Belföld
Honlap segít tehetségeket keresni
Kapcsolatot teremtenek a kiválóságok, mentorok és intézmények között
A tehetségek felismerését és kiválasztását segíti a Tehetsegkapu.hu honlap, amelyet tegnap mutattak be Budapesten. Novák Katalin család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkár arról beszélt, hogy a tehetség gondozásában a családoknak, a pedagógusoknak, az iskoláknak, a szakembereknek, a civil partnereknek és azon állampolgároknak is szerepük van, akik az adó egy százalékával járulnak hozzá ehhez az ügyhöz. Az oldalt a Nemzeti Tehetség Program finanszírozásával valósították meg, a program céljaira az idén és jövőre is 2,8 milliárd áll rendelkezésre, s ebből évente háromszáz-háromszázötvenezer tehetséges gyermeket tudnak támogatni.
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár a távirati iroda tudósítása szerint rámutatott: a tehetséggondozásban elsődleges szerepe van a pedagógusnak, hogy felismerje a tehetséget, és aztán ezzel tudjon úgy sáfárkodni, hogy ne vesszen el. Ehhez a szükséges módszertant is birtokolniuk kell a pedagógusoknak. Az államtitkár kitért az Arany János Tehetséggondozó Programra, amely szerinte kifejezetten jól működik, de tovább erősítenék. A tehetséggondozás a középiskola végén nem zárul le, folytatódnia kell az egyetemeken, ezt célozza az Új Nemzeti Kiválósági Program, amelynek első ösztöndíjai már szeptembertől elérhetők – mondta Palkovics László, és reményét fejezte ki, hogy ennek 2,2 milliárdos kerete növelhető lesz a jövőben.
Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese közölte, a Tehetségkapura rengeteg kérdőívet töltöttek fel a tehetségazonosításhoz. A rendszer önkéntes, nem kötelező, de bíznak abban, hogy sokan élnek majd a lehetőséggel. A portálon regisztrált tanuló az online kérdéseken végighaladva megkaphatja tehetségprofilját, azaz azt, hogy mennyire motivált és az egyes területeken mennyire tehetséges. Össze tudják kapcsolni egymással a mentorokat, az intézményeket és a tehetségeket, valamint jól működő nyári táborokat, szakmai heteket is ajánlanak a honlapon az intézmények számára.
Fejlődnie kell az informatikaoktatásnak
A digitális oktatási stratégia kialakítását segítő, a magyar oktatási intézményekben alkalmazott információs és kommunikációs technológia pedagógiai felhasználásáról készült országos felmérés szerint a tanárok, a diákok és a szülők egyetértenek abban, hogy a technika segítheti a tanulást, és a digitális kompetenciák elengedhetetlenek lesznek a gyerekek későbbi munkába állásához. Ugyanakkor a megkérdezett munkáltatók szerint a jelenlegi iskolai informatikaoktatás nem fedi a munkaerőpiaci igényeket, és gondot jelent, hogy dolgozóikat át kell képezniük a felvétel után. Czunyiné Bertalan Judit digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos szerint a kutatás eredményei segítenek pontosabban meghatározni a további teendőket. Kijelentette, a technológiát már nem az oktatás céljának tekintik, hanem a minél hatékonyabb tanításhoz és tanuláshoz szükséges eszköznek.