Belföld

Témahetek az oktatás megújításáért

Pénzügyi programokhoz csatlakozott a legtöbb iskola, ám a részt vevő diákok aránya országosan itt sem érte el a tíz százalékot

A témahetek korcsoport-specifikusan, játékos feladatok által adnak át olyan gyakorlati ismereteket, amelyek a felnőtté válást, a tudatos életvitelt támogatják, a pedagógusokat pedig új módszerek kipróbálására ösztönzik, és javítják kapcsolatukat a tanulókkal. Az egyes témák a Nemzeti alaptanterv fejlesztési területei között is megjelennek.

Iskola
Diáköröm a vakáció miatt. Már elkészült a következő tanév menetrendje is (Fotó: Hegedüs Róbert)

A következő, 2016/17-es tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet szerint a tanítás szeptember elsején kezdődik és június 15-ig tart. Az őszi szünet november 2-től november 4-ig, a téli december 22-től január 2-ig, a tavaszi pedig április 13-tól április 18-ig tart majd. A tanévben több témahét és országos mérés, illetve szakmai ellenőrzés is lesz.

Október 10-ig az „eltérő ütemű fejlődésből, fejlesztési szükségletekből fakadó egyéni hátrányok csökkentésére, továbbá az alapkészségek sikeres megalapozása és kibontakoztatása érdekében” az általános iskolák első évfolyamán felmérik, kik azok a tanulók, akiknél az óvodai jelzések vagy a tanév kezdete óta szerzett tapasztalatok alapján az alapkészségek fejlesztését hangsúlyosabban szükséges támogatni, és ezért „diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszert” kell náluk alkalmazni. Az igazgatók ezután október 28-ig jelentik az Oktatási Hivatalnak az érintett tanulók létszámát, ezt követően a vizsgálatokat december 2-ig kell elvégezni.

A tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálatát 2017. január 9. és április 30. között kell megszervezniük az iskoláknak. A mérés eredményeit az intézmények 2017. június elsejéig töltik fel a NETFIT rendszerbe.

Ellenőrzi a hivatal az iskolákban a közösségi szolgálat teljesítését és dokumentálását, erre 2017. január 2. és március 31. között kerül sor.

Május 24-én lesz a szokásos kompetenciamérés.

A témaheteket március–áprilisban szervezik, a pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hetét március 6. és március 10. között, a digitális témahetet április 3. és április 7. között, a fenntarthatóság-környezettudatosság témahetet pedig április 24. és április 28. között.

Az oktatási államtitkárság az elmúlt tanév témaheteit értékelve közölte, a visszajelzések alapján a pedagógusok számára a részvételhez a motivációt az jelentette, hogy szorosabb, mélyebb kapcsolat alakuljon ki a diákokkal.

A kiválasztott programokra a témahetek hivatalos honlapján lehet jelentkezni. Itt találhatnak az iskolák jó gyakorlatokat, módszertani leírásokat, oktatási segédleteket is a felkészüléshez. A témahetek korcsoport-specifikusan, élményszerűen, játékos feladatok által adnak át olyan gyakorlati ismereteket, amelyek a felnőtté válást, a tudatos életvitelt támogatják – hangsúlyozza a szaktárca, hozzáfűzve, a projekt a pedagógusokat új lehetőségek, módszerek kipróbálására ösztönzi. Az egyes témák a Nemzeti alaptanterv fejlesztési területei, illetve kulcskompetenciái között is megjelennek – emelte ki az államtitkárság.

A 2015/16-os tanévben a „Pénz7” pénzügyi témahéthez 788 általános és középiskola, összesen 1435 pedagógus csatlakozott, 102 ezer diákkal. A pénzügyi tudatosságot középpontba állító programokat kifejlesztő szakértői csapat felkészítő továbbképzéseket tartott az arra jelentkező pedagógusoknak.

A digitális témahéten 1932 projekt valósult meg 5367 tanár közreműködésével és 78 899 diák részvételével. A fenntarthatósági témahéten csaknem hétszáz iskola háromezer osztályából hatvanezer diák vett részt, a letölthető tananyagok 423 iskola 2689 osztályában 54 569 diákhoz jutottak el, a rajzpályázatra 274 iskolából 1038 diák küldött be rajzot, a Fenntarthatósági Kupára 233 iskola 959 csapata nevezett be, a szelektívhulladék-gyűjtő verseny négy héten át tartott – ötszáz diák 3179 használt mobiltelefont és 10 741 kiló használt elemet gyűjtött össze. A részvételi adatok alapján egyébként a három témahét programjaival a köznevelésben tanulóknak mindössze a nyolc és fél, 6,6, illetve öt százalékát érték el.