Belföld

Bővülő esélyteremtés a születéstől kezdve egészen az egyetemig

A végzettség a cél, de nem feltétlenül a diploma

Az esélyteremtő kormányzati programok célja nemcsak az, hogy a tanulásban segítsék a diákokat, hanem igyekeznek képessé tenni őket arra, hogy munkát találjanak és boldogulni tudjanak – erről is beszélt Langerné Victor Katalin felzárkózásért felelős helyettes államtitkár egy tegnapi konferencián.

iskola 20161110
Fontos a befogadó iskolai környezet (képünk illusztráció) (Fotó: Hegedüs Róbert)

Befogadó, esélyteremtő iskolára van szüksége a társadalomnak – hangsúlyozta a szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár egy tegnapi szakmai konferencián, a józsefvárosi Kesztyűgyár Művelődési Központban. Czibere Károly arra hívta fel a figyelmet, hogy az oktatás általi esélyteremtés nem „egy dimenzió, hanem a dimenzió”, a társadalmi egyenlőtlenségek, a szegénység okai közül ugyanis a legtöbb az alacsony iskolai végzettségre vezethető vissza. A távirati iroda tudósítása szerint kiemelte, fontos a hat év alattiaknál az iskolára való felkészítés, az iskolákkal kapcsolatban pedig az, hogy befogadó, méltányos oktatást nyújtsanak.

Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár elmondta, a kompetenciamérés alapján elmondható, a tanulók országosan stabilan teljesítenek, szűk sávban mozognak az eredmények, amikor azonban az eredményeket a településméretekkel is összevetették, azt tapasztalták, hogy a nagy és közepes városok tanulói az átlagosnál jobb, a kisvárosi, nagyközségi, közepes községi és kisközségi diákok pedig az átlagosnál rosszabb eredményeket értek el.

Langerné Victor Katalin helyettes államtitkár közölte, a cél az, hogy magabiztos tudást szerezzenek a gyermekek az iskolában, erősítsék a tanulás fontosságát, de ne csak a tanulásban segítsék a diákokat, hanem képessé tegyék őket arra, hogy munkát találjanak és boldogulni tudjanak. Szólt arról is, hogy már a születéskor rendelkezésre állnak programok, amelyek hozzásegítik a hátrányos helyzetű gyermekeket iskolába kerülésük előtt leküzdeni hátrányukat. Említette a Biztos Kezdet Gyerekházakat és a hároméves kortól kötelező óvodáztatást. Az iskolai rásegítő programok közül kiemelte az Útravaló ösztöndíjprogramot, a tanodaprogramot és az Együtt, testvérként iskolaközi szemléletformáló programot. A 9. osztály az, ahol a hátrányos helyzetűek „általában feladják”, ezért indították a „Lépj egy fokkal feljebb!”, valamint az „Iskolapad újratöltve” programot. A megoldás a végzettség megszerzése, ami nem feltétlenül egyetemi diploma – mondta, hozzáfűzve, a hátrányos helyzetű fiataloknak egyre több esélyük van arra is, hogy egyetemi végzettséget szerezzenek.