Belföld
Karácsonyék parkolási díjat emelnének

Az elmúlt két és fél évben a budapesti közlekedés minősége drámai romlásnak indult, a rengeteg rosszul időzített felújítás, a koncepció nélküli közlekedésfejlesztés és Karácsony Gergely politikai imázsa mind rányomta a bélyegét a főváros működésére és különösen az autósforgalomra.
A város baloldali vezetése a már egyébként is tragikusnak mondható, állandó forgalmi dugókkal tarkított helyzetet kívánja most tetézni a parkolási díjak általános emelésével. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a múlt héten ismertette azt a tervezetet, ami szerdán kerül a Fővárosi Közgyűlés elé, és amely szerint szeptembertől a várost négy parkolási zónára osztanák, és ezek mindegyikében emelkednének a tarifák.
A tervezet szerint egyúttal a fizetős zónákat is kiterjesztenék tíz százalékkal. Az új felosztás szerinti az A zónában ez például majdnem tizenöt százalékos drágulást jelent, így egy óra várakozásért ott 600, a B zónában 450, a C-ben 300, a D-ben 200 forintot kell majd fizetni. Mindezek mellé a koncepció szerint a legdrágább területek egészen 22, míg a B zónás részek 20 óráig fizetőkötelesek lennének. A várakozási idő a legolcsóbb övezetet leszámítva mindenhol egységesen maximum három óra lesz. Az így befolyt díjak jelentős része a baloldali vezetésű kerületek kasszájába vándorol majd.
A szerdán tartandó Fővárosi Közgyűlés a szmogrendelet módosítását is tárgyalni fogja. A főpolgármester és a városvezetés által tervezett módosítás értelmében szmogriadó esetén az Euro 3-as besorolású gépjárművek sem közlekedhetnének. Ez ismételten egy potenciális zűrzavarfaktor, hiszen a korábbi korlátozásokkal együtt ez a fővárosban üzemben tartott gépjárművek felére vonatkozna.
Amiből pedig közlekedési káosz alakulhat ki Karácsony intézkedései nyomán, abból úgy fest, közlekedési káosz lesz. Jelen pillanatban mind a budai, mind pedig a pesti alsó rakpart korlátozottan használható. A budai alsó rakpart Döbrentei tér és Halász utca közötti szakaszát a múlt héten zárták le, a késve megkezdett Lánchíd-felújítás miatt. A munkálatokkal párhuzamosan, a pesti oldalon a 2-es villamos felújítása miatt van forgalomkorlátozás érvényben a rakpart bizonyos szakaszain. Ezek mellett ott van még a botrányoktól hemzsegő Blaha Lujza tér felújítása is, és a tény, hogy a 3-as metró sem készült még el, amelynek buszpótlása úgyszintén megbolygatja a felszíni közlekedést. A kialakult forgalmi helyzetek „levét”, a gigantikus dugókat pedig azok az autóval közlekedők isszák meg, akiket most még meg is sarcolna a főpolgármester.
Az autós diszkrimináció nem új keletű dolog. Karácsony már főpolgármesteri programjában is az autósok ellen lobbizott, igaz ott még társadalmi konzultációt ígért, és rengeteg más, szükségszerű infrastruktúra-fejlesztést is. A főpolgármester zöldimázsából azonban csak olyan látszat-zöldintézkedésekre futotta a város számára, ami mintha kizárólagosan az autós közlekedés ellehetetlenítésére lenne kihegyezve, legyen az a körúti kerékpársáv, a dugódíj ötlete vagy a pesti alsó rakpart végleges lezárásának terve. Természetesen nem ő az egyetlen, hiszen Niedermüller Péter, a VII. kerület DK-s polgármestere saját jogon épített labirintust az autósoknak a kerületben. A megbolygatott kötelező haladási irányok miatt ezen a részen előfordulhat, hogy egy száz méterre lévő cél eléréséhez kilométeres kerülőt kell tenni.
Ettől persze nem lett kevesebb autó a kerületben, ahogy a fővárosban sem lesz kevesebb a szükségszerűen autóval közlekedők száma csak azért, mert Karácsony zöldimázsának fenntartása érdekében erre lenne szükség.