Egészség

Hogyan szüntethetők meg gyorsan az izomgörcsök?

Az izomgörcsök hirtelen törtnek ránk és gyötrelmesek lehetnek. Mi okozza őket, és mitől múlnak el gyorsan?

Egy sürgősségi orvos tippeket adott a healthday.com egészségügyi portálnak az izomgörcsök kezelésére, megelőzésére és megszüntetésére.

Hogyan szüntethetők meg gyorsan az izomgörcsök?
Még csak rosszul sem kell lépni, a görcsök bármikor ránk törhetnek
Fotó: AFP/Hans Lucas/Nicolas Guyonnet

Íme öt gyors módszer az izomgörcsök gyors megszüntetésére az Amerikai Ortopéd Sebészek Akadémiájától:

  1. Azonnal hagyjon abba minden olyan tevékenységet, amelyet a görcs kezdetekor végzett.
  2. Ha az izmok feszülnek, alkalmazzon meleg borogatást.
  3. Ha az izmai fájnak, alkalmazzon hideg borogatást.
  4. Masszírozza meg a területet, miközben az izmot nyújtva tartja.
  5. Igyon vizet és pótolja az elektrolitokat.

Hogyan előzheti meg az izomgörcsöket?

„Az izomgörcsök megelőzésének egyik legfontosabb módszere az egészséges táplálkozás biztosítása, beleértve a megfelelő vitaminokat és ásványi anyagokat, például a zöldségekből, salátákból és zöldségekből – mondta dr. Patrick McHugh a portálnak. Hozzátette: – Emellett fontos a megfelelő folyadékpótlás, különösen olyan italokkal, amelyek pótolják az izzadással elveszített sókat.”

A Nemzeti Sportorvosi Akadémia (NASM) szerint az izomgörcsök megelőzésére a legjobb élelmiszerek a következők:

  1. Savanyúság a nátrium és a víz miatt.
  2. Az úgynevezett trail mixek a kalcium és a magnézium miatt.
  3. Sózott kókuszdió a káliumért és a nátriumért.
  4. Sózott görögdinnye a vízért és a nátriumért.

A kalcium felszívódásának elősegítése érdekében ügyeljen arra, hogy elegendő napfényt kapjon, és ezeket a D-vitaminban gazdag ételeket is vegye be az étrendjébe:

  1. Vadon fogott lazac, tonhal és makréla.
  2. D-vitaminnal dúsított tej, joghurt és gabonapehely.
  3. D-vitamin-kiegészítők.

A rendszeres nyújtás is fontos. A NASM adott is néhány tippet, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az izmok bemelegítéséből:

  1. Tartsa a nyújtásokat legalább 25-45 másodpercig.
  2. Ismételje meg a nyújtást két-három alkalommal.
  3. Próbáljon ki olyan mozgástartomány-nyújtó gyakorlatokat, mint a sétáló fekvőtámasz és a csípőkörök.

Adódik azonban a kérdés, hogy mikor kell orvoshoz fordulni? Erre a Cleveland Clinic válasza:

Ha a görcsök 10 percnél tovább tartanak. Elég súlyosak ahhoz, hogy megállítsák a szokásos napi tevékenységeit. Nem múlik el a megfelelő folyadékpótlás, nyújtás, táplálkozás vagy elektrolitok egyensúlyának helyreállítása után sem.

„Fontos, hogy orvoshoz forduljunk, ha fáradtság, szédülés, fejfájás, mellkasi fájdalom vagy légszomj kezdődik – mondta dr. McHugh. Hozzátette: – Bármilyen tünet, amitől valaki szédül, vagy úgy érzi, mintha a szíve szapora lenne, vagy ha mellkasi fájdalom, légszomj vagy zavartság jelentkezik, azonnal segítséget kell kérni.”

Kapcsolódó írásaink