Belföld

Elsietett kézikönyv pedagógusoknak

Nincs tekintettel az óvodák sajátosságaira a szakmai segédanyag, ezért annak teljes átdolgozását javasolja az érdekvédő

„A kézikönyv szövegéből és szempontsoraiból az óvoda totális iskolásítása bontakozik ki, amin alig lehet csodálkozni, mivel több oldalon egyértelműen nyomon követhető a hibákból, hogy egy iskolára vonatkozó anyag lett óvodára átírva” – állapította meg az önértékelési kézikönyvről a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület.

ovoda
A kézikönyv szövegéből az óvoda totális iskolásítása bontakozik ki – állítják a szakemberek (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Amint azt megírtuk, az áprilisban hatályba lépett Emmi-rendeletmódosítás értelmében a pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez – vagyis a tanfelügyeleti rendszerhez – intézményi önértékelés társul. Az egyes pedagógusok önértékelésére kétévente, a vezetőkére a megbízásuk második és negyedik évében, a teljes körű intézményi önértékelésre pedig ötévenként kerül sor az Oktatási Hivatal (OH) által kidolgozott standardok szerint.

A hivatal honlapján elérhető kézikönyvek bemutatják az eljárást koordináló „önértékelési csoport” szerepét, s az egész folyamatot. A kézikönyvek szerint az önértékeléssel összefüggő feladatok koordinálását, az érintettek tájékoztatását és segítését a felkészült kollégákból álló önértékelési csoportra javasolt bízni, ám magát az értékelést és a tanulságok levonását nem a csoport végzi, hanem az értékelt maga határozza meg az eljárás során, hogy miben tud fejlődni, vagy miben tud másokat segíteni. A sajtóban sok bírálat érte a kötelező önértékelést, mondván, egyrészt újabb fölösleges teher a pedagógusoknak, másrészt egymás ellen fordíthatja a kollégákat.

Nemrég a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület országos elnöksége is kialakította álláspontját. A Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkárnak küldött levelükben kérik az óvodák részére kiadott önértékelési kézikönyv teljes átdolgozását.

Mint írják, az „országos tanfelügyeleti kézikönyv óvodák számára” és az „önértékelési kézikönyv óvodák számára” nem felel meg az óvodákra jelenleg érvényes jogszabályoknak, így különösen az Óvodai nevelés országos alapprogramja kormányrendeletnek.

Az önértékelési kézikönyv olyan szakmai követelményeket támaszt, amelyek jelenleg nem előírások. „A kézikönyv szövegéből és szempontsoraiból az óvoda totális iskolásítása bontakozik ki, amin alig lehet csodálkozni, mivel több oldalon egyértelműen nyomon követhető a hibákból, hogy egy iskolára vonatkozó anyag lett óvodára átírva” – fogalmaznak a szakemberek. „Az iskolásítás szembetűnő tényére csupán egyetlen példa, hogy a játék mint az óvodás gyermek alaptevékenysége teljesen súlytalan mindkét dokumentumban, csupán néhány mondattal történik a megemlítése” – figyelmeztetnek, hozzátéve, számtalan más példa is alátámasztja megállapításukat. Így többek közt az, hogy tanítás-tanulást, osztályfőnököket, tanítási órákat emleget a szöveg.

Ráadásul az önértékelési csoportnak legalább ötfősnek kellene lennie, azonban az óvodák több mint fele kis létszámú intézmény, ahol mindössze kettő–nyolc óvodapedagógus dolgozik. Őket sújtják a növekvő adminisztrációs terhek is, miközben a kötelező óvodáztatás miatt egyébként is nehéz helyzetben vannak. Összegezve kijelentik, az anyagok szakmai színvonala nem megfelelő, és az óvoda sajátosságaira, előírásaira nincsenek tekintettel. A szakmai tévedések, hiányosságok pedig a kérdőívek, szempontsorok értelmezését is nehezítik – szögezi le Fábián Katalin, az egyesület elnöke által aláírt levél.