Belföld
Sokkal több idő juthat gyakorlásra
„Lehetőség nyílik kötetlenebb foglalkozásokra is, változatos munkaformákkal színesedhet a mindennapi iskolai gyakorlat”
Elkezdődött a tanmenetjavaslatok feltöltése – adta hírül honlapján az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI). Amint azt korábban megírtuk, az OFI ígérete szerint a tanév kezdetére elérhetővé válik valamennyi állami kiadású tankönyvhöz a hagyományos mellett a rugalmas tanmenetjavaslat is. A segédanyagok a Tankonyvkatalogus.hu és a Portal.nkp.hu weboldalon hozzáférhetők.
Könyvenként tehát két tanmenetjavaslat lesz elérhető, összesen háromszázhetven. A pedagógusoknak az új, rugalmas tanmenetjavaslatok abban a döntésben segítenek, hogy a 2016/17-es tanévben a korábbi tempó szerint vagy annál több gyakorolással, ismétléssel haladjanak. Az új tanmenetjavaslatok ötleteket adnak a tanároknak a kerettantervi követelmények differenciált alkalmazásához. A pedagógusok úgy is dönthetnek, hogy az egyik tanulócsoportban az első, egy másikban pedig a második megoldást választják – hívta fel a figyelmet az OFI. Kiemelve, hogy a tanmenetjavaslatok eleve csak ajánlott „bejárási útvonalat” jelentenek, és nem kötelezően választható alternatívák.
A rugalmas tanmenetek célja, hogy a tanárok a kerettantervi követelmények teljesítése során alkalmazkodhassanak a csoportjaik és egyes tanulóik képességeihez és tanulási tempójához. Ajánlásokat tesznek arra, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, ha a pedagógus úgy ítéli meg, hogy több időt kell fordítani az adott csoportban a kompetenciafejlesztésre, az ismétlésre vagy a gyakorlásra. Tehát megmutatják, melyek az elhagyható kerettantervi témák, miként szabadítható fel idő kompetenciafejlesztésre, ismétlésre vagy gyakorlásra, hogyan oldható meg egyes új témák feldolgozásának összevonása kevesebb tanórára, vagy éppen hogyan lehet a témákat és ismeretanyagokat átcsoportosítani másik évfolyamra.
Az oktatáskutató honlapján video-interjúk is segítik a pedagógusokat a tanmenetek használatában és abban is, hogyan készíthetik el saját tanmeneteiket a letölthető segédanyagok szerkesztésével.
A már hozzáférhető tanmenetjavaslatok közül a negyedik évfolyamosok Anyanyelv és kommunikáció tankönyvéhez készült ajánlásokat összehasonlítva szembetűnő különbség, hogy míg a hagyományos tananyagbeosztás szerint az évi hetvenkét tanórából harmincegyet javasolnak új anyag feldolgozására fordítani, addig a rugalmas tanmenet csupán huszonöt órát szán erre, a többi negyvenhét óra képességfejlesztésre, összefoglalásra, gyakorlásra, ellenőrzésre adott alkalom.
Még határozottabban a tanulói tehercsökkentés irányába mutat az elsős Környezetismeret könyvhöz mellékelt rugalmas tanmenetjavaslat: az új tananyagra fordított idő tizenhat, a gyakorlásra, képességfejlesztésre ajánlott húsz tanóra, szemben a hagyományos javaslattal, amelynél ez az arány 28:8. „Különösen az első hónapokban jelent nehézséget az új feladatok teljesítése és az iskolai elvárásoknak való megfelelés” – írják a szerkesztők, hozzáfűzve, a tananyag átcsoportosításával lehetőség nyílik kötetlenebb foglalkozásokra. Ilyenek a szituációs játékok, a bábozás, kísérletezés, tanulmányi séta, gyűjtőmunka, élősarok kialakítása, kiállítás rendezése. Így szerintük „változatos munkaformákkal színesedhet a mindennapi iskolai gyakorlat”.
Új épületszárny az ecseri iskolában
A közeljövőben több, a Nemzeti Köznevelési Infrastruktúra Fejlesztési Program keretében épülő projekt átadása várható országszerte, így az ecseri Laky Ilonka Általános Iskola diákjai is új termekben kezdhetik a tanévet – közölte lapunkkal Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Hozzátéve, a százmillió forintot meghaladó beruházást a diákok létszámának folyamatos bővülése indokolta. Új épületszárnyat húztak fel, a kiemelt fejlesztés költségvetési forrásból ment végbe. A tegnapi átadón Boros Anita vagyongazdálkodásért felelős helyettes államtitkár elmondta, a három tanteremből és egy csoportszobából álló épületszárny megfelelő körülményeket nyújt az oktatáshoz. A program első ütemében országszerte 24 tanterem-, 25 tornaterem-, 24 tanuszoda-beruházás és öt komplett iskolafejlesztés valósul meg.