Belföld

Családiháttér-index árnyalja az iskolák mérési eredményeit

Kompetenciák és szociokulturális információk

Az iskolák és a szülők közös érdeke, hogy minél több tanulói kérdőív érkezzen vissza, mert ezek adatai az iskola eredményeinek értékeléséhez pótolhatatlanok – hívta fel a figyelmet az Oktatási Hivatal az országos kompetenciaméréssel kapcsolatban.

iskola 20160525
Három évfolyam tudását mérik fel két és fél ezer iskolában (Fotó: Nagy Balázs)

Ma 2636 iskola 3586 telephelyén kötelező kompetenciamérésre kerül sor a 6., a 8. és a 10. évfolyamokon, 266 562 diáknak. A tanulók adott képességeinek, készségeinek feltérképezése a cél, ezért sokféle, a területek minél részletesebb lefedését biztosító feladatsorokat kell kitölteniük – közölte honlapján az Oktatási Hivatal (OH).

A mérés részét képezi a tanulók szociokulturális hátterére vonatkozó tanulói kérdőív, amelynek kitöltése önkéntes, ám az eredmények értékeléséhez fontos – figyelmeztetett az OH, hozzáfűzve, a legjobb, ha a tanulók a kérdőíveket szüleikkel együtt töltik ki. A válaszokat a szülők és a tanulók hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, nem kezelheti, a kitöltött kérdőívek kezelésének szabályaira a hivatal levélben is felhívta az iskolák figyelmét. Az OH kéri, ha a szülők olyan kérdéssel találkoznak, amelyre valamilyen okból nem kívánnak válaszolni, akkor azt hagyják ki, ám a megválaszolt kérdésekkel akkor is küldjék vissza a kérdőívet.

Az iskolák és a szülők közös érdeke, hogy minél több kérdőív érkezzen vissza, mert ezek adatai az iskola eredményeinek árnyalt értékeléséhez pótolhatatlanok. A tanulók teljesítményére nagy hatással van családjuk szociális, kulturális és gazdasági helyzete, ezért a különböző tanulói összetételű iskolák pedagógiai teljesítményét pusztán a mért teljesítményátlagok nem tükrözik megfelelően. A kérdőívek adataiból képzett, a tanulóközösség szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével összehasonlíthatóvá válik az iskolák teljesítménye. Így azon iskolák értékes munkája is megmutatkozhat, amelyek nem a legjobb körülmények között élő tanulókkal foglalkoznak.

Ötvenötmilliárd forinttal emeli a költségvetés kiadásait, hogy jövőre minden közoktatási intézmény állami fenntartásba kerül, de ha további forrásokra lesz szükség, a kormány azt is biztosítja – mondta az M1-n Palkovics László oktatásért felelős államtitkár.