Belföld

A családi életre nevelés is kimaradt a NAT-tervezetből

Az érett párválasztásról, a felelős gyermekvállalásról, a konfliktusok kezeléséről szólnak például a családórák, ezt a jelenleg is működő programot emelnék be az alaptantervbe

Az országszerte számos iskolában zajló családóráknak az új Nemzeti alaptantervbe való beillesztését kezdeményezi egy petíció. Az említett foglalkozások, beszélgetések célja többek között az, hogy a fiatalok megtanulják, hogyan kezeljék a párkapcsolati nehézségeket, „ne csak sodródjanak pillanatnyi érzelmeik által befolyásolva, hanem érett személyiséggé váljanak”.

iskola 20181124
A személyiségfejlődést is segíteni kell az iskolában (képünk illusztráció) (Fotó: MH)

Amint arról beszámoltunk, az Emberi Méltóság Központ és a CitizenGo kezdeményezi, hogy jelenjen meg a családi életre nevelés az új Nemzeti alaptantervben (NAT), az erről szóló petíciót kedden adták át az Emberi Erőforrások Minisztériumát képviselő parlamenti államtitkárnak, Rétvári Bencének.

A kezdeményező szervezetek rámutatnak, a NAT-tervezetben célul tűzték ki ugyan a felnőttlétre, a családalapításra és gyermekvállalásra való felkészítést, ám nincs konkrét elképzelés az iránymutatásban. „Míg a mindennapos testnevelés és művészeti nevelés – amelyek valóban elengedhetetlenek a gyermekeink szempontjából – konkrét szabályként jelennek meg a tervezetben, addig a családi életről, a felelős gyermekvállalásról és a szülői létről csak elméleti szinten tesz említést a dokumentum” – figyelmeztetnek. Leszögezik: a 24. órában vagyunk hazánk demográfiai mutatóit nézve, itt az ideje, hogy a kormány lehetőségeihez mérten mindent megtegyen a társadalom megerősítése érdekében. „A köznevelésen keresztül – ha a család szerepét át nem is veheti – pótolhatja azt, amit a családok nem vagy egyre kevésbé tudnak a gyermekeknek megadni” – írják. A petíció elindítói szerint életbevágó, hogy gyermekeink a mindennapokban ne csak otthon, hanem az iskolapadban is tanuljanak a családi életről, a kapcsolatok „karbantartásáról”, a konfliktusok kezeléséről. „Válások, elbizonytalanodó párkapcsolatok, megroppant családok övezik életünket. Rohanó világunkban a feladatokkal túlterhelt családok egyre kevésbé töltik be azt a szerepet, amiről a jövő nemzedék a családi életet mintázni tudná” – állapítják meg. Hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy számos példa és működő jó gyakorlat létezik már hazánkban, amelyek átültethetők lennének az állami iskolarendszerbe.

Ezekről a jó gyakorlatokról kérdeztük az Emberi Méltóság Központ igazgatóját, a CitizenGo vezetőjét. Frivaldszky Edit lapunknak elmondta, hogy több iskolában vannak már családórák, elsősorban erre a jó gyakorlatra utaltak. Vannak emellett olyan további programok, amelyek mozaikdarabokként összeillesztve szintén ezt a tematikát képviselik – folytatta. Hangsúlyozta: szükséges lenne a szabályozás, mert az igény megvan, és megvannak a jól működő programok is. Tehát már csak a heti óraszámokba kellene beépíteni valamilyen formában, ám szerintük semmiképpen nem plusz­óraszámban, de nem is az osztályfőnöki órákba sűrítve.

Kérdésünkre, hogy akkor mely tantárgyak keretében lehetne végezni a családi életre nevelést, Frivaldszky Edit egyrészt a jelenleg szerinte túl nagy mennyiségű tananyag csökkentését említette, majd úgy fogalmazott: „Meg kellene találni az egyensúlyt a természetismeret és az emberismeret – önismeret, emberi kapcsolatok stb. – között.” Úgy véli, a természettudományok átrendezésével lehetne beilleszteni valahová a családi életre nevelést.

A Boldogabb családokért elnevezésű program iskolai bevezetésének úttörője Hortobágyiné Nagy Ágnes, aki 1990 óta képviseli ezt az ügyet orvosként és családanyaként. A családórák céljáról korábban a Magyar Kurírnak úgy nyilatkozott: „A fiatalok megtanulják, hogyan kezeljék a nehézségeket. Ne elfussanak, hanem keressenek megoldásokat. Jól válasszanak párt. Tudják, hogy mit szeretnének, ne csak sodródjanak, a pillanatnyi érzelmeik által befolyásolva. Ne vesszenek el a világ sok nehézsége között, a káros szenvedélyek és egyéb rossz irányba vivő dolog között. Érett személyiséggé váljanak, tudjanak jól dönteni.”

A foglalkozásokról az Új Embernek azt mondta: azok módszertana és hangulata is eltér a normál tanóráktól, ezek inkább mély beszélgetések, de nem felvilágosító jelleggel. Munkatársai az országot járva havi rendszerességgel, általában dupla órák keretében – osztályfőnöki, bio­lógia-, etika-, hittan-, esetleg magyaróra helyett – kísérnek egy-egy osztályt, akár negyediktől a tizedikig. A szakember kijelentette: „Tapasztalataink szerint ha mindezt a középiskolában kezdjük el, már rég elkéstünk vele.”


„Teljes újrafogalmazásra” lehet szükség egyes részeknél

Jelzi ugyan a megújulási törekvést a Nat-tervezet korábban véleményezésre bocsátott, első változata, de nem ígér valódi kitörést a magyar köznevelés nagyon elöregedett, egyoldalú és tantárgycentrikus útvesztőjéből – mondta Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke a testület csütörtöki közgyűlésén. Vashegyi kijelentette: az anyag látszólag részletes és jól kidolgozott, ám nem készíti elő az oly régóta szükségessé vált alapvető változtatásokat, bevezetése nem hozna gyökeresen új szemléletet és struktúrát a közoktatásban. Mindezek miatt a művészeti területeket és az irodalmat érintő változások átdolgozásához, szükség esetén teljes újrafogalmazásához az MMA felajánlotta a miniszternek és a kutatócsoport-vezetőjének szakmai együttműködési készségét – közölte a testület elnöke. Amint arról lapunk elsőként beszámolt, a dokumentumból kimaradtak a kötelező olvasmányok, így előfordulhat, hogy a diákok egy része nem ismerné meg a klasszikus magyar szerzőket és műveket.