Életmód

A 2010-es évek megrengették a divatipart

A digitalizáció nem várt változásokat idézett elő az öltözködési kultúrában is

Divatszakemberek már az évtized elején megjósolták, mi várható a 2010-es években a divatban, és igazuk is lett. Az elmúlt tíz év egyre inkább a fenntarthatóság jegyében telt, és az eddigieknél jóval ritkábban váltakoztak a meghatározó trendek. Újabban pedig már vásárolni sem divat.

A 2010-es évek megrengették a divatipart
Vörös rúzs és mobiltelefon voltak a 2010-es évek kötelező divatkellékei
Fotó: Pexels

Sőt, legtöbbször maguk a divattervezők voltak azok, akik tudatosságra, akár a ruhavásárlás bojkottjára, szólították fel a közönségüket, illetve hogy a teljesen megszállott divatőrültek vessenek véget a vásárlási mániájuknak.

A kevesebb ruha is elég

Az ezredfordulót követő euforikus évtizedre az volt a jellemző, hogy emberek gondolkodás nélkül megvettek mindent, amire nincs szükségük, pedig ezzel nemcsak rengeteg hulladék termelődik, de arra is ösztönözte a fogyasztási cikkek gyártóit, hogy még több, fölösleges árut dobjanak a piacra, és többek közt ez a folyamat is felelőssé tehető a globális felmelegedésért.

Trendek helyett időtlen stílusok

A környezetvédelmet egyébként egyre több divattervező támogatja a maga módján. Az egészséges és fenntartható életmód hívének vallja magát Stella McCartney is, aki a kollekciói készítéséhez nem használ olyan anyagokat, amelyek kémiai módosításon estek át, illetve a ruhagyártásban a méltányos kereskedelem mozgalmához tartozó cégekkel működik együtt. Az ebben részt vevők a közvetítőket kiiktatva a direktben a termelőktől vásárolnak, és ezzel is lehetővé teszik, hogy azok reális bért kaphassanak. A termékek előállításának pedig meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi előírásoknak, és olyan munkaügyi feltételeknek, mint például a gyerekmunka kizárása. A tervezőnőről egyébként nem rég derült ki, hogy a kollekciójának egy része Magyarországi varrodákban készül.

Napsárga overál Stella McCartney legújabb kollekciójából: fenntartható forrásból származó bio pamutból készült
Napsárga overál Stella McCartney legújabb kollekciójából: fenntartható forrásból származó bió pamutból készült
Fotó: Facebook / Stella McCartney

Egyszóval a 2010-es évek a fenntartható termelési módszerek elterjedése miatt sajátos divatirányzatot eredményeztek Ebben a sűrűn váltakozó trendek helyett az időtlen stílusok kaptak nagyobb teret, és a tömegárut egyre inkább felváltották a hosszabb használatra tervezett, praktikus, és főleg organikus holmik.

Szabaddá tett kezek

A digitalizáció is számtalan ponton keresztezte a divatipar útját. Elég csak arra gondolnunk, hogy az amiről azt gondoltuk, hogy soha többet nem fog megtörténni, mégis bekövetkezett: újra divatba jöttek a nyolcvanas éveket idéző hátizsákok és övtáskák. És ennek pedig egy nagyon logikus és praktikus oka van. Mivel mára már mindenkinek ott a kezében állandóan az okostelefonja, szabaddá kellett tenni a másik kezet. Így a sokat vitatott viselési stílussal, a karon hordott rövid fülű női táskák is eltűntek a nők ruhatárából.

Hátizsákkal a mobilozás és a közlekedés is könnyebb
Hátizsákkal a mobilozás és a közlekedés is könnyebb
Fotó: Pexels

Ellenben a férfiak, akik addig leginkább semmilyen táskát nem hordtak magukkal napi szinten – pláne aki divatosnak akart tűnni. - és inkább megpróbáltak mindent a zsebeikbe és a zsebes nadrágjukba gyömöszölni, szintén újra megkedvelték a menő hátizsákokat. Hisz a modern idők modern, sokkal mobilisabb életstílust hoztak magukkal és a nagy méretű, státuszszimbólumként is szolgáló, de sokszor a divatozó férfiak ruhatárát megkoronázó autók helyett, egyre trendibbek lettek a minél kisebb járművek, sőt kifejezetten sikk lett kerékpárral járni, de a tömegközlekedés is újra reneszánszát kezdte élni. Márpedig a bicikli kormányát nem árt két kézzel fogni és, jó ha a metrón is tudunk valamivel kapaszkodni.

Okoskefe, szelfismink

A szépségipart is újragondolásra késztették a fentiek, mind a fenntarthatóság, mind a digitalizáció. A fogyasztók részéről egyre erősebb lett az igény olyan termékekre, amelyek természetes alapanyagokból készülnek és a csomagolásuk is környezetbarát. De arra talán kevesen gondolnak, hogy a kozmetikai ipar egyik legnagyobb hajtóereje, de ezzel együtt konkurenciája is lett a közösségi média. Először is ez volt az az évtized, amikor a szelfi lett az év szava 2013-ban, tehát mindenki, aki szeretett képeket megosztani magáról, igyekezett szinte minden pillanatban a legjobb formáját hozni. Vagy éppen csak a kreativitását akarta megmutatni a rendkívül nézett sminkvideókban. Ezt a gazdasági mutatók is megerősítik: Magyarországon az összesített dekorkozmetikum-piac értékben 16, mennyiségben 14 százalékkal nőtt.De hát kiderült, hogy van ennél még egy előrehaladottabb módszer is: a különféle appok és szépségfilterek, amelyekkel szemben azért még állja a sarat a szépség szektor.

A szelfizés divatja szépségipart is befolyásolta
A szelfizés divatja szépségipart is befolyásolta
Fotó: Pexels

Ugyanakkor olyan, eddig ismeretlen új típusú szépségápolási termékek jelentek meg a piacon, amelyeket korábban soha sem láttunk. Ilyen például a mobil applikációval összeköthető arctisztító eszköz, vagy egy speciális UV-tapasz, amely méri a bőrt érő napsugárzást, valamint azt is, mikor kentük be magunkat fényvédővel. Felragasztva nyaralás közben egy mobilapplikáció segítségével – amelybe előzőleg betápláltuk bőrünk jellemzőit – figyelmeztet minket, hogy mikor ismételjük meg a fényvédő alkalmazását. Szintén újdonságként debütált az okoshajkefe. Ez az eszköz Különböző beépített szenzorokkal fésülés közben méri meg a haj állapotát, és szintén mobilapplikáció segítségével tájékoztatja a használót arról, hogy pontosan milyen kezelést igényel.

De ott van például a Spotscan nevű okostelefonos alkalmazás, amelyben egy mesterséges intelligencia dolgozik, hogy a telefon kameráján keresztül felismerje a különféle bőrhibákat, és tanácsot adjon, hogy milyen készítményeket használjunk rájuk, illetve hogy mikor forduljunk bőrgyógyászhoz. Ez jóval megbízhatóbb, mint az online fórumokban terjesztett tanácsok, egy-egy megalapozatlan blogbejegyzés vagy a szimpla szóbeszéd.

Szőrös, de nem goromba

Míg a korábbi évtizedekben a férfiak divat iránti érdeklődése nem volt annyira fokozott, a 2010-es évek közepére az újabb generáció életre hívott olyan stílusirányzatokat, amelyek kifejezetten a férfiakra voltak inkább jellemzőek. Ilyen a hipszter, az olyan fiatal urbánus férfiak csoportja, akik igyekeznek kimaradni a tömegkultúrából, de tökéletesen tájékozódnak az infokommunikációs világban. Illetve, az úgynevezett a férfias „favágó” külső, aminek elmaradhatatlan kelléke a szakáll. Ez a stílus szintén mutatja a természet felé fordulást, az ilyen férfi imád a természetben mászkálni – de azért ügyel arra, hogy az okostelefonján elérhető maradjon, szereti az állatokat, de a durva külső természetesen érző szívet takar. Ami pedig az üzleti hozadékát említi, elég csak arra gondolni, hogy hány új, kifejezetten csak férfi vendégeket fogadó, borbély szalon nyílt Magyarországon is.

bozontos arcszőrzet, kedves tekintet: ilyen volt a 2010-es évek férfiideálja
Bozontos arcszőrzet, kedves tekintet: ilyen volt a 2010-es évek férfiideálja
Fotó: Pixabay

Amikor újra divat lett az SZTK-keretes szemüveg

Akadt még egy pár dolog ebben az évtizedben, amit nem láttunk előre, mégis bekövetkezett. Ilyen például, hogy újra divatba jött a régen kifejezett cikisnek tartott, SZTK keretnek csúfolt, vastag, sötét színű szemüveg keretek mind a férfiak, mind a nők körében. Ez is valahonnan a hipszter stílus elterjedéséből ered, de van aki a retro iránti vonzalomnak tulajdonítja. Egy biztos, SZTK-keretes szemüvegek olyan divatot teremtettek, hogy ma már kiegészítőként tartják őket számon, akár a táskákat vagy a cipőket. Sok fiatal divatból hordja.

Sokan akkor is hordták az SZTK-keretes szemüveget, ha nem volt szükségük rá
Sokan akkor is hordták az SZTK-keretes szemüveget, ha nem volt szükségük rá
Fotó: Pixabay

Itt a piros, hol a piros

Az elmúlt tíz évben, ha egy nő csak egy darab sminkterméket használt, az nagy valószínűséggel nem volt más, mint egy piros rúzs. Bár ezt a terméket sem ebben az évtizedben alkották meg, talán soha korábban nem volt annyira fontos eszköze a nők kelléktárának, legyen szó fiatalról vagy idősről szőkéről vagy barnáról. Egy nagyon nőies, ugyanakkor nagyon határozott színről van szó, amit korábban sokan ki sem mertek próbálni, mert úgy gondolták, hogy egyszerűen nem tudják szépen használni. Hogy most mégis berobbant, az talán szintén köszönhető a kozmetikai ipar fejlődésének, amely sokkal precízebb és könnyebben használható terméket dobott a piacra, illetve a videómegosztó portálokon található megszámlálhatatlan mennyiségű sminkoktató videónak, amelyekből otthon bárki elsajátíthatta a tökéletes sminkelés trükkjeit.

A vörös rúzs mellett a természetes hatású szemöldök is divatba jött
A vörös rúzs mellett a természetes hatású szemöldök is divatba jött
Fotó: Facebook / Chanel

Viszont érdemes megemlíteni, hogy 2020 első nagy sminkdivat meglepetése az volt, hogy a Golden Globe díjátadón szinte minden nagy díva natúr árnyalatú rúzst viselt, még azok is, akiket korábban el sem tudtunk volna képzelni a pirosra festett szája nélkül.

Kapcsolódó írásaink

Meghalt a filmsztárok fodrásza

ĀA mozi világának ajtaja 1984-ben nyílt ki előtte, onnantól kezdve minden filmcsillag és híres énekesnő hozzá akart járni

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom