Belföld
„Sajnos így elvész az eredeti cél”
Egyáltalán nem meglepő a portfólió-adásvétel a pedagóguskar elnöke szerint
Nemrég megírtuk, hogy erre szakosodott vállalkozások különböző módon, illetve mértékben segítik a pedagógusokat a minősítési eljárásban szükséges portfólió elkészítésében. Bár elvileg az Oktatási Hivatal honlapján is megtalálnak minden fontos információt a tanárok ahhoz, hogy összeállítsák a feltöltendő dokumentumokat, sokan érzik úgy, hogy egyedül nem boldogulnak. Vagy csupán időt szeretnének spórolni, hiszen a portfólióírás hosszadalmas munka. Mások talán nem bíznak benne, hogy egyedül megfelelő színvonalú anyagot tudnak készíteni. A hirdetések viszont gyors és tökéletes portfóliókat ígérnek. Van olyan honlap, amelyről mintaportfóliókat, dokumentumsablonokat lehet letölteni tízezer forintért. Ez nyilván nem minősül csalásnak.
A lapunknak nyilatkozó pedagógus szerint azonban akár teljes portfóliót is lehet venni ötven-hatvanezer forintért. Nem olcsó tehát, de például a Pedagógus II. és a Mesterpedagógus kategória közötti, harmincezer forintos bérkülönbséggel számolva akár két hónap alatt megtérülhet.
A portfólióban a kötelező elemek mellett – mint a szakmai önéletrajz, vagy az óravázlatok – vannak „kötelezően választható” dokumentumok is, ilyen lehet valamilyen program – például egy osztálykirándulás, vagy –tábor leírása. Informátorunk azt mondta, ez utóbbit éppúgy el lehet készíteni más helyett, mint az óravázlatot. Csakhogy – amint azt a minősítésekben részt vevő szakértők állítják – az ilyen csalások legkésőbb az óralátogatásnál, a portfólióvédésen, tehát akkor, amikor a pedagógus és az eljárást lefolytató bizottság tagjai személyesen találkoznak, biztosan kiderülnének, ez pedig akár azt is jelentheti, hogy a tanár elbukik a minősítésen, így nem léphet a magasabb fizetési kategóriába.
Megkerestük a szaktárcát is az ügyben. „Az Emberi Erőforrások Minisztériumának nincs tudomása portfólió-adásvételről és ezt bonyolító vállalkozásokról” – szögezte le lapunk érdeklődésére a köznevelési államtitkárság. Álláspontjuk szerint a minősítéshez szükséges portfólió elkészítése személyes szakmai munkán, élményeken és áttekintésen alapul, hogy az esetleges visszaélések a portfólió-védés alkalmával kiderülnek.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke viszont úgy vélekedett, mivel a portfólió-készítés az eddigi pedagógiai gyakorlattól idegen elemeket kíván, ezért nem meglepő, hogy létrejönnek olyan cégek, amilyenek a pályázatírással kapcsolatban régóta léteznek. Tehát nem váratlan, hogy ez történt, csak az a baj, hogy az eredeti cél így elvész – tette hozzá.
A lapunknak nyilatkozó pedagógus szerint azonban akár teljes portfóliót is lehet venni ötven-hatvanezer forintért. Nem olcsó tehát, de például a Pedagógus II. és a Mesterpedagógus kategória közötti, harmincezer forintos bérkülönbséggel számolva akár két hónap alatt megtérülhet.
A portfólióban a kötelező elemek mellett – mint a szakmai önéletrajz, vagy az óravázlatok – vannak „kötelezően választható” dokumentumok is, ilyen lehet valamilyen program – például egy osztálykirándulás, vagy –tábor leírása. Informátorunk azt mondta, ez utóbbit éppúgy el lehet készíteni más helyett, mint az óravázlatot. Csakhogy – amint azt a minősítésekben részt vevő szakértők állítják – az ilyen csalások legkésőbb az óralátogatásnál, a portfólióvédésen, tehát akkor, amikor a pedagógus és az eljárást lefolytató bizottság tagjai személyesen találkoznak, biztosan kiderülnének, ez pedig akár azt is jelentheti, hogy a tanár elbukik a minősítésen, így nem léphet a magasabb fizetési kategóriába.
Megkerestük a szaktárcát is az ügyben. „Az Emberi Erőforrások Minisztériumának nincs tudomása portfólió-adásvételről és ezt bonyolító vállalkozásokról” – szögezte le lapunk érdeklődésére a köznevelési államtitkárság. Álláspontjuk szerint a minősítéshez szükséges portfólió elkészítése személyes szakmai munkán, élményeken és áttekintésen alapul, hogy az esetleges visszaélések a portfólió-védés alkalmával kiderülnek.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke viszont úgy vélekedett, mivel a portfólió-készítés az eddigi pedagógiai gyakorlattól idegen elemeket kíván, ezért nem meglepő, hogy létrejönnek olyan cégek, amilyenek a pályázatírással kapcsolatban régóta léteznek. Tehát nem váratlan, hogy ez történt, csak az a baj, hogy az eredeti cél így elvész – tette hozzá.