivárogtatni közösségi oldalain az a fotósorozatot a Victoria’s Secret, amelyben olyan lányok is szerepelnek, akikre nem illik rá a "klasszikus modellalkat" jelző.

Palvin Barbi maradt a csapatban
Palvin Barbi maradt a csapatban
Fotó: Facebook/Victoria's Secret

Ha valaki nem értené, hogy ez miért is számít igazi szenzációnak a divat világában: korábban a cég óriási hírveréssel kísért bemutatóin soha nem léptek a kifutóra olyan modellek, akiken akár csak egy deka felesleg is lett volna. Az első ilyen bemutatót 1995-ben rendezték meg a New York-i Plaza Hotelben, és olyan szupermodellek léptek a kifutóra, mint Stephanie Seymour. Nem sokkal később csalakoztak a csapathoz más szupermodellek is, mint például Claudia Schiffer, Laetitia Casta, vagy Heidi Klum.

Objektum doboz

Aztán végre megérkezett az a hír, amit mi is megírtunk és amire mindenki várt: 2019 tavaszán egy magyar modell, Palvin Barbi is a világmárka hivatalos modellje lett. Az albertirsai lány Instagram-oldalán jelentette be a hírt és egyúttal megköszönte a cégnek, hogy a világ egyik leghíresebb kifutóján Magyarországot képviselheti. A sors iróniája, hogy a márka szintén ennek az évnek a végén jelentette be: nem lesz többé Victoria’s Fashion Show.

Objektum doboz

A történet vége ott kezdődött, amikor Ed Razek, a VS volt marketingigazgatója azt nyilatkozta a legutolsó bemutató előtt pár nappal a Vogue-nak, hogy a márka nem fog például plus size modelleket, illetve olyanokat alkalmazni, akik nem illenek bele abba „fantáziavilágba” amit anno kitaláltak a márka köré! Úgy fogalmazott akkor, véleménye szerint ezek a nők nem tartozhatnak bele ebbe a marketingesek által kreált „elitosztagba”.

A nyilatkozat óriási felháborodást váltott ki, érthető módon, és a 2018-as show nézettségén már meg is látszott: az emberek eltávolodtak a márkától, hiszen a 2016-os bemutatóhoz képest feleannyian nézték csak a közvetítést decemberben. Azóta Razek már nem dolgozik a cégnél.

Az új kampányuk egyik legemblematikusabb fotója
Az új kampányuk egyik legemblematikusabb fotója
Fotó: Facebook/Victoria's Secret

A Victoria’s Secretnek a bemutatókat övező botrányok mellett az egyre csökkenő eladásokkal és tőzsdei visszaesésekkel is meg kellett birkóznia az ezt követő időszakban. Azonban nem mondható el a márkáról, hogy ne próbálna lépést tartani a piac elvárásaival, hiszen végre olyan modelleket is leszerződtettek, akik inkább a kerekdedebb nőideált képviselik. És persze Palvin Barbi is maradt a cég arca. Egyértelműen kiderült, hogy a múltban tett, a túlsúlyos emberekre vonatkozó sértő megjegyzések baklövésnek bizonyultak.

Nem csak a fehérneműcégnek ártott a sértegetés

Lejtőre került a világmárkává nőtt ruházati cég, az Abercrombie & Fitch is, miután az emberek megunták, hogy a cég üzletfilozófiája lényegében az volt, hogy a szép embereknek tervezzen ruhát. A csúnyákat, öregeket, kövéreket cikinek tartotta.

A „Csináljunk ruhát gazdag, csinos és jóképű fiataloknak, és közben azért hangsúlyozzuk ki, hogy nem annyira örülnénk neki, ha öreg vagy csúnya emberek is járnának a cuccainkban” - szlogenre építette újra fel az egyébként nagy múltú márkát Mike Jeffries akkori vezérigazgató.

Mike Jeffrie majdnem tönkre tette végleg a ruházati céget
Mike Jeffries majdnem tönkre tette végleg a ruházati céget
Fotó: Facebook

De fura mód, ami működött még a 90-es években, az az ezredforduló után már egyre kevésbé. 2006-ban Jeffries a salon.com -nak adott interjújában arról beszélt, hogy csak jóképű és csinos embereket alkalmaznak a boltjaikban, mivel hozzájuk hasonlóan jóképű és csinos embereknek akarják eladni a termékeiket. 2013 nyarán a francia diszkriminációellenes testület pont emiatt indított vizsgálatot a cég ellen. A testület azt kifogásolta, hogy a bejáratánál félmeztelen, vagy sokat mutató bolti eladókat alkalmazó cég indokolatlanul követeli meg a dolgozóitól, hogy modell külsővel rendelkezzenek. Az is nagy botrányt kavart, hogy az Abercrombie-boltokban sokáig nem lehetett kapni XL-es és XXL-es női ruhákat.

A cég ma már nem tartja cikinek, hogy olyanok fotói is kikerülnek a közösségi oldalaikra, akik nem nádszál vékonyak
A cég ma már nem tartja cikinek, hogy olyanok fotói is kikerülnek a közösségi oldalaikra, akik nem nádszálvékonyak
Fotó: Facebook/Abercrombie & Fitch

A vállalat bevételei folyamatosan csökkenni kezdtek. Ráadásul Jeffries személyével is gondok akadtak, amit jól mutatott, hogy egy idő után új elnököt nevezetk ki helyette az igazgatóság élére – bár a vezérigazgató így is ő maradt –, a részvények árfolyama pedig ezek után máris több százalékkal emelkedett.

Mára már az Abercrombie is eljutott odáig, hogy a talpon maradáshoz nem hagyhatja figyelmen kívül a potenciális vevők azon részét, akik nem tartoznak a fiatalok és szépek táborába.

Kapcsolódó írásaink

Ez történt Párizsban

ĀMiután a francia fővárosban a 11 kiváló magyar formatervező mutatkozott be és aratott nagy sikert a 25. párizsi Maison&Objet elnevezésű nemzetközi lakberendezési kiállításon, megrendezték a francia divat évi rendes seregszemléjét is.