Belföld

Karácsony csalóka diagramja

Súlyos szakmai kérdésekre nem adott még választ a főpolgármester

Megtévesztő grafikonok helyett társadalmi egyeztetést követel a Fidesz budapesti szervezete a főpolgármestertől a rakpart autómentesítése kapcsán.

Karácsony csalóka diagramja
Fotó: MH/Katona László

Karácsony kampányígéretei ellenére továbbra is elzárkózik a széles körű társadalmi egyeztetés elől, ahhoz ragaszkodik, hogy saját vízióit kövesse a budapestiek akarata helyett – reagált a Fidesz fővárosi szervezete arra, hogy a főpolgármester a minap egy közvélemény-kutatásra hivatkozva bejelentette: a budapestiek többsége támogatja a pesti alsó rakpart belvárosi, a Lánchídtól az Erzsébet hídig tartó szakaszának autómentesítését. Karácsony ezért „folytatni fogja esztelen vízióját, ami egész Budapestet forgalmi káoszba taszítaná” – jósolta közösségi oldalán a fővárosi Fidesz.

A kormánypárt úgy véli, „a főpolgármester felmérése nem túl meggyőző, szerinte a budapestiek 49 százaléka támogatja az autómentesítést 43 százalékkal szemben, azonban a csalóka diagramot megnézve kiderül, hogy valójában csak 17 százalék adná át teljesen a gyalogosoknak a rakpartot, ami messze van a széles körű társadalmi konszenzustól. Ráadásul több felmérés bizonyítja Karácsony bejelentésének ellenkezőjét, és a szakma sem áll a tervei mellett: a Magyar Autóklub elutasítja az ötletet, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara pedig az itt működő vállalkozások érdekében indít online konzultációt” – idézték fel.

Rámutattak továbbá, hogy a főpolgármester súlyos szakmai kérdésekre nem adott még megfelelő választ, például, hogy hová terelné Pest északi–déli irányú közlekedését, hogyan csökkentené a budapesti autóforgalmat, illet-ve hogyan oldaná meg, hogy a Belvárosban élők számára ne legyen elviselhetetlen a zaj- és légszennyezés a rakpartról a belső utcákba terelt forgalom miatt? Megtévesztő grafikonok helyett valódi konzultációt, árokásás helyett kompromisszumokat várunk Budapest főpolgármesterétől! – szögezte le a Fidesz.

A kutatás eredményei valóban kérdésesek, például miután a főpolgármester bejegyzését az Index szemlézte, és szavazást indítottak: a három választható lehetőség közül az eddigi eredmények alapján magasan vezet a rakpartot az autós forgalom számára fenntartók aránya, erre a lehetőségre közel húszezren szavaztak, míg kilencezren vannak azok, akik teljesen vagy részben lezárnák az érintett szakaszt.

A főpolgármesternek politikai értelemben rendkívül fontos ez a kérdés, hiszen választási ígéretei között szerepelt, habár az intézkedésről maga a főpolgármester is tudja, hogy nem örvend teljes támogatottságnak a budapestiek körében. Valószínűleg ezért csak az országgyűlési választások után jelentette be a rakpart lezárását.

Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője a főpolgármester posztja alatt úgy fogalmazott: „Bátor dolog közvélemény-kutatásokra alapozva megbénítani a város közlekedését.” Emlékeztette Karácsonyt arra, hogy az ország-gyűlési választások alkalmával is megégette magát a baloldal a hasonló felmérésekkel.

Eközben Bakos Bernadett, az LMP országgyűlési képviselője például sürgeti a rakpart teljes hosszában való lezárását, illetve nehezményezi, hogy Karácsony Gergely szerint a dugódíj bevezetése nem időszerű. Ugyanakkor nem vázolt fel alternatívát arra, mely útvonalakkal lehetne kiváltani a rakpart forgalmát.

Kapcsolódó írásaink