Belföld

Népszerűek a digitális tartalmak

Konzultációsorozat a kísérleti tankönyvek kipróbálásában részt vevő tanárokkal – a kutatásban ötszáz diák véleményét kérik ki

Ötszázötven pedagógus vett részt a kísérleti tankönyvekkel kapcsolatos tapasztalatok megosztására szervezett fórumon. Diákok véleményét is kikérik a kutatók, a tapasztalatok kiértékelése után – szükség esetén – sor kerül a kiadványok átdolgozására.

A kísérleti tankönyvek kipróbálásában részt vevő tanárokkal folytatott konzultációk tapasztalatait osztotta meg honlapján az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI). A tantárgyanként megszervezett, tizenhárom szakmai beszélgetésen összesen ötszázötven pedagógus vett részt – olvasható az Ofi.hu-n. A konzultációkon a projekt szakmai vezetője, a vezető szerkesztők és a tankönyvek készítői előadásokat tartottak az eddig beérkezett véleményekről. Kitértek az év eleji kérdőíves felmérés és a kipróbáló tanárok által folyamatosan küldött munkanaplókon keresztül beérkező tanári visszajelzésekre is.

A témák közt volt a magyar nyelv és irodalom tankönyvekben a kortárs művekre való folyamatos utalás, vagy a képi illusztrációk nagy száma. A matematika tankönyvekkel kapcsolatban kiderült, népszerűek a digitális tartalmak, a tanárok hasznosnak tartják, hogy a tankönyveket akár ki is vetíthetik. Az új eszközök – mint az interaktív tábla – a kezdeti nehézségek után nagy segítségnek bizonyultak. Az új és izgalmas eszközök segítségével szívesebben foglalkoznak a matematikai kérdésekkel a diákok.

Történelemből a pedagógusok kedvelik a felvezető kérdéseket, illetve azokat a részeket, amelyek a tanulókat önálló gondolkodásra, véleményalkotásra ösztönzik. A diákok szeretik a kutatómunkákat, s mivel a mindennapjaikat átszövi az internet használata, szívesen használják azt az iskolai feladatok megoldásához is. A munkafüzet feladataival kapcsolatban kiemelték, hogy a szövegértési és szövegalkotási feladatok fontosak és jól használhatók. A kronológiai számításos, képfelismerő és rajzos feladatok segítik a tankönyvi ismeretanyag felidézését, elmélyítését. A történelem esetében különösen gazdag és változatos a tankönyvi leckékhez kapcsolódó digitális tananyagok kínálata. Hasznosak az egy-másfél perces videók és animációk, mert ezek az órai munkába könnyen beépíthetők, és az interneten otthon is nézhetők.

A pedagógusokon kívül a tanulók véleménye is fontos a tankönyvek használhatóságát illetően az OFI szerint, ezért minden kísérleti tankönyvről három helyszínen, hat-hat diák véleményét rögzítik, ez összesen ötszáz tanulót jelent. A tapasztalatok kiértékelése és összesítése a nyáron történik, ennek eredményeképpen minden kísérleti tankönyvről egy-egy külön munkaanyag készül, amely az átdolgozások egyik meghatározó alapja lesz – írja az OFI.


Köszönetet mondott a minisztérium

Közleményben mondott köszönetet a köznevelésben és a felsőoktatásban dolgozók áldozatos munkájáért, hivatásuk teljesítéséért az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a pedagógusnapon. A tárca kiemelte, az óvónők, tanítók, tanárok, főiskolai, egyetemi oktatók a jövő formálói, ők alakítják, tanítják, nevelik a gyermekeket, az ifjúságot, ezért rendkívüli a felelősségük. Az MSZP szeptembertől egy éven át tartó párbeszédet indít a magyar oktatás problémáiról annak érdekében, hogy egy új pedagógusi kultúrát lehessen meghonosítani Magyarországon – mondta vasárnap Kunhalmi Ágnes, az MSZP fővárosi elnöke a pedagógusnap alkalmából.
(LMA)