Belföld
Továbbra sincs nagy tanárhiány
Az óvónők, az általános iskolákban és középfokú intézményekben tanítók száma csökkent, ám – demográfiai okból – a gyerekeké is, így egy pedagógusra nem jut több diák

Levélben keresi meg az összes tankerület vezetőjét, és választ kér tőlük arra, milyen mértékű a pedagógushiány, és azt hogyan tudják orvosolni – jelentette be a Demokratikus Koalíció frakcióvezető-helyettese tegnap. Ha valóban így jár el Arató Gergely, teljesen feleslegesen fárad, ugyanis a Kozigallas.gov.hu portálon megtalálhatók a köznevelési szféra álláshirdetései. Tegnap délután a „tanító” keresőszóra 981, a „pedagógus” kifejezésre 1670, a „tanár” szóra pedig 3230 találatok kaptunk, utóbbit a legalább főiskolai végzettségre szűkítve 2360-at. Mivel a három kategória között vannak átfedések, vagyis sok álláshirdetést két-két keresésnél (tehát a tanító és a pedagógus, vagy a pedagógus és a tanár kifejezésnél) is előhoz a rendszer, gyakorlatilag a betöltetlen állások száma két-háromezer között lehet. A legtöbb betöltetlen állás óvodapedagógusi, emellett sok gyógypedagógust, logopédust és fejlesztő pedagógust várnak, a szaktanároknál a testnevelés, informatika, matematika, angol, fizika és biológia szakosok iránt nagy a kereslet.
Az ellenzéki sajtóban megindult a szokásos cikkezés a „brutális tanárhiányról”, azonban, ha visszatekintünk, nagyjából ugyanazt a két-háromezres nagyságrendet látjuk évről évre. Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke korábban lapunknak azt mondta, ez a nyaranta természetes fluktuáció, ilyenkor költöznek, váltanak munkahelyet a tanárok, betöltetlen álláshelyek vannak, de nincs országos pedagógushiány. A tankerületi központokon belüli és a tankerületek közötti együttműködés segítségével mindenütt tudják biztosítani a szakos ellátottságot. Sokszor úgy jön ki egy-két státusnyi hiány, hogy pár óra van minden tantárgyból, viszont két óra történelemre, három óra matematikára, egy óra fizikára nem lehet tanárt felvenni, nincsenek hat-nyolc szakos tanárok, ezeken a helyeken óraadókkal, túlórákkal lehet csak megoldani az ellátást – magyarázta az intézményfenntartó vezetője.
A KSH adatai szerint a 2018/2019-es tanévben az óvodákban foglalkoztatott pedagógusok száma 31,3 ezer, ami százhatvan fővel kevesebb ugyan, mint egy évvel ezelőtt, a gyerekek számának demográfiai okú mérséklődése miatt azonban az egy óvónőre jutó gyerekek száma (10,4) nem nőtt. Az általános iskolákban 76,5 ezer pedagógus dolgozik, az egy tanárra jutó diákok száma (9,5) szintén megegyezik az előző évivel. A középfokú oktatásban a tanulólétszám csökkenésével párhuzamosan, de annál kisebb mértékben csökkent a pedagóguslétszám, amely így 43,8 ezer. Összességében tehát a köznevelés pedagógusainak száma valamivel százötvenezer fölött van, ehhez viszonyítva a két-háromezer betöltetlen álláshely legföljebb két százaléknyi hiányt jelent.