Belföld

Tovább harcolnak a legális puskáért

Történelemoktatók: Az új atlasz terjedelme kielégítő, minden érettségi téma föllelhető benne, a diákok az évszámokat a térképolvasási kompetenciát alkalmazva találhatják meg

Nem adják fel a Mozaik Kiadó középiskolai történelematlaszának hívei, petícióval állnak ki a háromezer forintos kiadvány mellett, tiltakozva a lexikális tudás ellen. Csakhogy az évszámok az új, ingyenes állami atlaszban is megtalálhatók, de ahhoz a térképeket értelmezniük kell a diákoknak, nem tudják mechanikusan kimásolni az adatokat a táblázatokból.

érettségi 20180602
A korábbi tiltakozások nyomán idén a tavaszi történelemérettségin egy rendeletmódosítással még lehetővé tették a mozaikos kiadvány használatát is (Fotó: Bodnár Patrícia)

Még az ezret sem érte el a petí­ciót aláírók száma, amikor a HVG oktatási szakportálja, az Eduline.hu hírül adta, „harcba kezdtek a régi történelmi atlaszért a jövőre érettségiző diákok”. A petícióban „a tananyag nagyságára való tekintettel követelik”, hogy a Mozaik Kiadó részletes kronológiai adattáblázatot tartalmazó kiadványa továbbra is segédanyagként funkcionálhasson az érettségi vizsgán. Szeretnék, „ha a történelemoktatás kritikus gondolkodást adna” számukra, „nem pedig kizárólag a lexikális tudásukat fejlesztené”. Amint arról annak idején beszámoltunk, a korábbi tiltakozások nyomán az idén, a tavaszi történelemérettségin egy rendeletmódosítással még lehetővé tették a mozaikos atlasz használatát is, a könnyítés azonban a 2018/2019-es tanévre már nem vonatkozik, így tehát az őszi vizsgákra sem.

A Történelemoktatók Szakmai Egyesülete (TSZE) az évek óta zajló vitában azt az álláspontot képviselte, hogy szükséges a változtatás, mivel a komplett adattárakkal „bújtatott tankönyvvé” alakított atlaszok „legalizált puskaként” működtek. „Extrém esetben előfordult, hogy egyes diákok két-három atlasszal érkeztek az érettségire, aminek jelentős részét töltötték el az atlaszokban évszámok után kutatva, tanácstalanul lapozgatva, végül pedig teljesen összefüggéstelen, az atlaszból jól-rosszul kimásolt információhalmazt adtak be esszé néven” – írta az egyesület. Vagyis a diákok ahelyett, hogy a térképek elemzésével következtetéseket vontak volna le, inkább a kronológiai listákból másoltak ki mechanikusan információfoszlányokat. A történelemoktatás színvonalát nem csökkenteni, hanem inkább emelni kellene – közölte a szervezet, hozzáfűzve, bizonyos lexikai ismereteket a diá­koknak fejből kell tudniuk, „mint ahogy arról sem nyit vitát senki, hogy az idegen nyelvek tanulása során a szavakat kell fejből tudni”.

A TSZE nemrég az érettségin ezentúl kizárólagosan használandó, állami kiadású atlaszról is állásfoglalást adott ki, megjegyezve, a történelemtanárok társadalma nem egységes a kérdésben, „vannak, akik ragaszkodnának a korábbi, a diákok által borsos áron beszerezhető, terjedelmes atlaszhoz”. Hozzátették ugyanakkor, hogy mivel a szakma jelentős része egyetért abban, hogy szükség van a tananyag csökkentésére, ezért egyértelmű, hogy az új atlasz terjedelme kielégítő, minden érettségi téma föllelhető benne. Az új atlasz végén található képes évszámmutató az egyesület szerint a legbővebb adatforrás, amit a jogszabálynak megfelelve be lehet illeszteni az atlaszba, ennél részletesebb kronológia se nem indokolt, se nem hasznos. A diákoknak a kerettantervi dátumokat az atlasz térképlapjain kell megtalálniuk, vagyis a térképolvasási kompetenciát kell alkalmazniuk.

Egyébként az állami atlasz ára 540 forint, azonban az ingyen tankönyv programnak megfelelően a 9. évfolyamosok díjmentesen kapják meg. A Mozaik Kiadó terméke 2600 forint volt, honlapjuk szerint most készlethiány van. Olyan forgalmazóknál, ahol még rendelhető, háromezer forint körüli áron lehet hozzájutni.


„Identitást is épít a pedagógus”

A megszerzett tudás mellett a közösséghez tartozás a legfontosabb értékek egyike, az iskolai közösség pedig a gyerekek, a szülők és a pedagógusok közös munkájának gyümölcse – mondta az emberi erőforrások minisztere a pedagógusnap alkalmából tartott díjátadón pénteken, a Pesti Vigadóban. Kásler Miklós hangsúlyozta, a pedagógusok tanítványaik példaképei, akik életükkel, emberségükkel, ismereteikkel ápolják és gondozzák az ifjúság „világra csodálkozó elméjét”, építik identitásuk pilléreit. A szaktárca a klasszikus értékekre, a magyar hagyományokra épülő, korszerű és magas szintű oktatási rendszert támogat az óvodától az egyetemig – jelentette ki a miniszter a távirati iroda tudósítása szerint, hozzáfűzve, folytatják a megkezdett párbeszédet, mindenkit hívnak „az oktatás nagy nemzeti kerekasztalához”.