Belföld
Együttműködő európai pedagógusok
A hazai oktatásban megcélzott „digitális átállást” is segítheti az eTwinning, amely harmincegy ország partnerségében működik

Nemrég bejelentették, hogy elkészült és a nyár végére a kormány elé kerül a Digitális oktatási stratégia, szeptemberben pedig hozzákezdenek annak végrehajtásához, hogy mielőbb megtörténjen az iskolákban a „digitális átállás”, amihez új személetmódra és új pedagógiai módszertanra, és minderre nyitott oktatási környezetre van szükség. Elsődleges a tanárok ez irányú továbbképzése, hiszen nagy az elmaradás, a pedagógusok jelentős része kevésbé otthonosan mozog a digitális világban, mint tanítványaik. A digitális átállásban segíthet az eTwinning, az európai iskolák közössége. Az Oktatási Hivatal honlapján most meghirdetett egy ingyenes továbbképzést, amelynek keretében a pedagógusok megismerhetik a nemzetközi projektet, és annak módszertani alkalmazási lehetőségeit.
Az eTwinning internetes felületén a programban részt vevő európai országokban működő iskolák munkatársai – tanárok, igazgatók, könyvtárosok stb. – kommunikálhatnak egymással, megoszthatják tudásukat, ötleteiket, tapasztalataikat, sőt, közös projekteket is indíthatnak. A program technikai segítséget, eszközöket és szolgáltatásokat nyújt az iskoláknak, megkönnyíti rövid vagy hosszú távú partnerségek kialakítását és működtetését bármilyen tantárgyi területen.
Az Etwinning.net portál huszonnyolc nyelven elérhető, már csaknem négyszázezer regisztrált pedagógus felhasználója van, felületén jelenleg több mint ötvenezer projekt fut, százhatvanezret meghaladó iskola közreműködésével. A honlap tájékoztatása szerint az eTwinninget az Európai Bizottság eLearning programjának legfőbb alprogramjaként 2005-ben indították el, 2014 óta az Erasmus+, az EU oktatási, képzési, ifjúsági és sportprogramjának részeként működik. Központi Szolgáltatópontját a European Schoolnet működteti, amely harmincegy európai ország oktatási minisztériumának nemzetközi partnersége.
A programba bekapcsolódni rendkívül egyszerű. Érdemes először átböngészni a portált, megismerkedni a mások által megvalósított projektekkel és az egyéb tevékenységekkel. „Merítsen ihletet, és dolgozza ki saját ötleteit” – javasolják a szervezők, hozzátéve, érdemes megnézni az eTwinning-térképen a regisztrált projekteket és tanárokat, hiszen előfordulhat, hogy az érdeklődő iskolájából is regisztrált már valaki, vagy talál olyan csoportot, amelyhez csatlakozna. A regisztrációhoz a pedagógus a saját és iskolája adatainak elküldésével létrehozza eTwinning profilját, regisztrációja után felhasználónevét és jelszavát használva már be is tud lépni személyes munkafelületére, és megismerheti a program többi részvevőjét. Ha valaki projektet szeretne indítani, célszerű projektpartnereket keresnie, akikkel együtt regisztrálhatják projektjüket is a portálon. Végül elkezdhetik vezetni projektnaplójukat, amelynek segítségével naprakészen tájékoztathatják az érdeklődőket a projekt alakulásáról.
Az érdeklődőket regionális „nagykövetek” segítik, ők olyan gyakorló pedagógusok, akik tapasztaltak projektek megvalósításában, nemzetközi intézményi együttműködések koordinálásában. A magyarországi nagykövetek közül Egri Józsefné, a kállósemjéni Kállay Miklós Általános Iskola matematika, fizika- és informatikatanára a Sulinet.hu-nak korábban arról beszélt, diákjai szívesen dolgoznak a közös projektekben külföldi diákokkal. Juhász Miklósné, a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium angoltanára azt mondta, „a projektalapú oktatás beépül a mindennapjainkba, színesíti a diákok tudását, mindeközben használhatjuk azokat az IKT-eszközöket, amelyek nélkül a Z generáció már nem tudná elképzelni napjait”. Szerinte az eTwinning biztonságos felületet kínál a kapcsolatok kiépítéséhez, és lehetőséget ad a szülők bevonására is. Kiss Mónika, a Szegedi Orczy István Általános Iskola olasznyelv-tanára a program közösségépítő szerepét, a nemzetközi barátságok kialakulását emelte ki. Barkóczi Mariann, a Budapesti Fasori Kicsinyek Óvodájának vezetője a program óvodában való alkalmazhatóságát ecsetelte, Skultéty Zoltánné, a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon matematika-, angol- és informatikatanára pedig azt, hogy „a gyerekek megtapasztalják az együttműködés örömét, bátrabban használják a tanult idegen nyelveket, és az IKT-eszközökkel végrehajtott projekteknek óriási motiváló ereje van a tanulók körében, akik itt fedezik fel, hogy a számítógéppel, az internet segítségével, együtt munkálkodva mekkora élmény a tanulás”.
Jön a pótfelvételi jelentkezési határidő
Vasárnap éjfélig jelentkezhetnek pótfelvételire azok, akik a rendes eljárásban nem kerültek be felsőoktatási intézménybe, vagy az idén nem nyújtottak be kérelmet. A pótfelvételin egy helyre, kizárólag elektronikus úton lehet kérelmet beadni, gyakorlatilag csak költségtérítéses helyek állnak rendelkezésre. Fontos, hogy a jelentkezést lehetőleg az adatlap elmentésével egy időben, de legkésőbb augusztus 12-én éjfélig hitelesíteni is kell. A ponthatárokat augusztus 25-én hozzák nyilvánosságra.