Belföld

Oktalan a kockás inges népszavazás

A pedagógusok csak akkor menjenek el nyugodt szívvel nyaralni, ha előtte legalább egy ívet aláírattak – írja a kezdeményező

Olyan, mintha a kétszer kettő négyről tartanánk népszavazást – írta egy „kockás inges” a délutáni benntartózkodás elleni kezdeményezésről. A referendummal kapcsolatban a Civil Közoktatási Platform kikérte a tagszervezetek véleményét, de azok hiába vetették el az ötletet, most a „demokratikus működésű” CKP mégis aláírásgyűjtésre buzdít.

tüntető pedagógusok 20160602
Tüntető pedagógusok. Kockás inges színvonal? (Fotó: Nagy Balázs)

Üzenjük a kormánynak, hogy ők is megértsék, el a kezekkel az oktatástól – ezzel a szellemesnek szánt, ám az iskolák állami fenntartását tekintve meglehetősen abszurd szlogennel reklámozza honlapján a Tanítanék Mozgalom Kassainé Szegfű Zsuzsanna magánszemély népszavazási kezdeményezését „az oktatás szabadságáért”. A Nemzeti Választási Bizottság által hitelesített kérdés, amelyhez az aláírásokat gyűjtik, így szól: „Egyetért-e Ön azzal, hogy általános iskolában a tanulónak a kötelező tanórákon kívüli foglalkozásokon csak a törvényes képviselője kérésére legyen kötelező részt venni?”

Szegfű Zsuzsanna indoklása szerint kezdeményezése „túlmutat az egész napos iskola problémáján”, a lényeg, hogy „aláírásgyűjtés közben megkíséreljük elmagyarázni az embereknek, miért nem jó a jelenlegi oktatási rendszer”. Ezért „a cél kétmillió aláírás elérése, mert ez nem egy egyszerű aláírásgyűjtés, hanem népszavazás lesz egy modern oktatás mellett, egy elhibázott oktatáspolitika ellen”. Szegfű Zsuzsanna azt kéri, hogy a nagykorú diákok, a szülők és nagyszülők, valamint a Tanítanék Mozgalomhoz csatlakozott szervezetek is szálljanak be az aláírásgyűjtésbe, „a pedagógusok csak akkor menjenek el nyugodt szívvel nyaralni, ha előtte legalább egy ívet aláírattak”, és részvételre szólítja fel „a Klik fennhatósága alá kerülő önkormányzati dolgozókat” is.

Az akciót a Tanitanek.com oldal tanúsága szerint támogatják: a Hívatlanul Hálózat, a Tanítanék Mozgalom, a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete, a Lehet Más a Politika és a Párbeszéd Magyarországért Párt.

A kezdeményezéssel kapcsolatban érdekes ugyanakkor, hogy a „kockás inges” szervezeteket tömörítő Civil Közoktatási Platform (CKP) hírlevele tudatja: a CKP ügyvivő testülete döntött arról, hogy egyes kérdésekben online módon kikérik a tagszervezetek véleményét. Ez történt a népszavazás ügyében is, amelyről tizenhat tagszervezet szavazott. Az eredmény: „nincs olyan szervezet, amelyik ebben a formában támogathatónak tartja, három szervezet támogatná, ha több kérdést össze lehetne gyűjteni, tíz semmilyen népszavazási kezdeményezést nem támogat, három pedig tartózkodott”.

Vagyis a CKP, amelyet a Köznevelési Kerekasztal alternatívájaként hoztak létre a civilek, azonban – szerintük – a minisztérium által alapított és működtetett fórummal szemben a valódi szakmaiságot képviseli és alapértéknek tekinti a „demokratikus működést”, tehát a CKP jelenleg éppen egy olyan kezdeményezést támogat gőzerővel, amely mellé nem kívántak odaállni az ügyben szavazó saját tagszervezetei, nyilván nem véletlenül.

Nem csupán a belső körkérdésen szerepelt le a népszavazási ötlet, a Tanítanék Mozgalom Facebook-oldalán is sok hozzászóló bírálta, többen úgy vélték, a délután négyig való benntartózkodás esetenként kifejezetten hasznos, emellett általában könnyű felmentést kérni alóla, tehát marginális problémáról van szó. Egyikük azt írta: „A mi iskolánkban elég egy szülői aláírás, és nem kell a gyereknek bent maradni délután. A kérdés megfogalmazása rossz, lényegében azt kérdezi, hogy ami nem kötelező, az ne is legyen kötelező. Logikailag értelmetlen, olyan, mintha a 2x2=4-ről tartanánk népszavazást. Ilyen rossz kérdéssel magunkat tesszük nevetségessé.”


Diákok a tárgyalóasztalnál

A Köznevelési Kerekasztal tárgyalópartnereinek sorában a diákok képviseletét is ellátó Nemzeti Ifjúsági Tanács (NIT), valamint a Magyar Ifjúsági Konferencia is jelen van, képviselőik minden munkacsoportban részt vesznek – közölte Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára Farkas Gergely jobbikos képviselő tanulók képviseletét firtató írásbeli kérdéseire. Az államtitkár tudatta: a NIT javaslatát a diákönkormányzati rendszer átalakítására, illetve az Országos Diákparlament rendezésére részletesen áttekintette az oktatási államtitkárság, és annak figyelembevételével folyik jelenleg a diákönkormányzati rendszer fejlesztésére vonatkozó koncepció kidolgozása, amelyről hamarosan tárgyalni fog a kerekasztal is.


Változhat az ösztöndíjrendszer

A hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő térítésekről szóló kormányrendelet értelmében a felsőoktatási intézmények – a tanulmányi félév első hónapjának kivételével – legkésőbb a tárgyhó tizedik napjáig kötelesek a számlavezető hitelintézetnél intézkedni a juttatások átutalásáról, a rendelkezés betartása a felsőoktatási intézmények kötelessége – szögezte le Rétvári Bence az ösztöndíj-folyósítás határidejének betartására vonatkozó kérdésre válaszolva. A parlamenti államtitkár hozzátette, a szaktárca megvizsgálja a juttatási rendszer átalakításának lehetőségét, és napirendre tűzi az új szabályozás megalkotását, a folyamatba bevonva a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciáját is.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom