Belföld
Jól szervezett a tankönyvtesztelés
Szélsőséges kritikát csak az ellátás reformjának vesztesei fogalmaztak meg
Az elmúlt két évben először valósulhatott meg olyan tankönyvfejlesztés, amelynek keretében szervezett módon, részletesen dokumentált formában, a gyakorló pedagógusok javaslatait is összegyűjtötték, erre nemzetközi szinten sem lehet példát találni – hangsúlyozta Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára egy írásbeli kérdésre adott parlamenti válaszában az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által készített kísérleti tankönyvekkel kapcsolatban. A kipróbálás összesen hetvenhat tankönyvet és hetvenhat munkafüzetet érintett, ezek közül a Történelem 10. című könyvről az államtitkár közölte: a kritikát megfogalmazók többségében korábbi kiadványok szerzői, akiket hátrányosan érintett a tankönyvpiac átalakítása, „érthető tehát, hogy szélsőségesen negatív értékelésüket minden lehetséges fórumon terjesztik”. Rétvári szerint a tankönyvet használó tanárok viszont pozitívan nyilatkoztak annak belső felépítéséről, arányairól, tartalmi és vizuális elemeiről, mind a taníthatóság, mind a tanulhatóság szempontjából jónak ítélték, és alkalmasnak tartották az érettségire való felkészülésre is. Megjegyezte, voltak kritikai észrevételeik is a kipróbálásban részt vevő pedagógusoknak, ezeket a készítők figyelembe fogják venni a könyv átdolgozásakor.
Az OFI tankönyvfejlesztő munkájával megbízott szerzők, szerkesztők többsége nagy tapasztalattal rendelkező szakember – hangsúlyozta az államtitkár, hozzátéve, tantárgyi bizottságok is közreműködtek, amelyekben akadémikusok, kutatók és pedagógiai szakértők vettek részt. Szakmai és jogi szempontból is fontos, hogy a tankönyveket a Nemzeti Tankönyvtanács is véleményezte, a miniszter ez alapján nyilváníthatta kísérleti tankönyvvé a kiadványokat – emelte ki Rétvári.
A 2014/2015-ös tanévben ezeket a kiadványokat 980 általános iskola, 125 gimnázium, 169 szakközépiskola és 270 szakiskola próbálta ki – közölte az államtitkár. A most következő tanévre már készültek olyan tankönyvek, amelyekbe beépültek a kipróbáló tanárok javaslatai. Tekintettel arra, hogy ezek már elnyerték végleges formájukat, már nem „kísérleti”, hanem „új generációs” tankönyvek – fűzte hozzá. Rétvári emlékeztetett arra is, az elmúlt három évben közel negyven százalékkal csökkentek az állami kiadású tankönyvek árai, a 2016/2017-es tanévben pedig már minden alsó tagozatos tanuló ingyenes tankönyvellátásban részesül.
Az OFI tankönyvfejlesztő munkájával megbízott szerzők, szerkesztők többsége nagy tapasztalattal rendelkező szakember – hangsúlyozta az államtitkár, hozzátéve, tantárgyi bizottságok is közreműködtek, amelyekben akadémikusok, kutatók és pedagógiai szakértők vettek részt. Szakmai és jogi szempontból is fontos, hogy a tankönyveket a Nemzeti Tankönyvtanács is véleményezte, a miniszter ez alapján nyilváníthatta kísérleti tankönyvvé a kiadványokat – emelte ki Rétvári.
A 2014/2015-ös tanévben ezeket a kiadványokat 980 általános iskola, 125 gimnázium, 169 szakközépiskola és 270 szakiskola próbálta ki – közölte az államtitkár. A most következő tanévre már készültek olyan tankönyvek, amelyekbe beépültek a kipróbáló tanárok javaslatai. Tekintettel arra, hogy ezek már elnyerték végleges formájukat, már nem „kísérleti”, hanem „új generációs” tankönyvek – fűzte hozzá. Rétvári emlékeztetett arra is, az elmúlt három évben közel negyven százalékkal csökkentek az állami kiadású tankönyvek árai, a 2016/2017-es tanévben pedig már minden alsó tagozatos tanuló ingyenes tankönyvellátásban részesül.