Belföld
Segítik az élethosszig tartó tanulást
A 2020-ig szóló cselekvési terv része az is, hogy bővítsék a munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetű emberek lehetőségeit
Az egész életen át tartó tanulás szakpolitikájának keretstratégiája hatéves időtávban (2014–2020) fogalmazza meg a célokat és az ezekhez kapcsolódó, állami koordinációt igénylő feladatokat. A Kormany.hu honlapon olvasható – elfogadás előtt álló – dokumentum szerint a cselekvési tervben meghatározott intézkedések között van az „egész életen át tartó tanulásban való részvétel növelése és a hozzáférés javítása”. Ezen belül a hátrányos helyzetű személyek esélyeinek javítása komplex programokkal, mint például a szegregált élethelyzetek felszámolására irányuló programok, az iskolából végzettség nélkül lemorzsolódott tanulók reintegrációjának támogatása, a kisgyermekkori nevelés esélyteremtő szerepének erősítése, új Biztos Kezdet Gyerekházak és kistelepülési gyermekprogramok. Másrészt – a tervezet szerint – elő kell segíteni a munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetű – roma származású, megváltozott munkaképességű, alacsony képzettségű – emberek foglalkoztathatóságának javítását speciális képzésekkel, valamint a digitális szakadék csökkentésére irányuló programokkal, az idegennyelv-tanulás támogatásával.
Kiemelt cél a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése. Bővíteni kell az informális, rugalmas tanulási lehetőségeket, támogatni az e-tanulást, a távoktatást és a munkahelyi tanulást. Az új tanulási, tanítási kultúra meghonosodásáért fejleszteni kell a tanárképzést, a pedagógus-továbbképzést is.
A dokumentum kitér arra, hogy meg kell erősíteni a szakképzés és a gazdaság közötti kapcsolatokat, többek közt a gazdasági kamarai garanciavállalással, a szakképzés és felnőttképzés minőségének fejlesztésével. A felsőoktatás területén megemlítik az e-learning programokat, a közösségi felsőoktatási képző központok létrehozását, a duális képzéseket. Fontos a tanulás értékének és eredményeinek láthatósága és elismerése – szögezi le a tervezet, hozzáfűzve, ennek érdekében bővíteni kell a tanulási ösztönzők rendszereit, fejleszteni a tanulás minőségbiztosítását, javítani a képzési és kimeneti követelmények illeszkedését és a pályakövetés eszközrendszerét is.