Belföld
Erősen eltérnek a tanárszerepek Európában
Az Európai Bizottság megbízásából 2014-ben készült kérdőíves felmérés alapján az európaiak többsége úgy véli, az oktatás színvonala leginkább a tanárok személyes képességeitől függ, így például attól, mennyire képesek motiválni a diákokat és milyen a tantárgyi tudásuk. Ezután következik a kreatív iskolai környezet, a megszerezhető szakmai tapasztalat, a digitális tudás fejlesztése. A sort az iskolák társadalmi, kulturális sokszínűsége és a külföldi csereprogramok lehetősége zárja.
Az uniós átlag szerint a legfontosabb, hogy a tanárok képesek legyenek motiválni a diákokat és bevonni őket az iskolai munkába, majd ezt követi – tizenöt százalékponttal lemaradva – a tanár tárgyi tudása. Ezzel szemben Magyarországon a tárgyi tudást tartják a legfontosabbnak, a tanár motivációs képességei a második helyre szorultak. A felmérésben azt is megkérdezték, a felsorolt területek közül melyiket kellene leginkább fejleszteni az adott ország oktatási rendszerében, itt magyarországi viszonylatban is első helyen végzett a tanárok motivációs képessége. Az uniós átlagban ezt követi a kreatív iskolai környezet kialakítása, míg a magyaroknak valamivel fontosabb, hogy a diákok gyakorlati és szakmai tapasztalatokra tegyenek szert a tanulmányaik során.