Egészség

Így hat az alvás az intelligenciára

A legtöbb tizenéves nem alszik eleget

A Cell Reports című lapban megjelent új nemzetközi tanulmány megerősítette azt, amit már régóta intuitív módon tudunk: azok a tizenévesek, akik korábban fekszenek le és tovább alszanak, jobb kognitív képességekkel és egészségesebb agyvelővel rendelkeznek.

Így hat az alvás az intelligenciára
A minőségi és pihentető alvásra mindenkinek szüksége van
Fotó: AFP/PhotoAlto/AltoPress/Antoine Arraou

A vizsgálatban 3222 amerikai serdülő vett részt az agy fejlődésével és a gyermekek egészségével foglalkozó legnagyobb longitudinális projektben. A résztvevők kognitív teszteken, MRI-vizsgálatokon estek át, és fitneszkarkötőt viseltek, amely nyomon követte alvási szokásaikat.

Három alvásmintázat – három különböző fejlődési pálya
A résztvevőket három csoportba osztották:

1. csoport (39%): későn feküdtek le, korán keltek, átlagosan 7 óra 10 percet aludtak

2. csoport (24%): valamivel többet aludtak - körülbelül 7 óra 21 percet

3. csoport (37%): korábban feküdtek le, tovább aludtak - 7 óra 25 percet, miközben a legalacsonyabb alvási pulzusszámmal rendelkeztek

A harmadik csoport volt az, amelyik a legjobban teljesített az olvasási, szókincs- és problémamegoldó teszteken. Az agyi szkennelések megerősítették: ezeknek a tizenéveseknek nagyobb az agytérfogatuk és jobb az idegi aktivitásuk.

„Még a minimális különbségek is felhalmozódhatnak az alvás időtartamában, és jelentős kognitív hatásokhoz vezethetnek” – hangsúlyozza Barbara Sahakian cambridge-i professzor, írja a Pravda.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Bár az iskolai jegyekben nem mutatkozott jelentős különbség, a tanulmány megállapította, hogy a kognitív rugalmasság és az agyi aktivitás közvetlenül összefügg az alvási szokásokkal. Ez túlmutat a szokásos tanulmányi teljesítményen.

Manapság azonban a legtöbb tizenéves nem alszik 8-10 órát. A ebben a képernyők miatti késői elalvás játszik szerepet, valamint a fizikai aktivitás hiánya és a korai iskolakezdés, ami az úgynevezett társadalmi jetlaghez – a természetes bioritmus krónikus elmozdulásához vezet.

Amit a tudósok javasolnak

Az egészséges alvással kapcsolatos témák beépítése az iskolai tantervbe.

Olyan környezet kialakítása, amely elősegíti a serdülők jobb alvási szokásait.

Ne csak a jegyekre, hanem a tanulmányokon túli kognitív fejlődésre is figyeljünk.

Következtetés: Az alvás nem mellékes, hanem a serdülőkori mentális és érzelmi fejlődés alapja. Elhanyagolása sokkal többe kerülhet, mint azt hajlamosak vagyunk gondolni.

Kapcsolódó írásaink