Belföld
Csak „bejárási útvonal” a tanmenet
Személyre szabják a pedagógusok a tankönyvhöz készült, letölthető vázlatot
Amint azt kedden megírtuk, kiderült: augusztus közepe helyett a tanév kezdetére ígéri az OFI az új, rugalmas tanmenetjavaslatok elkészítését. Ezek segítenék a pedagógusokat a szeptembertől kezdődő „tanulói tehercsökkentésben”. A rugalmas tanmenetekben ajánlások lesznek arra, mely anyagrészek elhagyásával fordíthat a tanár több időt ismétlésre, gyakorlásra, kompetenciafejlesztésre. Az OFI tájékoztatása szerint az új tanmenetek augusztus 22-től kezdődően kerülnek fel a Nemzeti Köznevelési Portálra (Portal.nkp.hu). Minden tankönyvhöz két tanmenet lesz, egy hagyományos, a teljes kerettantervet lefedő és egy rugalmas, így összesen 324 tanmenet készül az általános és középiskolák számára.
Az intézet honlapján (Ofi.hu) nemrég közzé tett egy videót, amelyben az OFI vezető szerkesztője beszél a tanmenet, a pedagógiai gyakorlat és a tankönyvek kapcsolatáról. Kóródi Bence elmondja, hogy a tanmenetek csak egy „bejárási útvonalat” mutatnak a tanévre, ez azonban az iskolai munka során a pedagógus által módosítható, sőt módosítani is kell a helyi tantervnek, egyéb körülményeknek megfelelően. „Az OFI minden tankönyvhöz készít tanmenetet, hiszen a tanmenet az alapja annak, hogy utána tankönyv készüljön, tehát a folyamat nem fordított, hogy előbb írunk egy tankönyvet, és utána a tanmenetet, hanem a tanmenet kidolgozása adja meg a módszertani és könyvészeti alapját a tankönyvnek” – magyarázza Kóródi Bence.
Mint fogalmaz, a tanmenet csak egyfajta vázlat, s „az OFI törekszik arra, hogy a klasszikus tankönyv-készítési hagyománynak megfelelően, szerkeszthető formában bocsássa a pedagógusok rendelkezésére a tanmeneteket, hiszen ezeket át kell dolgozniuk a helyi tantervi óraszámuk, szakmai meggyőződésük és az osztály összetételének megfelelően”. A pedagógusnak nagy szabadsága van a tanmenet átdolgozásában, azonban a végletektől tartózkodni kell. Veszélyes elszakadni a tanmenettől, hiszen az a tankönyvvel „együtt él és mozog”. Azonban az sem jó, ha a tanár „szolgai módon” követi a tanmenetet, mivel „csak akkor lesz sikeres az éves, illetve a többéves tanítási folyamatsor”, ha a pedagógus személyre szabja azt.
Az intézet honlapján (Ofi.hu) nemrég közzé tett egy videót, amelyben az OFI vezető szerkesztője beszél a tanmenet, a pedagógiai gyakorlat és a tankönyvek kapcsolatáról. Kóródi Bence elmondja, hogy a tanmenetek csak egy „bejárási útvonalat” mutatnak a tanévre, ez azonban az iskolai munka során a pedagógus által módosítható, sőt módosítani is kell a helyi tantervnek, egyéb körülményeknek megfelelően. „Az OFI minden tankönyvhöz készít tanmenetet, hiszen a tanmenet az alapja annak, hogy utána tankönyv készüljön, tehát a folyamat nem fordított, hogy előbb írunk egy tankönyvet, és utána a tanmenetet, hanem a tanmenet kidolgozása adja meg a módszertani és könyvészeti alapját a tankönyvnek” – magyarázza Kóródi Bence.
Mint fogalmaz, a tanmenet csak egyfajta vázlat, s „az OFI törekszik arra, hogy a klasszikus tankönyv-készítési hagyománynak megfelelően, szerkeszthető formában bocsássa a pedagógusok rendelkezésére a tanmeneteket, hiszen ezeket át kell dolgozniuk a helyi tantervi óraszámuk, szakmai meggyőződésük és az osztály összetételének megfelelően”. A pedagógusnak nagy szabadsága van a tanmenet átdolgozásában, azonban a végletektől tartózkodni kell. Veszélyes elszakadni a tanmenettől, hiszen az a tankönyvvel „együtt él és mozog”. Azonban az sem jó, ha a tanár „szolgai módon” követi a tanmenetet, mivel „csak akkor lesz sikeres az éves, illetve a többéves tanítási folyamatsor”, ha a pedagógus személyre szabja azt.