Belföld

Vendéghallgatók is lehetnek majd a szakgimnazisták

Harmincperces tananyagtartalom az alsósoknak

Ha nem lenne elég az önkormányzatoktól átvett iskolák működtetésére tervezett ötvenötmilliárd forint, a kormány pótolja majd a hiányzó összeget az oktatási államtitkár szerint.

„Mind a 2016-os, mind a 2017-es évet végigterveztük, nem az iskola szintjén, hanem feladatellátási szintenként, normatívákkal és pedagógusbérekkel, ez a költségvetési törvényben szereplő összeg. Ami kérdéses, hogy az önkormányzati működtetésből átvett iskolák esetén az ötvenötmilliárd forint elég lesz-e. Ez a szám az önkormányzatok jelentéseiből származik, bízom benne, hogy pontos adat. Amennyiben mégsem lenne elég, akkor jövőre a kormány a szükséges forrásokat rendelkezésre bocsátja” – mondta Palkovics László oktatási államtitkár az Eduline.hu-nak adott interjúban.

A Nemzeti alaptanterv átdolgozásáról közölte, „az egyik fő elv, hogy az oktatási rendszert nem négy plusz négy plusz négy évre és nem is nyolc plusz négy évre, hanem tizenkét évre célszerű tervezni, mert ekkor lehet kezelni az átmeneteket az iskolatípusok szerint”. A szakgimnáziumokkal kapcsolatban felidézte, a vita arról szólt, hogy a szaktárgyak és az érettségi tantárgyak óraszámaiban „hogyan lehet kompromisszumot kötni, ha nem akarjuk a gyereket heti hatvanórás oktatásra kényszeríteni”. A szeptembertől bevezetendő, integrált, természettudományos tárgy „nem egy tudományág megismertetését, hanem egy természeti jelenség többoldalú megközelítését jelenti” – magyarázta, megjegyezve, „jobb lett volna, ha ez a tantárgy ki van dolgozva, megvannak hozzá a tankönyvek, de ez egy lehetőség a szakma számára, mondják meg, hogyan szeretnék ezt tanítani”. Itt az keveredik, hogy az egyik oldalról pontosan mondjuk meg, mit kellene tanítani, a másikról pedig, hogy legyen nagyobb a szabadság – mutatott rá a bírálatok kettősségére Palkovics.

Beszélt arról is, ha valaki úgy gondolja, hogy gépészeti gimnázium helyett vegyész szeretne lenni, de az első két évben nem tanult kémiát, elmehet vendéghallgatói státusba a szakképzési centrumon belül – erre az iskolák tudnak megoldást találni. Hangsúlyozta, az első két évfolyam „harmincperces órái” nem a tanóra hosszáról, hanem a „harmincperces tananyagtartalomról szólnak, annyit követeljünk meg a gyerekektől és a tanártól, amennyit harminc perc alatt el lehet végezni”. A kicsengetés ugyanúgy negyvenöt perc után lesz, a maradék negyedórában a tanítók a gyerekek igényeihez szabott foglalkozásokat tarthatnak.