Belföld

A közösségi szolgálat nem munka, inkább személyiségfejlesztés

A napi háromórás időkorlát ötre emelkedhet hétvégén és a nyári szünidőben

Az ifjúsági közösségi szolgálat „élménypedagógia alapú program, amely kötelező ugyan, de munkának nem nevezhető”, és a szabályozás, éppen a fiatalok védelmében, nem is teszi lehetővé, hogy a diákok az ennek keretében a fogadó intézmény alkalmazottainak munkáját végezzék – erről írt Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója a „hasznos50” csoport nyílt levelére adott válaszában. Van olyan iskola, amely százhetven tevékenységet kínál.

„Mi, tizenhatan egy olyan fiatalokból álló szerveződés vagyunk, akik egy aktuális, és minket is érintő társadalmi problémán kívánunk kreatívan változtatni. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a több százezer diákot érintő, érettségi teljesítéséhez kötött feltétel, az ötvenórányi közösségi szolgálat teljesítését élvezetessé és hasznossá tegyük, s erre másokat is ösztönözzünk – írta a Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkárnak és Kaposi Józsefnek, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatójának címzett nyílt levelében a „hasznos50” csoport. Szerintük a kötelező közösségi szolgálat „remek lehetőség lenne arra, hogy mindenki kipróbálja magát az önkéntesség világában”, ám a jelenlegi szabályok „a munkaórák teljesítését csak szigorúan meghatározott keretek között engedi a diákoknak, emiatt sokan kibúvót keresnek, hogy megússzák a teljesítését, amiért nem is hibáztatjuk őket”.

A fiatalok kifogásolják például, hogy „a munkaköri leírás nehezen teszi lehetővé, hogy a diák olyan munkát végezzen, ami hasznára válik a tanulmányaiban, illetve az életben. Szakmai feladatokat nem végezhetnek a diákok, ilyen tevékenység végzése, végeztetése tilos.” Szorgalmazzák az egy napon ledolgozható „munkaórák” számának növelését. Úgy vélik, kevés az információ a programmal kapcsolatban, viszont túlzottan bürokratikus az ügyintézés, a szerződéskötés.

Kaposi József válaszában jelezte, kész szakmai párbeszédet folytatni a fiatalokkal, leszögezte azonban: az ifjúsági közösségi szolgálat (IKSZ) nem „önkénteskedés” és főként nem munka. Az IKSZ „élménypedagógia alapú program, amely kötelező ugyan, de munkának nem nevezhető. A napi háromórás megkötés célja a rendszeresség. Ha valaki egy idősnek segít, és nem „tűnik el”, néhány hosszú nappal „letudva” az IKSZ-et, a rendszeres látogatások révén személyes kapcsolatba kerül az illetővel, ami többet ad a puszta segítésnél – magyarázta a főigazgató. – Egyéb tevékenységeknél is három óra az a határ, amit életkori sajátosságok miatt hasznosan és felelősen tud eltölteni délután az érintett korosztály. Az igények nyomán ugyanakkor vizsgáljuk a lehetőséget, hogy a nyári és hétvégi napokon az óraszámot ötre emeljük.”

A szabályozás nem teszi lehetővé azt, hogy a fogadó intézmény alkalmazottjainak munkáját végezze egy közösségi szolgálatos diák, ez védelmet jelent munkaerőként való „hasznosításukkal” szemben – érvelt Kaposi József, hozzátéve, az IKSZ célja a fiatalok személyiségének fejlesztése, olyan tevékenység során, ami a közösséget szolgálja. Szerinte nem jelent túlzott bürokráciát, hogy azokkal a fogadó intézményekkel, ahol mentorra van szükség – például egészségügyi intézmények –, együttműködési megállapodást kell kötni. A főigazgató hangsúlyozta, sokféle feladat közül válogathatnak a diákok, az OFI felmérései alapján egy-egy iskola tizenhét és százhetven közötti számú fogadó intézménnyel kötött szerződést.
Az állítólagos információhiánnyal kapcsolatban Kaposi József közölte, országszerte tartanak tájékoztatókat, van IKSZ-koordinátorképzés, és a Nemzeti Pedagógus Karral közösen vizsgálják a program megvalósulását az intézményekben. A Kozosseg.ofi.hu honlapon is megtalálhatók az IKSZ-szel kapcsolatos tudnivalók, élménybeszámolók, valamint különböző szűrési feltételek alapján rá lehet keresni a fogadó intézményekre is.


Egyezség a gázszolgáltatóval

A Klik sokmilliós tartozása miatt több somogyi iskolában elkezdték kikapcsolni a gázt – írta a Sonline.hu. Ez súlyos problémákat okozhat – hangsúlyozták –, mert az iskolák konyháiból látják el a települések szociális rászorulóit. Az Együtt közölte: a mamutszervezet lomhaságából erednek az ilyen problémák, ezért követelik az oktatási intézmények visszaadását a helyi közösségeknek. Lapunk megkeresésére a Klik tegnap délután arról tájékoztatott: az intézményfenntartó elnöke tárgyalt az E.ON vezérigazgató-helyettesével, és megegyeztek a kifizetések ütemezéséről, így nincs akadálya a visszakapcsolásnak.


Elkészültek a tankönyvek

Az utolsó tankönyvszállító kamion is elindult tegnap reggel a debreceni Alföldi Nyomdából, hogy a megrendelt kiadványokat a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kello) raktáraiba szállítsa – közölte György Géza, a nyomda vezérigazgatója. Elmondta, az OFI által megrendelt tankönyvek negyvenöt százalékát, mintegy 4,5 millió példányt Debrecenben nyomtatták, a többit az általuk vezetett, hat nyomdát összefogó konzorcium telephelyein. A kétszázhúsz tonnányi, csaknem tízmillió példány határidőre elkészült, az elmúlt három hónapban a nyomdaipari kapacitás nyolcvan százalékát a tankönyvnyomtatás kötötte le.