Belföld

Az ősszel döntenek az etikai kódexről

Pedagógusszakmai szervezetek, tantestületek, de magánszemélyek is véleményezték a tervezetet, kétszáz javaslat érkezett

Jogi kifogások, pontosításra vonatkozó javaslatok, valamint átfogó bírálatok is érkeztek a pedagógusetikai kódex tervezetéhez. Az állásfoglalásokat értékelik, a támogathatónak ítélt indítványoknak megfelelően átdolgozott dokumentumot novemberi ülésén fogadhatja el a pedagóguskar.

Összesen kétszázkét javaslat érkezett a Nemzeti Pedagógus Kar által véleményezésre bocsátott etikaikódex- tervezethez. Ebből negyvenhárom levelet intézmények küldtek, a többi a pedagóguskar tagozataitól, területi szerveitől érkezett, emellett magánszemélyek, szakmai szervezetek is eljuttatták állásfoglalásukat. Véleményezte a tervet a Független Pedagógus Fórum, a Magyarországi Szülők Egyesülete, a Történelemtanárok Egylete, a Franciatanárok Magyarországi Egyesülete, az Oktatási Vezetők Szakszervezete és a Magyar Pedagógiai Társaság, valamint igen alapos elemzést állított össze a Társaság a Szabadságjogokért – mondta lapunknak Horváth Péter, az NPK elnöke.

Az észrevételek egy része az etikai kódex egészének szerkezetére vonatkozik, mások bizonyos jogi összeférhetetlenségekre mutatnak rá. Vannak fogalmakat helyesbítő javaslatok, például, hogy a „neveltek” helyett „növendékek” vagy „példamutatás” helyett „mintakövetés” kifejezés szerepeljen a dokumentumban – közölte a kar elnöke. Egyes véleményezők kihagynának vagy éppen beemelnének bizonyos elemeket, így az etikai alapelvek közé a gyermek mindenekfelett álló érdekeinek tiszteletben tartását az ENSZ gyermekek jogairól szóló egyezményéből.

Volt, aki azt vetette fel, hogy a „mester–tanítvány” kapcsolat óvodában még nehezen értelmezhető. Pontosítanák a „bírálat” kifejezést „kritikára és önkritikára”, a „hivatással szembeni szakmai alázat” helyett pedig egyszerűen a „hivatástudat” használatát indítványozzák. A beérkezett reakciók alapján a pedagóguskar korábban erre létrehozott munkacsoportja az etikai bizottsággal együtt átdolgozza a kódextervezetet.

Horváth Péter úgy véli, minél több jelzés érkezett valamivel kapcsolatban, annál nagyobb eséllyel kerül bele majd a módosított változatba, de természetesen a szakmai és jogi érvek is sokat nyomnak a latban. A javított szöveget a november második felében összehívandó küldöttgyűlés fogadhatja el.

Az NPK elnökét megkérdeztük a sok bírálatot kapott önértékelési rendszerről is. Horváth Péter felhívta a figyelmet arra: igaz, hogy az önértékelés módszertanát tartalmazó kézikönyvek április óta elérhetők, csakhogy azóta ezeket már átdolgozta a tárca, az új verziókat azonban még nem hagyta jóvá a miniszter, így azok nem is hozzáférhetők. A pedagóguskar vezetője szerint az idén lefolytatott szakmai ellenőrzések tapasztalatait is fel kell dolgozni, s ezek alapján tovább módosítani a szabályokat. Megjegyezte: a kétévenként kötelező szakmai ellenőrzést életszerűtlennek tartja, hiszen ez egy nagyobb, hatvan–nyolcvan fős tantestület esetén évi harminc–negyven ellenőrzést jelent, ami erős túlzás.