Belföld

A digitális forradalom lehet a kulcs

Navracsics szerint Magyarország a kormányablakok révén európai és világszínvonalon is úttörő

A digitális forradalomnak köszönhetően korszakváltás küszöbén állunk, és ez alapvetően átalakíthatja a magyar közigazgatást – mondta Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter hétfőn Tatán, a Magyary Zoltán Népfőiskolai Társaság konferenciáján tartott előadásában.

A digitális forradalom lehet a kulcs
Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter
Fotó: Facebook/Navracsics Tibor

A tárcavezető hozzáfűzte, a közigazgatás ügye minden uniós tagállamban önálló, nemzeti hatáskör, ugyanakkor megfogalmazódnak közös fejlesztési irányok, mint amilyen a felhasználó-központúság, az élethelyzethez kötött, illetve a határokon átnyúló szolgáltatások, vagy a többcsatornás hozzáférés lehetősége.

Ebben Magyarország a kormányablakok révén európai és világszínvonalon is úttörő volt, hiszen ez tette lehetővé, hogy az állampolgárnak csak egyszer kellett elmennie ügyet intézni, és több eljárást is indíthatott – emelte ki Navracsics Tibor.

A miniszter azt mondta, májustól lehetett regisztrálni a digitális állampolgársági programra, szeptembertől pedig megjelenik a mobilalkalmazás, majd folyamatosan bővül az életesemény alapú ügyintézés lehetősége.

Tájékoztatása szerint ezzel egy időben párhuzamosan építik ki a virtuális kormányablakot, amely egy online segítségnyújtó felület lesz az ügyintézéshez. E területen 2026-ban tervezik az éles változat elindítását, elsőként a Pest vármegyei kormányhivatalban, majd országosan.

Szólt arról is, hogy szintén az elkövetkező időszakban indul el a digitális ingatlan-nyilvántartás, amely lehetővé teszi a lehető leggyorsabb ügyintézést, mivel a földhivatali bejegyzések biztonságába vetett közbizalom alapvető fontosságú a gazdasági és a társadalmi élet szempontjából.

Navracsics Tibor kiemelte: a digitális ügyintézés nem a kormányablakok működésének átvételét vagy a fizikai jelenlétet igénylő közigazgatás leváltását jelenti, hanem a szolgáltatások bővülését, mert a tapasztalatok szerint nagyon sokan ragaszkodnak a hagyományos találkozásokon alapuló ügyintézéshez.

Kapcsolódó írásaink