Belföld

Hosszú volt a matematika-feladatsor

Sok szöveges példa szerepelt a tegnapi írásbeli érettségi vizsgán, a diákok egy részének pedig gondot okozott ezek értelmezése

A diákok általában nehéznek tartották a matematika írásbelit, a szaktanárok szerint azonban nem voltak kirívóan bonyolult példák. Abban viszont a többség egyetértett, hogy kevés volt a feladatokra szánt idő.

matematika 20150506
Enni-innivalóval is felkészülve érkeznek az érettségizők a többórás tudáspróbára (Fotó: Hegedüs Róbert)

A matematika írásbelikkel folytatódott tegnap az érettségi. Középszinten 1252 helyszínen több mint 77 ezer vizsgázó, emelt szinten 84 helyszínen 3696 diák adott számot tudásáról. Középszinten angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb és szlovák nyelven, míg emelt szinten angol, francia, német és spanyol nyelven is volt érettségiző. A középszintű vizsgára 180 perc állt rendelkezésre, az emelt szintű írásbeli 240 perces volt. A diákok közép- és emelt szinten is használhattak függvénytáblázatot, zsebszámológépet, körzőt, vonalzót és szögmérőt. A feladatlapokon szerepeltek logikai, statisztikai, százalék- és térfogat-számítási, valószínűs­ég-számítási és halmazelméleti példák is.

Összességében nem tartották megoldhatatlannak, de könnyűnek sem az idei feladatokat az MTI-nek nyilatkozó intézményvezetők és szaktanárok. A nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium igazgatója, Balogh László például azt mondta, voltak szokatlannak tűnő elemek, de összességében átlagos nehézségű feladatsor volt az idei. A szekszárdi Garay János Gimnázium matematikatanára, Straubingerné Kemler Anikó szerint a feladatok a korábbi évek átlagánál kicsit nehezebbek voltak, de mindegyik benne van a tananyagban. Igaz, ritkábban szerepelnek az érettségin a vektorok, és meglepő volt, hogy két, sorozattal kapcsolatos példa is akadt, a statisztika és a valószínűség-számítás ugyanakkor minden évben előfordul. „A diákok nehéznek mondták a vizsgát, hosszú volt a feladatsor, nem volt idő arra, hogy ha valamit nem tudtak, visszatérjenek rá” – fűzte hozzá.

Szentendrey Rita, a szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium matematikatanára úgy vélte, a feladatok első része kifejezetten könnyű volt, alapszintű matematikai ismeretekkel a maximális pontszám elérhető, a második részben viszont nagyon sok szöveges feladat szerepelt, amelyekben meg kellett találni a matematikai tartalmat. A balassagyarmati Szent-Györgyi Albert Gimnázium és Szakközépiskola igazgatója, Sinkóné Frenka Anikó úgy vélekedett, korrekt módon összeállított, sokoldalú feladatokkal dolgoztak a diákok, ha valaki folyamatosan tanult, össze tudta szedni a pontokat. Az interneten megjelenő vélemények általában azt emelték ki, hogy voltak nehezen érthetően megfogalmazott feladatok.

A hivatalos megoldások mától megtalálhatók az Oktatási Hivatal honlapján (Oktatás.hu). Ma a történelem írásbelivel folytatódik az érettségi.