Belföld

Könnyebb átállni most a digitális oktatásra

Horváth Péter: Fontos a lehetőség a kiscsoportos foglalkozásokra, korrepetálásra, hogy megelőzzük a lemorzsolódást

Minden iskolának elkészült a protokollja, és megvannak a kipróbált módszerei, a pedagógusok ismerik a különböző platformokat, tudják, mely tantárgyakat milyen módszerekkel könnyebb tanítani – mondta lapunknak Horváth Péter, a pedagóguskar elnöke a távoktatásra való átállásról.

Könnyebb átállni most a digitális oktatásra
„Örülünk, hogy az (őszi) érettségi szóbeli része nem marad el, és a különböző tanulmányi versenyek sem, hiszen ezekre sokat készültek a gyerekek”
Fotó: MH

Amint azt Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár már kedden bejelentette, az Emberi Erőforrások Minisztériuma határozatot hozott a digitális munkarenddel és a kollégiumi ellátással kapcsolatos szabályokról, valamint a szalagavatók betiltásáról. A határozatok megtalálhatók az Oktatási Hivatal honlapján, ugyanitt elérhető az a levél, amelyet az intézményvezetőknek küldött a miniszter. Ebben Kásler Miklós emlékeztet arra, hogy a munkarendváltásra való felkészülés szükségességét már a tanév előtt kiadott intézkedési terv rögzítette, eszerint – az OH módszertani ajánlásainak segítségével – a nevelőtestületnek ki kellett dolgoznia a saját protokollját, hogy szükség esetén az átmenet minél zavartalanabb lehessen.

Levelében a miniszter kitért arra is, hogy az iskolák szükség esetén bocsássanak informatikai eszközöket a tanulók rendelkezésére. Rámutatott, hogy több digitális tartalomtár és platform is rendelkezésre áll, így a Nemzeti Köznevelési Portál, a Sulinet, a Tankönyvkatalógus, valamint a KRÉTA Digitális Kollaborációs Tér. Felhívta a figyelmet arra, hogy a tavaszi gyakorlattól eltérően egyéni és kiscsoportos konzultáció­kra most lehetőség van. Gyermekfelügyeletet az érintett évfolyamok életkorára tekintettel nem kell szervezni, az étkeztetést azonban továbbra is biztosítani kell.

A levélben részletezett szabályok szerint a szakiskolákban, szakgimnáziumokban és készségfejlesztő iskolákban a gyakorlati nevelés-oktatás az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával jelenléti formában is megtartható, ha digitális munkarendben nem valósítható meg. A fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a készségfejlesztő iskola, valamint a szakiskola a sajátos nevelési igényű tanulók számára a jelenlegi formában is megszervezheti a nevelés-oktatást, ha a tanuló egészségi állapota, sajátos helyzete vagy belátási képessége ezt indokolja. A köznevelési feladatokat ellátó kollégiumok nyitva maradhatnak. Az érintett középfokú iskolákban a pedagógus I. és II. fokozatra irányuló minősítő eljárásokat átmenetileg felfüggesztik.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke, a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója lapunk megkeresésére azt mondta, az átállás most sokkal egyszerűbb lehet, mint tavasszal volt, hiszen minden iskolának elkészült a protokollja, és megvannak a kipróbált módszerei, a pedagógusok ismerik a különböző platformokat, tudják, mely tantárgyakat milyen digitális módszerekkel könnyebb tanítani, mely tantárgyaknál lehet kreatívabb a tanár. „Az is jó – folytatta az intézményvezető –, hogy volt két nap megbeszélni a diákokkal a dolgokat. Örülünk, hogy az (őszi) érettségi szóbeli része nem marad el, és a különböző tanulmányi versenyek sem, hiszen ezekre sokat készültek a gyerekek.” A hat- és nyolcosztályos gimnáziumokkal kapcsolatban Horváth Péter közölte, mivel kilencedik évfolyamig tantermi oktatás van, a nagyobbaknak pedig digitális, a kettős munkarendet meg kell szervezni, de igyekeznek úgy átalakítani az órarendet, hogy ne kelljen mindennap minden pedagógusnak bemennie az iskolába – erre egyébként már az augusztus végi felkészülésnél gondoltak.

Fontos, hogy mód van kiscsoportos foglalkozásokra, tehetséggondozásra és korrepetálásra, hogy meg lehessen előzni a lemorzsolódást – hangsúlyozta a pedagóguskar elnöke. Megjegyezte: bíznak benne, hogy 2021 elejétől vissza lehet állni normál munkarendre, mivel a tavaszi három hónapos digitális oktatás minden igyekezet ellenére túl sok volt.

Kapcsolódó írásaink

Köszöntötte a pedagógusokat az Emmi

ĀA pedagógusok kiemelkedő hivatás- és felelősségtudattal, maximális elkötelezettséggel végzik mindennapi munkájukat a társadalom jövőjét jelentő gyermekek nevelésében és oktatásában - írta az Emberi Erőforrások Minisztériuma