Belföld
Történelem írásbeli IV. Bélával, II. Józseffel, Rákosival, ENSZ-szel
Odafigyeléssel megoldható érettségi feladatok
Három óra állt az érettségizők rendelkezésére a tegnapi középszintű történelemvizsgára. A feladatlap első felét egy tizenkét pontos teszt alkotta, a második részben rövidebb és hosszabb esszéket kellett írniuk. Az egyetemes és a magyar történelemre vonatkozó tesztkérdések időrendben követték egymást – például népvándorlás, középkori kereskedelem, IV. Béla uralkodása, reformáció, osztrák–magyar kiegyezés, az ENSZ tevékenysége, a 20. századi népességrobbanás.
A nyolc esszékérdésből – mint a felvilágosodás alapelvei, Németország első világháborús vereségének okai, jobbágyfelszabadítás Magyarországon, II. József rendeletei vagy a Rákosi-korszak iparpolitikája – hármat kellett kidolgozni. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint mindkét feladattípusnak fontos elemei voltak az állampolgári ismeretek és a jelenismeret, a feladatok jellege pedig változatos volt, így szerepelt szöveges források elemzése, képekhez és forrásszövegekhez leírások párosítása, forrásszöveg alapján választás igaz-hamis állítások között, fogalmak kapcsolása forrásrészletekhez, térképes feladat, grafikon és adatsor elemezése. Az esszéfeladatok értékelésében a szakmai tartalom mellett fontos szempont lesz a szöveg megszerkesztettsége, koherenciája, logikája is.
Az emelt szintű írásbelire négy órájuk volt a diákoknak. Az ő tesztfeladataik között voltak az athéni demokráciára, a francia rendi monarchiára, a merkantilizmusra, a 19. századi balkáni konfliktusokra, a hidegháborúra, a határon túli magyarságra vonatkozó, illetve napjainkhoz kapcsolódó kérdések, mint például a világ népesedése. A tíz esszéfeladatból – például az Oszmán Birodalom társadalma, a 16. századi világkereskedelem, a szövetségesek második világháborús együttműködése, Szent István egyházszervező tevékenysége, Zrínyi Miklós tevékenysége vagy az 1956-os forradalom nemzetközi összefüggései – négy megoldása volt kötelező.
Nem találták különösebben nehéznek a történelem írásbelit a diákok, ez derül ki az MTI-nek nyilatkozó szaktanárok és érettségizők szavaiból, valamint a különböző honlapokon megjelent véleményekből. Németh Tibor, a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium igazgatója a távirati irodának azt mondta, voltak ugyan olyan feladatok, amelyek nehéznek tűntek, de összességében kis odafigyeléssel mindegyik megoldható volt.
Módosították a nyolcadik feladat hivatalos megoldását a középszintű magyarérettségi írásbelijében – adta hírül tegnap az Eduline.hu. A tétel-előkészítő bizottság indoklása szerint a szövegrészek alapján nem dönthető el egyértelműen, hogy mi a szerző álláspontja, ezért mind a „hamis”, mind az „igaz” válasz elfogadható.
A nyolc esszékérdésből – mint a felvilágosodás alapelvei, Németország első világháborús vereségének okai, jobbágyfelszabadítás Magyarországon, II. József rendeletei vagy a Rákosi-korszak iparpolitikája – hármat kellett kidolgozni. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint mindkét feladattípusnak fontos elemei voltak az állampolgári ismeretek és a jelenismeret, a feladatok jellege pedig változatos volt, így szerepelt szöveges források elemzése, képekhez és forrásszövegekhez leírások párosítása, forrásszöveg alapján választás igaz-hamis állítások között, fogalmak kapcsolása forrásrészletekhez, térképes feladat, grafikon és adatsor elemezése. Az esszéfeladatok értékelésében a szakmai tartalom mellett fontos szempont lesz a szöveg megszerkesztettsége, koherenciája, logikája is.
Az emelt szintű írásbelire négy órájuk volt a diákoknak. Az ő tesztfeladataik között voltak az athéni demokráciára, a francia rendi monarchiára, a merkantilizmusra, a 19. századi balkáni konfliktusokra, a hidegháborúra, a határon túli magyarságra vonatkozó, illetve napjainkhoz kapcsolódó kérdések, mint például a világ népesedése. A tíz esszéfeladatból – például az Oszmán Birodalom társadalma, a 16. századi világkereskedelem, a szövetségesek második világháborús együttműködése, Szent István egyházszervező tevékenysége, Zrínyi Miklós tevékenysége vagy az 1956-os forradalom nemzetközi összefüggései – négy megoldása volt kötelező.
Nem találták különösebben nehéznek a történelem írásbelit a diákok, ez derül ki az MTI-nek nyilatkozó szaktanárok és érettségizők szavaiból, valamint a különböző honlapokon megjelent véleményekből. Németh Tibor, a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium igazgatója a távirati irodának azt mondta, voltak ugyan olyan feladatok, amelyek nehéznek tűntek, de összességében kis odafigyeléssel mindegyik megoldható volt.
Módosították a nyolcadik feladat hivatalos megoldását a középszintű magyarérettségi írásbelijében – adta hírül tegnap az Eduline.hu. A tétel-előkészítő bizottság indoklása szerint a szövegrészek alapján nem dönthető el egyértelműen, hogy mi a szerző álláspontja, ezért mind a „hamis”, mind az „igaz” válasz elfogadható.