Egészség

Neurológus elmagyarázta, mi az alvásparalízis, és miért lehet veszélyes

„Hallucinációk és egy szellem a szobában”

Vannak olyan emberek, akik elalvás közben vagy közvetlenül ébredés után erős félelmet élnek át, mert úgy érzik, hogy a testük mozdulatlanná vált, nem tudnak mozogni, és egy szellem vagy egy érthetetlen alak van a szobában. Ezt a jelenséget alvásparalízisnek nevezik – erről beszélt Evgeny Naumov orvos-neurológus, amelyről a life.ru is írt.

Neurológus elmagyarázta, mi az alvásparalízis, és miért lehet veszélyes
Képünk illusztráció
Fotó: Science Photo Library via AFP/MICROGEN IMAGES/SMD

Szerinte az alvásbénulás egy olyan, akár több percig tartó állapot, amelyben az izmok átmeneti bénulása áll fenn, és az ember nem képes tetszőleges mozgásra, kivéve a szemmozgást és a légzőizmokat. Az alvás REM fázisában fordul elő, amikor álmodunk.

„Az agy ilyenkor megvédi az illetőt az esetleges sérüléstől, és kikapcsolja az izomkontrollt. Az alvásbénulás esetén a személy kezd felébredni, a tudatosság helyreáll, de az izomkontroll nem. Ilyenkor álmok, hallucinációk, valakinek a szobában való jelenlétének érzékelései felülírhatják az éber állapotot” – magyarázta a szakértő.

Az alvásbénulás gyakran megfigyelhető teljesen egészséges embereknél. Szerencsére ez az állapot rövid távú és gyorsan elmúlik. Vannak azonban bizonyos állapotok, amelyek növelik az alvásbénulás kockázatát. Például neurózisban, pszichotróp gyógyszerek, alkoholfogyasztás, fáradtság, jet lag, alváshiány és neurológiai betegségek –- folytatta a neurológus.

Megjegyezte, hogy az egyszeri epizódok nem veszélyesek, de ha az alvásbénulás ismétlődik, ki kell zárni más neurológiai betegségeket, például az epilepsziát, a narkolepsziát, egyes pszichiátriai betegségeket, káliumhiányos állapotokat és másokat. Ebben a helyzetben jobb, ha neurológushoz vagy szomnológushoz fordulunk, ők vizsgálatot végeznek és kezelést írnak elő.

Az alvásbénulás megelőzése:

- megfelelő alvás (napi hét-nyolc óra);

- azonos időben történő lefekvés;

- a kávé kerülése két órával lefekvés előtt;

- kényelmes körülmények megteremtése az alváshoz – 20-22 fokos levegőhőmérséklet;

- az érzelmi és fizikai aktivitás kizárása lefekvés előtt;

- a fény és a zaj minimalizálása, kényelmes ágy;

- a túlzott alkoholfogyasztás és a dohányzás kerülése;

- elegendő fizikai aktivitás és kiegyensúlyozott táplálkozás;

- a neurotikus állapotok időben történő korrekciója pszichoterapeuta által.

Kapcsolódó írásaink