Belföld

Horváth Péter: Nem büntetés az etikai kódex célja

A szakmai viták után a végleges változatot a nemzeti pedagógus kar küldöttgyűlésének kétharmados többséggel kell elfogadnia

Szó sincs arról, hogy valamiféle dress code-ot adnánk a tanároknak, egyszerűen csak a munkahelyen való öltözködésre hívjuk fel a figyelmet – mondta lapunknak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke.

pedagógus 20150822
Az etikai kódex szerint a pedagógusnak az öltözködésével is mintát kell adnia a tanulóknak (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Az etikaikódex-tervezetet két hét alatt számos támadás érte, még aláírásgyűjtés is indult ellene. Horváth Péter inkább módosító javaslatokat várna a bírálóktól.

– Az etikai kódex tervezetét két hete fogadta el a Nemzeti Pedagógus Kar elnöksége, akkor felkerült a kar honlapjára, de máris számtalan bírálat érte, s vannak, akik elkészítésének szükségességét is kétségbe vonják.

– Az etikai kódex megalkotása a pedagóguskar nemzeti köznevelési törvényben előírt feladata. Mivel a kar tavaly júniusban alakult meg, úgy gondolom, a kódex elkészítése már igazán időszerű.

– Hogyan állt össze a tervezet?

– Több megbeszélést tartott az elnökség az országos etikai bizottsággal és a területi etikai bizottságokkal, ezután négyfős munkacsoport szövegezte meg a kódexet az elnökség által összeállított vázlat alapján. A munkacsoport két elnökségi tagból, az etikai bizottságok egy-egy tagjából, valamint egy közoktatási szakértőből állt. Áttanulmányoztuk számos szakma, például orvosok, jogászok, rendőrök, köztisztviselők etikai kódexét, valamint olyan írásokat, amelyek korábban hasonló céllal készültek a pedagógusok számára.

– A honlapon olvasható felhívás szerint október 4-ig várják az észrevételeket, módosító javaslatokat, a végleges szövegről pedig majd a pedagóguskar küldöttgyűlése dönt. Ennek ellenére a tiltakozók a tanárokra felülről ráerőltetett szabályozásról beszélnek.

– Számítottunk rá, hogy nagy érdeklődés kíséri majd a dokumentumot, és fontosnak tartjuk, hogy széles körű egyeztetés után, közmegegyezéssel szülessen meg. Ez reményeim szerint így is fog történni, hiszen a javaslatok összesítése után a végleges változatot a küldöttgyűlésnek kétharmados többséggel kell elfogadnia.

– Mennyi észrevétel érkezett ed­dig önökhöz?

– Nem tudok adatot mondani, de nagyobb mennyiségű javaslat inkább a jövő héttől fog érkezni, hiszen augusztus végén vannak az iskolákban a tanévkezdő megbeszélések, amelyeken nagy valószínűséggel szó esik majd az etikai kódexről, s akkor egymás gondolatait is megismerve, akár közös véleményt is küldhetnek a kollégák.

– A sajtóban eddig megjelent bírálatok egyik fő célpontja a ruházatról szóló passzus.

– Látszik, hogy sokan nem szakítottak még időt a kódextervezet alapos átolvasására, hiszen aki nem csupán összefüggéseiből kivágott félmondatok alapján tájékozódik, az tudja, szó sincs arról, hogy valamiféle dress code-ot adnánk a tanároknak. Egyszerűen csak a munkahelyen való öltözködésre hívjuk fel a figyelmet. Úgy gondolom, hogy a pedagógus nem csupán elsősorban szakmai tudásával és emberségével mutat példát a gyerekeknek, a beszédére, öltözködésére és a ruházatára is fontos, hogy figyeljen. Senki nem akarja megszabni, mit viselhet egy tanár, de tudnia kell, milyen fontos, hogy megjelenése tiszta és ápolt legyen.
horvathHorváth Péter (Fotó: MH)
– A kódexben nincsenek szigorú szankciók, ennek ellenére vannak olyan félelmek, amelyek szerint meghurcolhatnák mondjuk a túl rövid szoknyát viselő tanárnőket.

– A kódex célja nem a büntetés, hanem a figyelemfelhívás olyan kérdésekben, amelyeket a jogszabályok nem érintenek. A ruházat példájánál maradva: a pedagógusok öltözködésével általában semmi gond nincs. Olyan esetben viszont, amikor mégis erősen kifogásolható valamilyen szempontból, akkor az intézményvezető a kódexre hivatkozva hívhatja fel a kolléga figyelmét a problémára.

– A bírálatok egy része a túlszabályozottságot rója föl, mások szerint a kódexben kevés a konkrét meg­fogalmazás.

– Ellentmondók a vádak. Ismétlem: a fő cél a figyelem felkeltése, nem pedig az aprólékos szabályozás. A tanárok többsége el tudja dönteni, milyen a helyes viselkedés vagy éppen öltözködés.

– Támadják azt is, hogy hangsúlyosan megjelenik a kódexben a nemzeti értékek, ünnepek fontossága.

– Azt írtuk, hogy a pedagógus a nemzet érdekében, a társadalom iránt elkötelezetten végzi feladatát. Nem gondolom, hogy ez ellenszenves cél lenne, hiszen minél több jól képzett és a közösségért is felelősséget érző gyermek kerül ki az iskolákból, annál jobb helyzetbe kerülhetünk mindannyian.

– A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete aláírásgyűjtést kezdeményezett a kódex ellen. Ön korábban már beszélt arról, hogy a PDSZ elnöke, Mendrey László még a kódextervezet elkészülte előtt közölte, nem fogják elfogadni a dokumentumot, mivel kezdettől illegitimnek tartják a pedagóguskart. Mit lehet kezdeni ezzel a helyzettel?

– Rendkívül rossz attitűdnek tartom, hogy valaki eleve tiltakozik az ellen, amit még nem is ismer. Mindenkinek vannak szimpátiái, de a pedagógustól előítélet-mentességet várunk el. Ez egyébként benne van a kódextervezetben is. Az aláírásgyűjtéssel csak ellentéteket éleznek ki. Jobb lenne, ha együttműködnének, s ők is hozzájárulnának a kódexhez a változtatási javaslataikkal.