Belföld
Módszergyűjtemény az erőszak ellen
A tanárok gyakran csak azért nem kérnek segítséget, mert szégyellik bevallani, hogy kudarcot vallottak – véli Aáry-Tamás Lajos
Az iskolai erőszak ellen pusztán iskolai eszközökkel, iskolai keretek között nem lehet sikeresen küzdeni – állapítja meg Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa az Iskolai Konfliktus Tudásközpont új honlapjának beköszöntőjében. Az oktatási ombudsman azzal folytatja, „gyakran tapasztaljuk, hogy tanárok azért nem kérnek segítséget, mert szégyellik bevallani, hogy valamiben kudarcot vallottak. Pedig az lehetne az első lépés, hogy elismerjük: a pedagógus hatásköre véges, nem tud mindent megoldani. Gyakran jelzik nekünk pedagógusok, hogy eszköztelenek az erőszakkal szemben.”
Az iskolai erőszak visszaszorításához a kereteket az európai és hazai jogi normák együttesen adják, amelyekre helyi megállapodások és szabályok épülhetnek – szögezi le Aáry-Tamás Lajos. A tudásközpont szorgalmazza a helyi együttműködések kialakítását, az országos közpolitikának pedig szerintük támogatnia kell ezen együttműködések feltételeit. „Nem attól vagyunk demokraták, hogy megtaláljuk a jó megoldásokat, hanem attól, hogy folyamatosan keressük azokat” – írja az oktatási biztos.
Az Iskon.opkm.hu célja, hogy segítse a pedagógusokat, a diákokat, a szülőket, az iskolafenntartókat és a politikusokat, hogy ki-ki a maga területén találja meg a leghatékonyabb eszközt a különféle iskolai és végső soron a társadalmi konfliktusok sikeres kezeléséhez. A portálon „jó gyakorlatgyűjtemény” is van konfliktuskezelési programokról. Itt az érdeklődő elolvashatja a – többségében külföldről átvett – módszer rövid leírását, megtalálja az azt alkalmazó hazai intézmény elérhetőségeit, megtudhatja, miért választották, hogyan és milyen eredményekkel alkalmazzák, valamint elsősorban kinek ajánlják a metódust.
Az Iskon tanulmánytárában szereplő egyik kutatás szerint az iskolai agresszió jelenségei – zaklatás, áldozattá válás, klikkesedés, közösségből való kirekesztés – valamilyen szinten természetes velejárói az intézmények életének. Előfordulási gyakoriságuk pedig elsősorban attól függ, hogy az iskola irányításában, a közösségi élet szervezésében vezető szerepet játszó pedagógusok időben felismerik-e a problémát, képesek-e feltárni azt, és rendelkeznek-e információkkal a kezelési lehetőségekről. Tehát ezeknek a kulcsembereknek a felkészültsége a legfontosabb.
Ezért az Iskon igyekszik összegyűjteni és rendszerezni a témakörben jelenleg meglévő tudást, a hazai publikációkat, szakkönyveket, kutatásokat egy bibliográfiában, amely az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) szerverén működik, keresőmotorral ellátva, kutató- és felhasználóbarát formában. A honlap az oktatási jogok biztosának kezdeményezésére, több hazai egyetem, az ELTE, a Debreceni Egyetem, a PPKE, valamint az OFI együttműködésével jött létre, és ezen intézmények vállaltak szerepet további fejlesztésében is.
Lovagi erények és odafigyelés egymásra
Az Iskon „jó gyakorlatok” tárában szerepel sok más között a budapesti József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola „Lovag” programja. Ennek lényege, hogy a lovagi életről ad át ismereteket tanórák keretében, s folyamatosan jutalmazza a lovagi erényeknek megfelelő viselkedést – a fegyelmet, figyelmet, bátorságot, ügyességet, udvariasságot. A gyerekek elkészítik lovagi felszerelésüket, megtervezik címerüket, lovagvárat építenek, és sokat beszélgetnek az emberi méltóságról, könyörületességről, szabadságról. Négy év után ünnepélyes keretek között mindenkit a Rózsabogár Lovagrend lovagjává avatnak a Máltai Lovagrend tagjai. Egyébként a mediációval kapcsolatban jó példákat kínálnak a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) által kijelölt, úgynevezett „mentoráló intézmények” is – hívta fel a lehetőségre a figyelmet a minap a Klik. A 299 mentoráló iskola közül 23 foglalkozik kiemelten konfliktuskezelési technikákkal. A Göcsej Kapuja Bak Általános Iskola például sikerrel alkalmazza a Marshall Rosenberg által kifejlesztett „erőszakmentes kommunikációt”, amelynek alapja, hogy a felek a másik hibáztatása helyett a konfliktusban játszott saját szerepüket és érzéseiket tárják fel egymás előtt. Már a legkisebbeknek is tanítják az odafigyelést egymásra és az együttműködés alapjait, szerepjátékok segítségével.