Belföld

Rendszerkritikus ifjak tanácskozása

Az országos diákparlamentre készülve minden megyében tartottak fórumot, ahol a küldöttek elemezték az oktatás problémáit

Nem az ellenzék fiatal hősévé vált Bradánovics Bendegúz volt az egyetlen, aki az oktatási rendszert bírálta a megyei diákparlamenti fórumokon, sőt, gyakorlatilag minden tanulótól kemény kritikák hangzottak el. Elhallgattatásról pedig szó sincs, az általuk megfogalmazott javaslatok az országos gyűlés elé kerülnek majd, és jegyzőkönyvekben rögzített felvetéseik most is nyilvánosak.

oktatas
Tehercsökkentést követelnek a tanulók is (képünk illusztráció) (Fotó: Nagy Balázs)

Tavaly novemberben bejárta a sajtót a hír, hogy félbeszakították egy gimnazista felszólalását a megyei diákparlament kaposvári ülésén. A rendezvényen Bradánovics Bendegúz, a helyi Munkácsy Mihály Gimnázium diákönkormányzatának elnöke többek közt azt mondta: „egy fejlett és jól működő oktatásban szükség van egy különálló oktatásügyi minisztériumra, nem pedig egy működésképtelen, haldokló államtitkárságra. Jelen helyzetben úgy tűnik, hogy dilettánsok hasraütésszerűen, a diákokkal és tanárokkal konzultációt megtagadva irányítják és változtatgatják az oktatási rendszert.” A fiatalembert személyeskedésre hivatkozva állították meg beszédében, amelyet azután, bár valamelyest finomítva, elmondhatott. Egy héttel később már a Jobbik sajtótájékoztatóján állt a nyilvánosság elé. A lázadóként megismert diákot felkaroló Dúró Dóra frakcióvezető-helyettes ekkor közölte, tizenhat évre szállítaná le a választói korhatárt.

Bradánovics Bendegúz az ellenzék új hősévé vált, az eset kapcsán pedig Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa hivatalból vizsgálatot indított.

Azzal kapcsolatban, hogy a történtek a demokrácia sárba tiprását jelentik-e, és már a diákok sem mondhatják el szabadon a véleményüket – amint azt az ellenzék állítja –, érdemes átfogóan tájékozódni. Ez pedig nem is olyan nehéz, hiszen az Oktatási Hivatal honlapján elérhető az összes megyei fórum jegyzőkönyve.

Megtalálható természetesen a Somogy megyei ülés összefoglalója is, benne Bradánovics Bendegúz hozzászólásaival, még az sem maradt ki belőle, hogy a minisztériumban szerinte dilettánsok ülnek. Kiderül az is, hogy diáktársai sem spóroltak az oktatási rendszer kritikájával – talán csak a szaktárca hivatalnokait nem minősítették ennyire szigorúan. A legtöbben a tanulók és a pedagógusok túlterheltségéről beszéltek, bírálták a tantervet, az új tankönyveket és a menzakosztot. Volt, aki azt panaszolta, hogy nem adottak a feltételek a mindennapos testneveléshez, más szerint kevés az ebédidő.

A megyei jegyzőkönyveket végignézve megállapítható, hogy mindenütt számtalan hasonló problémát felvetettek a diákok. A Veszprém megyei fórumon is elhangzott, hogy túl magasak az óraszámok, a hetedik-nyolcadik órában már fáradtak a diákok, és hogy „a régi könyvekből jobban lehetett tanulni”. Volt, aki elmondta, hogy beázik az iskolaépületük, és az e-naplót nem lehet minden osztályteremben használni, mert sok helyen nincs internet. Más azt panaszolta, hogy a lassú net gátolja a digitális tábla használatát. Másutt a fal nem bírta el az interaktív tábla súlyát. Többen javasolták, hogy legyen az egész iskolában wifiszolgáltatás. Egy kollégista arról beszélt, hogy rosszak a higiénés feltételek, hiányzik a zuhanyrózsa, viszont sok a csótány és a patkány. Volt olyan iskolás, aki felvetette, hogy az iskolatejprogramban inkább kakaót vagy joghurtot szeretnének. Sokan bírálták a szakgimnáziumok rendszerét, úgy vélték, az érettségi tárgyak óraszámának csökkentése miatt ellehetetlenül a továbbtanulás, illetve „szakbarbárokat képeznek”.

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tanácskozáson is elsősorban a túlterheltségről volt szó, emellett elhangzottak javaslatok a testnevelésórák számának csökkentésére, ingyenes laptopok, tabletek biztosítására – legalább a hátrányos helyzetű diákok számára –, és a szabad tankönyvválasztás visszaállítására. Felmerült a pályaválasztás problémája is, ebben több segítséget kérnek a fiatalok – akár erre szakosodott pszichológus támogatását, illetve, hogy legyen több terepgyakorlat, gyárlátogatás. Az egyik javaslat szerint a menzán értékelési táblázatot kellene bevezetni, és ennek nyomán elhagyni a „rossz recepteket”. Néhányan ellentmondásokba bonyolódtak, például valaki azt mondta, hogy a változó körülmények miatt nem lát esélyt a változásra, egy másik diák előbb a túlterheltségről beszélt, majd arról, hogy szeretnék, ha kötelező tantárgy lenne a tanulásmódszertan.

A budai fórumon is főként a tananyag-, főleg a lexikális ismeretek csökkentését szorgalmazták, de volt, aki kijelentette, hogy az általános iskolában sem hittan-, sem erkölcstanórának nincs helye. Más a testnevelés helyett önismereti órákat vezetne be. Felvetődött, hogy „az iskola kezdési időpontját nem optimalizálták a tanulók életkori sajátosságaihoz”, jobb lenne, ha 9-kor kezdődne a tanítás. Javasolták azt is, hogy a fenntartó támogassa a tanulmányi versenyeken való részvételt, illetve, hogy a finanszírozott tankönyvek listáján több kiadvány szerepeljen. És akadt diák, aki úgy vélekedett, „az oktatás helyzetén javítana, ha a vezető pozíciókban pedagógiai gyakorlattal rendelkező, hozzáértő emberek ülnének”.

A fórumokon a diákok mellett részt vettek a Pedagógiai Oktatási Központok, a tankerületek és az önkormányzatok képviselői is. Mészáros Attila, az országos diákparlamentnek majd februárban otthont adó Székesfehérvár alpolgármestere is többször felszólalt a veszprémi ülésen. A bírálatokra reagálva elmondta például, hogy a szakképző centrumok és az új intézményfenntartó központok felállásával, az intézmények önálló költségvetésével pozitív változások lesznek, több forrás jut majd a karbantartásokra, felújításokra és korszerűsítésekre is. Beszélt az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáról, amelynek nyomán csökkenni fognak a tanulók terhei, valamint arról, hogy a célkitűzések között szerepel a digitális oktatás általánossá válása.


„Tartalommal megtölteni a demokráciát”

Az országos diákparlamentet a törvény értelmében háromévente kell összehívni. Az általános és középiskolák diákképviselőiből álló tanácskozás célja, hogy a küldöttek áttekintsék a tanulói jogok érvényesülését, és kidolgozzák javaslataikat, amelyet elküldenek az oktatásért felelős miniszternek. A Pedagógiai Oktatási Központok 2016 novemberében a fővárosban és minden megyében lebonyolították a diákparlamenti fórumokat, amelyeken az iskolák delegáltjai megvitatták a felmerült problémákat, és ajánlásokat fogalmaztak meg az országos küldöttgyűlés számára, valamint megválasztották maguk közül a 322 küldöttet, aki részt vesz az országos diákparlament ülésén, február 3. és 5. között, Székesfehérvárott. Itt megalakul majd az országos diáktanács, amely a szaktárca konzultatív partnere lesz. A Fejér megyei fórumon Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere kijelentette, büszkék arra, hogy a város már másodszor ad helyet a rendezvénynek, és arra biztatta a diákokat, merjék megfogalmazni a javaslataikat, mivel „csak együtt tudjuk a demokráciát tartalommal megtölteni”.