Belföld
Tanácsadással egészíti ki alapjövedelmét Gaskó
A MÁV Évek elnevezésű program keretében kvázi előnyugdíjat kap a bukott szakszervezeti vezető, miközben a Rail Cargo is szerződést kötött vele, havi félmillió forintért

Miközben Gaskó István az elmúlt két évben sorra veszítette el vezető pozícióit – 2015 májusában nem választották újra a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás élére, majd 2016 januárjában lemondani kényszerült a Liga konföderáció elnöki posztjáról, 2016 júliusában pedig a Vasutas Önkéntes Nyugdíjpénztár rendkívüli küldöttgyűlésén visszahívták az elnöki tisztségből –, a hírek szerint nem kell szűkölködnie. A VDSZSZ Szolidaritás nemrég értesült arról, hogy még 2015 júliusában Gaskóval határozatlan idejű tanácsadói szerződést kötött a Rail Cargo Hungária Zrt. havi félmillió forintos összegben. A negyvenévnyi szakmai múlttal rendelkező Gaskó tanácsaira okkal számíthat a vállalat, azonban a szakszervezet szerint a szerződés színlelt, mivel munkaviszonyt leplez. Ezzel pedig az a probléma, hogy Gaskónak a MÁV Zrt.-vel szintén van egy szerződése 2015 óta, az úgynevezett MÁV Évek konstrukció által a nyugdíjba vonulásig folyósított jövedelemről. A MÁV Évek egyfajta előnyugdíj, amely eredeti rendeltetése szerint a munkavállaló egzisztenciális biztonságát szolgálja, ezért másik munkaviszony, illetve foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítése esetén hatályát veszti.
„Munkaviszonyban vagyok a MÁV-nál, persze rendelkezési állományban. Már egy évem sincs vissza a nyugdíjig, ezért elfoglalom magam olyan kedvtelésekkel, amik az elmúlt negyven évben kimaradtak az életemből – mondta Gaskó István az idén márciusban a 24.hu-nak. – Mert én negyven évig munkaviszonyban voltam, és végig vezetőként. Van egy ilyen jogintézmény a MÁV-nál, úgy hívják, MÁV-évek, amikor is a nagyon komoly munkaviszonnyal rendelkező munkavállalókat felmentik a munka alól. Nem adnak több pénzt: a felmondási időt és a nagyon komoly végkielégítést ezzel váltják ki. Járt volna közel harminc hónap végkielégítés egy összegben. Én azt mondtam, hogy ezt ne fizessék ki, hanem ezt az időt én rendelkezési állományban töltöm” – magyarázta.
Megkerestük a Rail Cargo Hungária Zrt. elnökét, Kovács Imrét, azt tudakolva, hogy milyen gyakorisággal és milyen jellegű tanácsokat ad a cégnek Gaskó István. A vállalat marketing- és kommunikációosztálya által küldött válaszban nem tagadták a szerződés tényét, azonban közölték, a cég számára „a külső szakértők munkája üzleti értéket képvisel, ezért sem publikálja szerződő partnereinek adatait, szerződéseinek részleteit, amivel tiszteletben tartja külső szakértőinek személyiségi joghoz fűződő jogait is”. Hozzáfűzték, a Rail Cargo „a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseivel összhangban köti szerződéseit, és annak rendelkezései szerint jár el”. Kitértek továbbá arra is, hogy „a magyar vasúti árufuvarozás piacvezető vállalata megalakulása óta, összetett gazdasági, vasút-üzemeltetési és logisztikai tevékenységének, működésének elősegítése céljából vesz igénybe külső szakértői tudást”.
Amint azt olvasóink folyamatosan figyelemmel kísérhették, a VDSZSZ Szolidaritás új vezetése az elmúlt két évben több feljelentést tett a szakszervezet korábbi gazdálkodásával kapcsolatban. Az összevont ügyben a Budapesti Rendőr-főkapitányság Korrupciós és Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztály folytat nyomozást különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt ismeretlen tettes ellen. Érdeklődésünkre a rendőrség tegnap azt közölte, hogy „a nyomozás során gyanúsítottkénti kihallgatásra nem került sor, a nyomozás határideje szeptember 6., amely meghosszabbítható”.