Belföld
Egyezség a pedagógusminősítésről
Kezdődik a tanfelügyeleti rendszer módosítása: csökken az adminisztráció
A Köznevelésért Felelős Államtitkárság hivatalos szakmai egyeztető tárgyalópartnere a pedagógusok köztestülete, a Nemzeti Pedagógus Kar, a köznevelésben dolgozó munkavállalók foglalkoztatásával kapcsolatos kérdésekben pedig a pedagógusok reprezentatív szakszervezete – szögezte le tegnap a lapunkhoz eljuttatott közleményében a szaktárca. Az államtitkárság arról tájékoztatott, hogy folytatták a tavaly novemberben megkezdett tárgyalásokat a tanfelügyeleti és intézményi önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatairól. Kedden a Pedagógusok Szakszervezetével, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezettel és az Oktatási Vezetők Szakszervezetével tárgyaltak, csütörtökön pedig a Nemzeti Pedagógus Kar és a Közoktatási Szakértők Országos Egyesületének képviselőivel.
Számos fontos kérdésben már korábban megegyeztek. Így például arról, hogy az önértékelési rendszer „finomhangolására” van szükség az adminisztráció csökkentése érdekében. Döntés született arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelést nem két-, hanem ötéves időszakonként végzik el mind a pedagógusok, mind az intézményvezetők, mind pedig az intézmények. Emellett az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe – tudatta az államtitkárság. Közölték, a csütörtöki tárgyaláson a felek számos konkrét – eljárásrendbeli és eszközrendszert érintő – kérdésben megállapodtak, ennek köszönhetően az önértékelési, tanfelügyeleti és a pedagógusminősítési rendszer kevesebb teherrel jár majd a pedagógusok, intézményvezetők és a mesterpedagógus szakértők számára. A megállapodások egy része az idei eljárások során is érvényesíthető, míg a nagyobb hord-erejű változások a 2017. évi eljárások megkezdésével lépnek hatályba. Az egyeztetés még januárban folytatódik.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szintén közleményben jelezte: „semmilyen érdemi megállapodás nem jött létre” az államtitkársággal való keddi egyeztetésen, mivel az csak előkészítése volt egy későbbi találkozónak Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere és a pedagógusok sztrájkbizottságában részt vevő szakszervezetek elnökei között. A PSZ emellett felhívást adott ki „közös cselekvésre”, így karolná fel, illetve csatornázná be azt a tiltakozást, amelyet a múlt héten a miskolci Herman Ottó Gimnáziumnak a közoktatási rendszert bíráló nyílt levele indított el.
Erről egyébként Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón megjegyezte: a fenntartott intézményeknek tudomásul kell venniük a törvényhozás által kialakított kereteket. A pedagógusok munkaadója az állam, amely ezt a feladatot a Klebelsberg Intézményfenntartó Központon keresztül látja el – hangsúlyozta, hozzátéve, nem nyitnak vitát arról, a munkaadó milyen szervezeti formában látja el feladatát, mert ez a kormányzat felelőssége. Megjegyezte, folyamatosan romlik a gyermekek tudásszintje, és „nem dughatja homokba a magyar pedagógustársadalom a fejét, mintha ehhez neki semmi köze nem lenne”.
Számos fontos kérdésben már korábban megegyeztek. Így például arról, hogy az önértékelési rendszer „finomhangolására” van szükség az adminisztráció csökkentése érdekében. Döntés született arról, hogy a teljes körű intézményi önértékelést nem két-, hanem ötéves időszakonként végzik el mind a pedagógusok, mind az intézményvezetők, mind pedig az intézmények. Emellett az önértékelés és a tanfelügyelet átmeneti ideig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe – tudatta az államtitkárság. Közölték, a csütörtöki tárgyaláson a felek számos konkrét – eljárásrendbeli és eszközrendszert érintő – kérdésben megállapodtak, ennek köszönhetően az önértékelési, tanfelügyeleti és a pedagógusminősítési rendszer kevesebb teherrel jár majd a pedagógusok, intézményvezetők és a mesterpedagógus szakértők számára. A megállapodások egy része az idei eljárások során is érvényesíthető, míg a nagyobb hord-erejű változások a 2017. évi eljárások megkezdésével lépnek hatályba. Az egyeztetés még januárban folytatódik.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szintén közleményben jelezte: „semmilyen érdemi megállapodás nem jött létre” az államtitkársággal való keddi egyeztetésen, mivel az csak előkészítése volt egy későbbi találkozónak Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere és a pedagógusok sztrájkbizottságában részt vevő szakszervezetek elnökei között. A PSZ emellett felhívást adott ki „közös cselekvésre”, így karolná fel, illetve csatornázná be azt a tiltakozást, amelyet a múlt héten a miskolci Herman Ottó Gimnáziumnak a közoktatási rendszert bíráló nyílt levele indított el.
Erről egyébként Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón megjegyezte: a fenntartott intézményeknek tudomásul kell venniük a törvényhozás által kialakított kereteket. A pedagógusok munkaadója az állam, amely ezt a feladatot a Klebelsberg Intézményfenntartó Központon keresztül látja el – hangsúlyozta, hozzátéve, nem nyitnak vitát arról, a munkaadó milyen szervezeti formában látja el feladatát, mert ez a kormányzat felelőssége. Megjegyezte, folyamatosan romlik a gyermekek tudásszintje, és „nem dughatja homokba a magyar pedagógustársadalom a fejét, mintha ehhez neki semmi köze nem lenne”.